• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Varför inte fira nyår på Kaxholmen???
 
E

Ebear

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Hej

Vi bytte till vinterdäck i helgen. Ska åka till Härjedalen och fira svärfar som fyller 75 år.
Vår husbil har inte isolerad avloppstank men funderar på att montera in en mindre tank/plastdunk under diskstället. Då kan man iallafall diska och tvätta sig där.
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Nog blir man som förstagångshusbilsägare lite konfunderad. Skall jag eller skall jag inte?
Ställa in husbilen för vintern?
Nu är bilen redan tömd på vatten, skall den användas ja då måste vi fylla på igen. Så den springande punkten är då, att hålla kylan borta från vattenpump och dylikt. Och så står den ute och kanske samlar på sig snö,som fyser,och som tinar osv. Känns som man skapar sig ett dåligt samvete för att bilen står ute, för att man kanske vill åka en sväng ifall vädret tillåter detta. Och så däckfrågan. Här nere gäller ju egentligen dubbfritt så det valet är ju faktiskt lättare. Dessutom kommer du ju inte ut på kontinenten med dubbar.
Ja ja, inte lätt.

//Werner
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi var på våran premiertur i helgen när det gäller vintercamping.
-9gr på Lördag morgon och ett härligt vinterlandskap mötte oss när vi tittade ut.

Vi sov som vi brukar göra hemma, som gud skapades oss !!
Men vi kände inte av kylan utanför alls.

Ett gott råd till er tveksamma.

Använd husbilen på vintern !!!

Britt o Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Leif.

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1371
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Hade inte en aning om att det var problem att åka husbil hela året.
Ibland är det solsken, regn ibland eller snö eller tö.
Det är växlande väder i sverige, men vad gör det.
Bara man trivs med tillvaron.

Leif.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

För min del har jag inga problem med att använda husbilen på vintern. Tvärtom är det en sann fröjd att kika ut genom köksfönstret kalla vintermorgnar och se hur grannarna skrapar isiga rutor och borstar bort snön på sina bilar. Behöver jag använda bilen sådana morgnar, så använder jag fjärrkontrollen till Webaston och efter en halvtimme, så är framrutan isfri och i förardelen är det varmt och skönt. Till saken hör att jag har en isolerad vägg (dörr finns) mellan förar- och bodel, vilket jag tycker att flera husbilar skulle ha. Det är en fantastisk fördel vintertid.
Min personbil använder jag knappt på vintern, funderar på att sälja den, kör hellre min lilla husbil (Peugeot Boxer) året runt, inga problem alls, snarare tvärtom, bara fördelar!
Varma vinterhälsningar
Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50035

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi har, ovanligt nog, mest köpt husbilen för att ha den vintertid! Valde därför en Nordic med dubbelgolv och "enligt reklamen" gjord för vintercamping.
Har varit ute förr med husvagn så vi är inte helt okunniga om detta liv.
Bara okunniga vad gäller husbil eftersom detta är vår första.
Om 2 år ska vi väl lärt oss husbilslivet för då planerar vi att åka till värmen söderöver och bo i bilen 4- 5 månader.
Men än så länge blir det mest korta urer för att känna friheten.
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Hej på Er!
Vi använder husbilen vintertid. Har dock ej direkt vintercampat men gjort långresor vintertid. Tycker att det är mysigt att använda bilen spontant vid shopping lite längre bort, speciellt vintertid.
Bilen är en ADRIATIK delintegrerad med Truma-värme. Gråvattentanken har jag isolerat genom att limma på cellplast som impregnerats med "fuktspärr". I bottenplanet lade jag in en 12V-värmeplatta med termostat inanför isoleringen. Samtidigt limmade jag in givaren till en biltermometer så att man har koll på om man behöver slå på värmen.
Eftersom bilen har dinettinredning med två soffor skiljer vi av hyttdelen,om det känns kallt, med ett tjockare draperi på gardinstång. Använder nästan aldrig dom invändiga thermomattorna.
Tvättning av bilen är dock ett problem. Gör man det i stan är bilen skitig igen innan man är hemma.
Kör med M+S odubbat och snökedjor i bagaget.
Personbilen använder vi väldigt lite och skulle vi avvara om vi inte skaffar en större husbil förstås.
 
F

F.d. 11327

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Ska bli intressant att se hur det blir nu i vinter med tanke på att jag just nu bor helt och hållet i husbilen, "lessnade" på lägenhet och det var väl därför man köpte husbilen, så att man kan åka lite som man vill när tid och pengar finns över.
Än så länge så har det gått bra men har bara varit -5 här nere än så länge, men med dubbelgolv så tankarna är isolerade, tyvärr bara luftvärme (men det ska nog funka, ville haft vattenburen) så är det ändå ett par resor inplanerade till vintern så fort som ekonomin tillåter.:wink:
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

I helgen när vi var ute med våran husbil vaknade vi på Lördag morgon och tittade på termometern.
-19gr brrrrr,trodde det inte var sant !!
Men vi hade inga som helst problem med att hålla värmen, +23 i bilen o inga frysna vattenledningar !

Känns toppen med vårat val av bil, Dethleffs RT 7094, man har ju varit lite orolig hur det skulle vara med vintercamping.

Det lär inte heller bli några problem ner mot -30gr heller,men då lär man väl få stödköra med en kupefläkt kanske.

Är toppen att kunna använda bilen året om !!
:mcride:
 
F

F.d. 50035

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Efter år med husvagn så hämtar vi vår Husbil den 4 december. Vi kommer rulla ut på äventyr genast, senare blir det en tur till Stockholm och Götet är inplanerat.
Vi kommer mestadels använda husbilen vintertid därför har vi köpt en Cabby Nordic.
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi använder husbilen hela året i år. Utflykter varje vecka. Snart åker vi till julmarknaden i Lübeck.

Vi har också anmält oss till Kaxholmen. Det skall bli jättekul och träffa entusiaster och ha trevligt.

Krstin, Sven-Åke och Bonzo :wink:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Är inne på tredje bilen nu. Har inte använt de tidigare bilarna på vintern, men nu ska vi testa. Helintegrerad fransos känns väl inte som den optimala vinterbilen men den som lever får se hur det går. Åker nu på onsdag via Göteborg med fix av kylskåpet hos Waeco och sedan till Lübeck för julmarknadsbesök
Ove.G
 
F

F.d. 3201

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Nu är det knappt 4 veckor tills vi reser igen. Nu för att tillbringa den kalla årstiden på varmare breddgrader. Vi far som ifjol ner till Santa Pola 2 mil söder om Alikante där stannar vi en dryg månad för att därefter tillbringa ytterligare tre månader i underbara Spanien. Hemma till Påsk. Så för oss är det ett ¨åretruntfordon¨.
 
Senast redigerad av en moderator:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Jag vill använda husbilen året runt ... men Kjell vill inte!!!:swoon:
Det blir väl som det brukar ... jag gör som jag vill!:cool:
Är nybörjare så jag känner mig osäker, men jag får väl lära mig och se vad som händer när temperaturen kryper neråt ... ska kanske campa i trädgården ... till att börja med!:wideeyed:
Nej, jag är inte klok och tänker aldrig bli det heller!!:p // Pirkko
 
Senast ändrad:

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Pirkko låter som min man.
Jag vill också ut men han totalvägrar!!!!
Han säger om jag fick bestämma så skulle vi bo ENBART i husbilen och göra oss av med lägenhet och allt annat....
Jag har inget körkort så det blir inga egna turer.
Suck och suck....
Härligt läsa om de som är pensionister och kan göra som man helst vill nu,dra dit pepparn växer.
Är nog för ung några år till?
Ler och väntar på våren.
Marina
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Till Pirrko o Marina. F-n tänk om jag hade en sådan Fru --detta var min första tanke---????!!!!
OCH när jag hade tänkt färdigt så kom jag på att DET HAR JAG JU.

Stå på Er flickor låt er inte luras. Det är NU LIVET GÅR. Inte när Du blir Pensionist eller imorgon. Unna Dig Livet IDAG. ÅK HUSBIL, det är det som är livet.
HLS Monica o Kurt.
:twitcy::twitcy::D:D:D
 
Toppen