Hejsan, som Herbet skriver så skall man nog inte manipulera för mycket med slangar och det som tillhör ventilation i "onödan" för suget till det går slutligen in till insugningsluften i luftslangen till förgasaren. När man känner lite serviceanda som faller på så är det stor idé att göra som Herbet skriver, ta bort locken och tvätta ur stålullsfiltren i både locket för påfyllning och locket på ventilkåpan (likadana) samt det är troligen även ett filter i den stora "nippeln" som sugslangen till ventilationen sitter på, just i insugningsslangen före förgasaren (kan se lite olika ut beroende på årsmodell).
Som tidigare nämnts så kan locket för påfyllning verkligen sitta som f.. men och var försiktig så det inte går sönder vid för mycket våld. Efter seger över det problemet så funkar det jättebra med en billig sådandär lite extra lång tratt typ JULAS svarta för att fylla olja.
Lite off t. Eftersom det är en gammal motor som inte fattar idén riktigt med moderna oljor som saknar vissa tillägg, så oberoende av själva oljan så kan man kosta på lite extra gammaldags "halka" i oljan, nämligen zink. Inte billigt men för att kanske göra så att motorn mår lite bättre kan det vara värt lite extra ?????? Obs det finns flera fabrikat.
Visa bilaga 230043
Som sagt, hur mycket nytta det gör vet..... inte någon, men det skadar säkert inte i alla fall. Om det sitter eftermonterade kattar på äldre motorer så skall man bara hälla i en halv flaska annars en hel vid oljebyte.
Prisbilden är flexande, och som vanligt så vinner våra eftermarknadsfirmor med högsta pris, men det går att skicka efter......
Ha det bra. M.v.h. JANKRO.