• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken skruv

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Tänkte montera en solpanel med hjälp av plastfästen på taket.
Blir lite osäker på vilken skruv jag bör användaför att skruva genom aluminiumramen.
Är det någon som har något förslag.

Tacksam för tips.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fästena kommer jag bara att limma på taket.
Skruvfrågan är för att fästa panelen i plastfästena.

Ni som åker omkring med panelerna bara limmade på taket, har ni funderat på vad följderna kan bli om dom lossnar i farten?
Förmodligen singlar dom iväg bakåt från bilen, och i värsta fall far dom in genom vindrutan på bilen bakom, vad händer då?
Jag skulle aldrig våga åka omkring så utan att säkra dom.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ni som åker omkring med panelerna bara limmade på taket, har ni funderat på vad följderna kan bli om dom lossnar i farten?
Förmodligen singlar dom iväg bakåt från bilen, och i värsta fall far dom in genom vindrutan på bilen bakom, vad händer då?
Jag skulle aldrig våga åka omkring så utan att säkra dom.

Laddningen försämras.

(jag kände ett tvång) :msn_embarrassed:

Mej veterligen finns det dock inget företag som skruvar fast takfästen för solpaneler.
Dock gäller det att slipa upp ytan på taket och fäste, samt rengöra noga innan limning med typ sikaflex.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Panelfästena på min HB är väl ca 10 år & limmade. När jag tittade ut på husbilen från balkongen i morse så satt dom kvar.

Ja, det är ju lätt att göra sig lustig tills något händer, det finns uppgifter om "försvunna" paneler också, där bara kablarna fanns kvar..?
Mina sitter f.ö. på en takreling, så det finns andra metoder.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tror man gjort ett dunderfel med limningen ifall fästena släpper under färd.
Jag bytte ut mina gamla solpaneler för 2 år sedan, de gamla var limmade 2004, alltså suttit i 14år.
Jag var tvungen att värma med pistol för att få dem att släppa, och på ett fäste följde gelcoaten med istället.
Så jag vill påstå att gör man limningen rätt så sitter de kvar livslängden ut, typ 25år.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, det är ju lätt att göra sig lustig tills något händer, det finns uppgifter om "försvunna" paneler också, där bara kablarna fanns kvar..?
Mina sitter f.ö. på en takreling, så det finns andra metoder.
Det handlar nog mest om att göra saker på rätt vis. Att limma fästen på taket & göra det så som man skall mer rengöring, rugga upp ytorna, tvätta för att avlägsna ev. fett e.d, limma & sedan sätta i spänn skall ju räcka. I alla fall om man läser på tuben vad tillverkaren lovar. Jag är också övertygad om att flertalet av oss med paneler på taket har gjort så här. Inte heller när man köper ett solpanelskit till husbilen följer skruv med att dra fast i taket utan bara lim.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Senast i höstas gjorde en leverantör i Sydsverige ett limmat solcells montage på en ny bil, när kunden kom hem till Västmanland. Fanns bara lite kabel kvar.
Från vilket håll skruvar man, aluminium till plast eller tvärt om?
Jag skulle skruva med skruv, låsmuttermutter och brickor. Och ha ett hål i plasten som är lite större än skruven, plasten rör sig mycket vid temperatur variationer.
Sedan är begreppet plast ett ganska brett begrepp, Vi har ingen aning om förutsättningarna i det här fallet.
Kan tänka mig att det finns en viss variation på kvaliten på fästena.
Jag kommer att montera aluprofiler i takrelingen och skruva panelramen i dessa.
Göran i Björnarbo
 
Toppen