• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka husbilar är bäst

F

F.d. 56621

Guest
Hej på er.
Jag vet att det är subjektivt vad ni tycker men det kan ändå va till hjälp när vi skall titta på ett par år gammal husbil. Skall inte vinterkampa i Norrland utan ut i Europa under höst och vår.

Vilka 5-10 märken på husbilar har bäst kvalitet.
Vilket skall man ha helintegrerad, halvintegrerad?? Varför?
Golvvärme, el , vatten?
Luftvärme?
Chassi med utrymme under golvet, hette nått speciellt?
Spelar vikten, längden, höjden, bredden in för avgifter etc?
Vinterdäck i EU, dubbfria?
Har säkert en miljon fler frågor men tänkte börja såhär.
Ni får gärna fylla på tips och råd, vi behöver det.

Hälsningar
Matz&Ginger
 
D

Deleted member 11118

Guest
Tror det var lite ironi från Lasseboy, du kommer få många olika svar eftersom alla tycker olika
Du kanske börjar i fel ända, bättre du tänker på "vad är det jag vill ha" Klart är att, vikten, längden, höjden, spelar in för avgifter. Det finns fördelar och nackdelar med alla husbilar. Vilka som har bäst kvalitet är omöjligt svara på.
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Omöjlig fråga att svara på. Det är oftast personliga intressen och behov som styr valet vid köp inte bara av husbilar. Läs tester, åk runt till flera åf osv och skapa dig en egen uppfattning.
Titta gärna på en Pilote. Stort urval av dessa storsäljare.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Omöjlig fråga! Jag har haft ett antal olika märken/typer av bilar. Alla har varit bäst vid det tillfället. Fråga i stället vilka behov har jag
Antal personer
Körkort behörighet - vikt
Intressen - framkomlighet
Storlek på parkeringsplats
Sängar enkel/dubbel bädd, franskbädd, alkov eller tvärbädd. Vad föredrar du?
Kyl storlek. Hög eller låg placerkng?
Lastförmåga
Osv
Jag tror inte det finns några dåliga märken kvar på marknaden men det finns tvaksamma handlare.
 
E

Ericsson c52

Guest
en annan sak som är väldigt viktig är att välja en bra leverantör som tar sitt ansvsar och inte krånglar vid eventuella garantier,det är alt för många som råkat illa ut för fel blir det så gott som alltid
lycka till
 
L

Lars-Gösta

Guest
Kul fråga. För 1,5 år sedan ställde jag mig samma fråga, jag är ensam och planerar att flytta in på heltid i en husbilen. jag hade inte satt min fot i en husbil men det var en dröm. Jag åkte till Elmia mässan förra året och kom hem med ett "ton" broschyrer. jag pluggade allt och pendlade mellan stor/liten/ny/begagnad. Läste tester och alla Europas campingtidningar (finns online). Jag har lite ågren att välja som ni säkert förstår. Reseberättelser och hemsidor typ denna excellenta hemsida ger massor av tips. Till slut så visste jag vilken planlösning jag ville ha och åkte till husbilhandlare och tittade på 3-5 olika vagnar som jag fastnat för. När jag kom in i en Frankia 840 plus så kända jag direkt detta var rätt för mig. Den står numer hemma på gården och utrustas och jag åker kort turer och jag vill komma iväg till Europa i april/maj. Så mitt råd är att Er vagn finns där ute det gäller bara att hitta den för Er passande modellen.
 
F

F.d. 56621

Guest
Tja det va ju ett svar. Som nybörjare är det inte lätt att veta vad som är rätt. Därför är era åsikter viktiga särskilt om dom motiveras
 

Gueriniere

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
29324
Medlemskap
2024
För oss - ett par där alla barn flyttat hemifrån och som vill kunna röra oss lite fritt under helger och semester -var följande saker styrande:
1. Storlek! Vill kunna parkera på en normal parkering utanför ett köpcenter.
2. Helintegrerad. Vill kunna stanna på en fickparkering längs en trafikerad väg och nå allt utan behöva gå ut utanför bilen.
3. queensize bädd.
4. kylskåp, dusch, toa men tycker inte vi behöver någon ugn.
5. drag. Vill kunna använda den för att dra upp och hem båten (vilket går utmärkt!)

Resultatet blev en plåtis 5.4 lång och 2.15 bred. Vi trivs jättebra med den efter 2 månader och 300 mil. :)
Kanske kommer vi vilja byta upp oss till en plåtis på 6m längd ifall vi såsom planerat köper en stor hund men det får tiden utvisa...
 
F

F.d. 56621

Guest
Eftersom vi båda har körkort innan regeln kom så spelar inte vikten så stor roll men 2 personer kan bli 4 vid vissa tillfällen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du måste först tänka igenom hur och till vad du vill använda din husbil, innan någon kan ge vettiga råd. Husbilar finns i massor av olika storlekar och konfigurationer, lämpliga för olika användningar. Det finns bilar från ca 5-12m längd och från 2-2,5m bredd. Priser ifrån (inom rimliga gränser) 100.000 -2.000.000. Åk till några husbilshandlare och titta på olika bilar för att få ett grepp om vad ni gillar, och vad ni tycker det är värt, när ni har hitta några bilar ni gillar kan ni komma tillbaka och få goda råd kring dom. :)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Så här tycker vi:

1. Helintegrerad = större bodelsutrymme.
2. Vattenburen värme = skönare värme.
3. Stor lastkapacitet = helst minst 800 kg - gärna mer.
4. Aktergarage för cyklar/moppe/scooter.
5. Stort lastutrymme i dubbelgolvet som ni kommer åt via lastluckor utifrån.

Fast då kan jag kontra med plåtis
Smidighet
Enda bil
Enklare service
Inga fuktskador
Alltberor på vad man vill och vilka behov som finns. Det går inte att säga helintegrerat utan att veta.
 
Toppen