• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken husbil har lägst bränsleförbrukning?

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Jag tankar när det är slut i tanken på mina fordon ! Eftersom jag inte vill skjuta de framför mig , vet inte vad de drar per mil , kör alldeles för mycket för det. När jag måste tänkande vad det kostar med mina två fordon ska jag sälja av.hobby kostar och vi har nu husbil efter har provat allt annat. tält,husvagn ( två gånger) van,båtar, och nu husbil. Allt kostar. Det är bara att tanka, priset blir aldrig lägre, när jag åkte mc på 70 talet kostade det 90 öre litern.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Vad jag däremot funderar över är om det finns skillnad på energiinnehållet i Diesel. Jag har ju alltid tankat på OKQ8 men nu har jag skaffat ÅFA kort (batalade min 1a räkning idag med förfallodatum 30/4) och förbrukningen har sjunkit drastisk, nästan 1 dl mil. Nu har det blåst och varit kallt så kanske missvisande men tycker ändå att det känns lite i överkant.
det är helt klart att det finns ! tankar du diesel i Tyskland får du ut fler mil och bilen går bättre pga att de har inte så mycket skit i sin !
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Håller med föregående inlägg vår Hobby från 2014 går med 0,9 litermilen 90km/h i Tyskland samma fart 0,8
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ska man åka diesel driven husbil idag, då gäller det verkligen att man går i eco (ekonomiska) tankar. Det finns att läsa mer om det på nätet, bara googla vidare. Jag fick min eco-"utbildning" genom mitt sista jobb...
Vi själva har nyligen åkt ca 300 mil från Spanien utan ACC inkopplad och tankat "riktig" diesel (ca 1 spänn dyrare/l) genom alla länder och upplever att det har gått ganska bra. Tyvärr inte sammanställt någon statistik, men är nöjda ändå.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I tidningen Trailer, nyaste nummret april 2022, finns en tabell över bland annat energiinnehåll för olika dieselsorter.
Skillnaden är:
Om EU/EN590 diesel = ett, då har Svensk Mk1 B5 1,8% lägre energiinnehåll.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Min teori varför det blir lägre bränsleförbrukning på autobahn är att när det är tät trafik som det oftast är där så rör sig luften i trafikens riktning, man få alltid lite mindre motvind. Samtidigt kör man också alltid med en bil framför sig och slipstreamar därmed lite.
Tillsammans gör det att bränsleförbrukningen blir märkbart lägre.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Vi har en plåtis Malibu 640 med 140 hk och 9g lådan.tar alldeles under litern på 90 -100 kmt
Körde 700 mil Rumänien via broarna.
Täta samhällen med mycket 50 och 70 mätte jag 0,6 /miL,men det var med europeisk diesel
Svensk diesel ger svagare effekt och högre förbrukning,man märker och hör skillnad på motorn.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har kört flera veckor nu genom Tyskland,Holland och Frankrike,bränsleförbrukning är exakt samma som hemma,jag kör lika fort som hemma.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.255
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har kört flera veckor nu genom Tyskland,Holland och Frankrike,bränsleförbrukning är exakt samma som hemma,jag kör lika fort som hemma.
Samma erfarenhet som jag har. Jag kör sällan över 92 och medelförbrukningen på vår Carthago I51 ligger på 1,07
 
Toppen