• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Gun & Rolf

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi kommer också att använda husbilen i vinter
Nyår firar vi på Kaxholmen. Första helgen i mars blir det en tur till Mora och vasaloppet.
Däremellan blir det några helger med resor där vi kan hamna var som helst.
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vilka argument????
Vår husbil har inte isolerade tankar,det är för mörkt och kallt,vart ska vi åka,det är skönare hemma......
Listan är lång och jag är alldeles för ivrig och entusiastisk över vårt nyinköp enl.honom.
Men åka ska vi om så inte förrän det blir varmare framåt vårkanten.
Husbilen är dock inte avställd för jag hoppas ju att han veknar?
Ler.
Älskar honom fast han är förbenat envis ibland....
Marina
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Gör som vi, åk bara och känns det kallt så ta in på Camping och kör med elen.
DET ÄR INTE SKÖNARE HEMMA......BARA TRÅKIGARE
Efter 50 så är det skönare i husbilen och varje shoppingdag blir som en upplevelse i husbilen i stället för en plåga i vanliga fall...:yes: :yes:

/Håkan
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Marina, vi får "bearbeta" våra motsträviga gubbar!:D

Kjell gillar inte vintern och då är det besvärligt! Halka, salta vägar, slaskigt m.m.
Ska försöka "dra med" honom så att han "lär sig" att det är väldigt mysigt i husbilsvärmen.

Han tycker att det är skönare hemma ... men, jag skulle kunna bo i husbilen, året runt.
Tänk att man skulle kunna sälja huset och alla grejerna, tycker jag! Tankarna är vinterisolerade ... vad nu det innebär!?

Han får ögon, stora som tefat, när jag pratar om det!:eek: // Pirkko
 
Senast ändrad:
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

hej Håkan
er tanken på din husbil isoleret ??
vi har en Dethleff I 5841 2004 og der er ikke isoleret gråvandtank, som vi havde på hymern, vi havde sidste år.
og da vi vil køre hele vinteren tænker vi lidt på hvordan det skal gå.
men vintercamping blir det uanset hvad.
vil bare gerne høre hvordan I andre løser det ,når tanken ikke er isoleret
hilsen Michael og Marianne 788
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Hej Ragge!
Jag ser att du har en likadan bil som jag! Jag har precis köpt en pilote 78mx -98.
Är du nöjd med din husbil? Hur länge har ni haft eran? En detalj som jag lagt märke till är att strålkastarna ger lite dåligt ljus så jag bytte glödlampor till sun vision istället och det hjälpte. Skall ni använda husbilen i vinter?

Mvh
(pilot)Arne Eliasson
 
A

Anki

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Här är vi överens om att bo i Husbilen. Huset är sålt och snart är lägenheten uppsagd. Väntar på bilen som kommer till våren:) :)
Anki o Curt (curt från Karlskoga)
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Rimagy;

Hej på Er vänner. Att Ni inte har vinterisolerade tankar är inget problem.
Huvudsaken är att Ni har en fem (5) litersdunk med färskt friskvatten med (eller mera).

Sedan öppnar du kranen till avfallstanken (gråvattentanken) och ställer en spann under.

Sedan kan du hälla ut vattnet i vasken som då rinner ner i spannen. Om detta vatten skulle frysa under tiden som Du häller ut det. Ja, isåfall skall Du starta bilen och köra hem jävl--- snabbt för DÅ ÄR DET KALLT.

Då tror jag inte att Din vanliga värme räcker.

När elden fryser i Gasolkaminen, ja då åker man hem.

Men så kallt blir det inte här nere på vintrarna numera.
:confused: :D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Hej på Er Mickael o Marianne. Det var mycket vänliga ord från Er. Takk för de.

Det är som jag säger att det är inte nödvändigt att ha en Husbil som till 100% klarar vintern.
I våra breddgrader blir det inte så kallt.

Det är stor skillnad på om man bor i Norra Sverige, där det kan bli riktigt kallt.
Åtminstone min hustru och jag tycker inte att det är någon höjdare att vara ute på vintern när temperaturen går ner till 30 - 35 gr - (minus)

Det är ju mysigt att sitta inne i värmen och må gott. Men ibland så är man tvungen att gå ut i vår Herres hage och då är det inte alltid så roligt.

Här i Göteborg så är det den ena dagen -10 till 15 grader kallt och efter en timma kan det vara 5plus.
Jag hade besök av en arbetskompis från Kanada en gång på slutet av 90 tiotalet. Han tyckte att på en dag så hade vi samma väder som dom hade i Kanada på ett år.

Men man får vara glad en då. Husbilslivet går ju vidare och för varje dag så kommer vi en dag närmare till våren. Ha de bra nu på Er så önskar vi en trevlig fortsättning på denna kväll och natt. Hls Kurt
:twitcy: :twitcy: :twitcy: :twitcy: :D :D :D :D
 
F

F.d. 24299

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Bättre vinterbil införskaffad ( Euramobil Contura 662) vintertäcke från Finland inköpt, vinterdäck beställda, åker på imorgon, så nu är det bara att åk. Förmodligen till Helsingborg nästa helg.
:snow-icon:
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

hej alla
va kul att så många har bilen på!!!
när jag förra vintern skrev om vinterträff var det inte många som körde på vintern, hm i sverige alltså

själv är husbilen min enda bil så jag kör varje dag
bor också i bilen så mycket jag kan

Ji
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

En del ingrepp kan behöva göras om husbilen skall bli helt vinterduglig (om man inte har byggt den själv förståss).

Vi har vintercampat i husbil sedan slutet av 70-talet. Först i hembyggda bilar, där allt fungerade så länge gasolen flyter (runt-40*) och därefter i en 4WD Pillos på Peugeoutchassie, i camper på 4WD pick-up, i en Niesmann Clou och sedan i våras i en Kabe på bakhjulsdrivet chassie. Den sista bilen har jag inte fått tillfälle att prova i riktig vinterkyla än (ingen natt under -20* än så länge denna vinter), men på övriga fabriksbyggda har jag fått göra några små modifieringar för att få avloppet att fungera i riktigt sträng norrlandskyla. I exempelvis Pillos, vilken var en utmärkt komfortabel vinterbil med isolerade skjutdörrar till förarhuset med vattenburen golvvärme etc, fick jag modifiera avloppssystemet genom att montera in trevägskranar och leda avloppet till ett störtavlopp med eluppvärmning (12V värmekabel). Visserligen var den ordinarie avloppstanken uppvärmd av centralvärmen på vanligt sätt, men för att öppna avloppstanken skulle ett under bilen placerat vred användas och sådant duger inte. PÅ vårvintern händer ju att man kör i modd på dagen och sedan har -25* kallt på natten med följd av att allt under bilen fryser till ett isblock.

En del små problem alltså när man vill använda husbilen året runt i norrlandsklimat, men inget som hindrar en inbiten sportfiskare!

Vi vildcampar alltid på vintern, oftast ute i riktig ödemark, så det gäller att ha en pålitlig motorvärmarfunktion med back-up system; både dieselvärmare och returpump på värmeväxlaren i centralvärmen.
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

:confused:vilka argument man har för att inte åka på vintern?? Hmm, har fått den frågan ett par ggr varför vi ställt av bilen under vintern och definitivt fått den av min man som har värsta "ångesten" över att inte få åka husbil under ett par månader. Men när han väl tänkt efter en gång till så håller han med mig:p

När man har barn som är 3 o 4 år så finns det mkt som sker under vintern, dels simskolor, gymnastiktimmar o dyl under helgerna (vilket vi båda anser vara viktigt) dels så är det inte så mysigt att efter Xantal timmar fortsätta spela spel, läsa böcker eller försöka hålla isär 2 syskon som bråkar om vem som hade vilken leksak först. Skulle man ge sig ut i den skånska vintern så krävs det ombyte av kläder i all oändlighet, tro mig vi har provat under oktober/november månad!

HUr gör ni andra som har små barn på vintern?? Fortsätter ni att åka hela vintern eller har ni gjort som vi och ställt av husbilen ett par månader:confused:

//Agneta
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Agneta

Hej!
Det låter som om det inte är husbilen det är fel på utan det skånska vinterklimatet. Får man föreslå en flytt 100 mil norrut?
När våra barn var små (på 70-talet) åkte vi var och varannan helg på fjälltur med husbil, ofta utförsåkning och på vårvintern skidturer på fjället med pulka ved och matsäck. Och naturligtvis fisketurer med eller utan barn under alla år.
De senaste decennierna har vi haft husbilar väl ägnade för att dra släp och när inte båten hänger med så får skotersläpet göra det.

Men dagarna är ju korta så här mitt i vintern, så avställning ett par midvintermånader kanske inte är någon dum idé?

Mvh
Åke
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Hej!
Det låter som om det inte är husbilen det är fel på utan det skånska vinterklimatet. Får man föreslå en flytt 100 mil norrut?


aha...det var det som var lösningen på den skånska vintern??:p nja, eller snarare näää, tror vi blir kvar i detta snöblaskiga samhälle trots allt, men visst skulle det vara fantastiskt att dra iväg med en snöskoter så där bara...*drömmer lite*

Tror ibland att det kanske är vad man själv tror och lite kanske vad samhället "kräver" av en som gör att man känner att nu måste vi anmäla barnen till både det ena och det andra för att man ska passa in....men just simskolan är jag inte beredd på att rucka på (är ju gammal elitsimmare själv) det är en kunskap som är livsviktig! Vi får ta vintrarna till att lära upp barnen på simkunskaper o dylikt och sedan våren/sommaren/hösten till att löra sig om Sverige via husabil! Kan ju säga att de längtar lika mkt som Per efter att få komma ut, det är tråkiga jag som säger stopp, vem vet de kanske tackar mig en dag?! (om inte annat så när de trillar i vattnet och så kan de simma:p)
 

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi använder vår nya Hymer van 572 hela året. Vi flyttade in i bilen den 15 oktober och skall bo i den till april2008. Vi är nu i Södra Spanien fortsätter snart till Portugal.
Innan vi är hemma skall vi också besöka Italien och göra diverse stopp i Frankrike.
Detta är ett fantastiskt sätt att leva. Det är många Svenskar som gör som oss.
Tveka ej om Du har denna möjlighet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

En tung faktor!
Man tenderar att förtränga bekymmer som man inte på länge har drabbats av. I mina inlägg ovan lyckades jag glömma att ni i stora delar av landet har salt på vägarna. Där skulle jag inte vilja använda husbilen vintertid, det blir ett stort projekt att rengöra efteråt. Vintertid kör vi själva på fisketurer i Jämtland, Härjedalen och i Tröndelag. E6 efter Tröndelagskusten saltas så den vägen undviker vi, annars rena, fina vintervägar.
 
Toppen