• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken husbil har lägst bränsleförbrukning?

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hej!


Vi pratar mycket om diesel- och Adbluepriset i dessa dagar, helt naturligt.
Ibland diskuteras det om hastighetens påverkan på bränsleförbrukningen.


Vilken husbil har lägsta bränsleförbrukningen, finns det någon sammanställning(som det finns för personbilar)B7C8658E-1C19-4CAE-ABFF-69C38D2B8222.jpeg?
Vad mer kan jag/vi gör för att minska bränsleförbrukningen?




mvh
Peter
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vad jag däremot funderar över är om det finns skillnad på energiinnehållet i Diesel. Jag har ju alltid tankat på OKQ8 men nu har jag skaffat ÅFA kort (batalade min 1a räkning idag med förfallodatum 30/4) och förbrukningen har sjunkit drastisk, nästan 1 dl mil. Nu har det blåst och varit kallt så kanske missvisande men tycker ändå att det känns lite i överkant.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Efter den senaste reduktionsutspädningen i somras så steg bränsleförbrukningen på husbilen med ca 1dl / mil. Det är likadant med bensinen, motorsågen startade inte ens efter senaste reduktionen innan förgasaren hade ställts om ( ökat bränslemängden)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Preem säljer två olika dieselkvaliteter.
1649069606740.png
Vad som skiljer dessa åt och var man tankar vilken är vid en snabb titt hos preem.se inte enkelt att reda ut.
Den som är intresserad kan forska vidare.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har aldrig sett någon sammanställning på ökat luftmotstånd men allt som monteras utanpå karossen ökar ju bränsleförbrukningen.
T.ex. ac, markis extraljus osv.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I CAT dokumentet ovan är följande intressant.
An ambient temperature of 50°F
represents a 5% fuel mileage penalty (0.3 MPG) compared to summer time conditions
of 70°F or higher. At 30°F, the penalty increases to 9% (0.6 MPG).

Strunt i Farenheit och MPG hit och dit.
Om man jämför yttertemp mellan 21 Celsius och -1 Celsius, ökar förbrukningen med 5%.
Detta enbart räknat på luftmotståndet. I praktiken ökar även motståndet i kalla hjullager och i växellådan.
 

Karl-Gerhard

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
33232
Medlemskap
2024
Låg fart minskar generellt bränsleförbrukningen då luftmotståndet är en stor faktor och som ökar med kvadraten.
För att en bil skall toppa 160 km/h behöver den ca 70 - 80 hk, för ca 200 km/h det dubbla, och för 240 ?
 
Toppen