• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka husbilar är bäst

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det går alldeles utmärkt att ge råd utifrån egna preferenser och erfarenheter. Så länge man motiverar ger det läsaren en bild av om det är applicerbart för honom/henne eller ej.

Det är ju den teoretiska vägen, tyvärr är det ju så att det ofta blir mer eller mindre ett lovordande av den egna bilen eftersom de flesta har mycket begränsade erfarenheter av olika biltyper. När man sedan inte vet vilka intressen, resmöjligheter, ekonomi o.s.v. frågeställaren har blir det väldigt spridda skurar, som eventuellt ökar förvirringen istället för att hjälpa till att begränsa urvalet.
Om man istället/också tar sig tiden att tillsammans med sin partner åka till ett par handlare och titta på bilar i verkligheten får man snabbt ett begrepp om vad som överhuvud taget är gångbart.
Biltyp? Plåtis/Alkov/delintegrerad/helintegrerad? Planlösning, badrum, sänglösningar, utseende utvändigt och invändigt, stuvutrymmen. Därefter kan en riktig urvalsprocess börja, och då kan man också ta hjälp på olika sätt av folk som har erfarenhet av husbilar, och därigenom förhoppningsvis göra ett val som fungerar några år, tills förutsättningarna ändras.
 
Senast ändrad:

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Vi hade en liten Hymer från -97 i nio år och lärde oss massor under den tiden.

Därför tänkte vi så här nu när vi köpte en ny husbil:

Vattenburen golvvärme, Alde. Enorm skillnad mot gamla Truman med luftburet.
Vinteranpassad och vinterdäck = nu kan vi åka husbil året om!
Stor säng i mitten, aldrig mer behöva krypa över den andre.
Stort garage med stora luckor, aldrig mer last i takbox.
Solpanel, inga strömproblem vid fricamping.
Totalvikt 4,4 ton, det betyder mycket mer lastkapacitet än förut och inte riskera övervikt.
Automatlåda, oj vilken skillnad att köra!
Utvändigt 12 och 220 v uttag, inga mer skarvsladdar genom fönster när man sitter ute.
Cykelställ man kan veva ner vid lastning. Inga mer livsfarliga lyft av cyklar.
Sen finns ju en massa andra praktiska finesser jämfört med gamla bilen typ backkamera, navigator, stort kylskåp m.m. m.m.

/Roger
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Många rekommenderar automatlådor (robotlåda) vilket jag också har, men provkör en bil med automat först, den fungerar inte som på en personbil utan kräver viss tillvänjning,ibland är jag inte alls överens med min automat, växellådan har automatkoppling är i grunden en vanlig växellåda.
3liters motorn utan kamkedja finns inte längre, köp omöjligt en nyare bil med Euro6 motor pga. miljözoner.
 
E

Ericsson c52

Guest
jag har med robotlåda tycker det är grymt skönt att köra med ,det enda som skiljer är väl att den inte driver på tomgång som en vanlig automat utan att man måste hålla på bromsen annars rullar bilen åt det håll det lutar
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Endast amerikanska märken stora, rymliga, välutrustade och framför allt förhållande vis billiga både i inköp och service.
Byggda på chassin med motor o låda som är anpassat för att rulla många mil.
 

Stefan1962

HBK Intresserad
Inlägg
33
Kommun
Tyresö
Byter vi igen, vilket inte är säkert, blir det med all sannolikhet Iveco Chassi. Utan avsikt att kappa tråden (är bara nyfiken) vad blev det för bil?

Niklas, det blev en Carthago Liner for two. Var nere på fabriken i Aulendorf och såg alla chassien bredvid varandra, känns utan tvekan som rätt val. Nu snackar vi stabila grejer.





Mvh
Stefan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Matz,skillnaden på Iveco chassi är att det är anpassat för stor last ,samt en motor och riktig automatlåda anpassad därefter,Fiat är på gränsen när du kommer uppåt 5Ton.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 56621

Guest
@J.Bergste Får man fråga varför ni ansåg att ni behövde byta för att kunna åka runt i Europa? För lite vattentank...eller vad? Vi tänker också resa i Europa och alla erfarenheter vi kan samla på oss är intressanta.
 
F

F.d. 56621

Guest
@KalleiViken Hej. har hört att AC'n drar väldigt mkt ström och att man ibland får problem m att säkringarna går på elstolpen. Har du/ni haft liknande problem?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
@KalleiViken Hej. har hört att AC'n drar väldigt mkt ström och att man ibland får problem m att säkringarna går på elstolpen. Har du/ni haft liknande problem?
När jag nämner AC menar jag i bilen Fiat. Den kan jag inte vara utan. I bodelen klarar jag mig med öppna fönster och dörrar., helst nära vatten och blåst. Står oftast inte på ström, vilt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
En funktion som vi också lärt oss uppskatta i vår ”nya” bil, som vi inte hade i Burstnern, är den i takluckan ovanför köket inbyggda fläkten. När det är väldigt varmt ute, som det var i Sverige i somras, transporterade fläkten ut värmen förvånansvärt effektivt. Och hyfsat tyst är den också.

Står man bara i skugga var klimatet inne i bilen helt ok trots utomhustemperatur på +30C. Samtliga mörkläggningsgardiner fördragna (tyvärr) och ett par fönster öppna.

Under körning stänger vi alla fönster och luckor och använder bilmotorns ac-kompressor.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 
F

F.d. 56621

Guest
Hej
Ni har ju många bra råd och tips, även om dom är subjektiva. Hur ser det ut med kvaliteten?? Har sett att dom flesta märken har några grejer dom fajtas med men tänkte ändå fråga.
Om ni skulle turordna följande vad skulle det bli?
Kabe, Burstner, Adria, Frankie, Pilote,LMC, Dethleff, Bavaria, .

Jag vet att svaren blir enligt er egen uppfattning men det är också det jag vill veta. Har ni sen en motivation varför ni tycker det ni tycker är det ännu bättre.

Tack för er hjälp!!
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Lurigt det här med kvalitet. Normalt är väl att man får det man betalar för. Kostar det rejält så får man normalt något bättre. För oss så var det att hitta balansen mellan pris, funktionalitet och kvalitet.

Efter innehav av flera bilar så har vi stannat på Rapido. Nu är det tredje bilen med samma inredning. Vi började med att utgå från en rejäl dubbelsäng (vi är fortfarande kära och vill uppleva närheten). Längden, hjulbasen, är viktig, hjulen måste rymmas i en vanlig parkeringsruta. Bil för bil så blev det viktigare med vinteregenskaperna, vi åker mest höst, vinter och år.

Kvalitet innehåller flera delar för oss. Bilen representerar ett stort kapital så säljarens löften och uppföljning är mycket viktig. Vår Rapido såldes av PR husbilar, de gjorde en ordentlig leveranskontroll som medförde att bilen har fungerat perfekt sedan första dagen, det är kvalitet. Så val av återförsäljare är också en viktig kvalitetsvariabel.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej
Ni har ju många bra råd och tips, även om dom är subjektiva. Hur ser det ut med kvaliteten?? Har sett att dom flesta märken har några grejer dom fajtas med men tänkte ändå fråga.
Om ni skulle turordna följande vad skulle det bli?
Kabe, Burstner, Adria, Frankie, Pilote,LMC, Dethleff, Bavaria, .

Jag vet att svaren blir enligt er egen uppfattning men det är också det jag vill veta. Har ni sen en motivation varför ni tycker det ni tycker är det ännu bättre.

Tack för er hjälp!!

Jag har endast erfarenhet av ett av de märken du efterfrågar om (Burstner) och då från årsmodell 2003 och modell t607. Bilen vi har idag är av annat märke än från din lista. Så jag kan bara redogöra för hur vi upplevde vår t607:a och vad vi bla tittade på när vi köpte annan bil.

Vi upplevde den allmäna kvaliten i t607:an som bra. Vi hade inga större problem med bilen och så vitt jag minns inga problem relaterade till att bilen var dåligt ihopmonterad. Dvs inga skruvar som vibrerade loss, inga kontakteringar som glappade eller släppte helt. Och ej heller några missljud från ex. skåp/lister mm. som gav sig till känna vid körning på sämre vägar.

Vi fick dock problem med vattenpumpen (sugmodell nedsänkt i färskvattentanken) som gav upp efter några år. Inte ovanligt men väldigt lätt att byta och ingen större kostnad. Vi åkte också på att byta kranen (armaturen) i badrummet pga spricka (läckte vatten) ev. orsakat av frostsprängning, dvs vi kanske inte hade tömt vattensystemet inför vintern helt och hållet.

Vi fick också lite fukt i trästommen längst bak vid golvet i garaget. Vatten hade trängt in via kapilärkraften då Burstner slarvat med tätning mellan den nedre plastkjolen som löper utmed ytterväggarna. Och som bla skall fungera som en droppkant. Kom ihåg dock att vår bil byggdes 2003 och jag tvivlar på att Burstner har träreglar i sina stommar idag.

Sedan saknades isolering helt vid övergången mellan Fiats kaross och bodelen. Detta är inget fel i sig men det visar att bilen är inte byggd för vintercamping.

Summa summarum var vi nöjda med bilen och jag tror att kvaliten på Burstners bilar ligger hyfsat bra till i jämförelse med övriga märken du listat.

Det vi tittar på för att bilda oss en uppfattning om byggkvalite mm är:

Skåpsluckor
- Öppna/stäng, känns det stabilt eller glappar de
- Gångjärn och låsbläck (vissa har väldigt enkla ostabila lösningar)

El/rördragning
- Sitter elkablar/slangar väl fastsatta och hur.
- Sitter känsliga delar skyddade bakom ex. en skyddsplåt eller finns risk att skada när man lastar/lossar.

Bodelsdörr
- Dörrlås dag finns löjligt enkla/billiga lösningar med plastdetaljer vilket har riktigt låg säkerhet.
- Gångjärn, samma sak här.

Madrasser i säng
- Vissa är på tok för tunna.
- Andra tjocka är på tok för hårda (lätt att luras och tro att tjocka = bekvämare. Provligg!

Val av komponenter
- Vattenpump (Tryckvattenpump är dyrare än sugpump)
- ALDE-panna är dyrare än Trumas luftburna system. Inte nödvändigtvis bättre (det är en subjektiv bedömning) men det är en förklaring till en prisskillnad mot en enklare bil.

Ytfinish
- Hur känns ytfinishen på luckor mm. i bilen?

Dörrhandtag/handtag på luckor (utsida)
- Vissa handtag är väldigt plastiga och enkla andra känns mer stabila.

Isolering
- Här får man be om uppgifter om hur många mm. isolering (väggar/tak/golv) och typ av isolering (de flesta har nog XPS-isolering idag). Man kan också se på thocklek på dörr/luckor mm.

Jag har säkett glömt något så andra får fylla i vad de går på när de tittar på bilar.

Mvh!
// Niklas
 
S

Sören-6830

Guest
Hej
Ni har ju många bra råd och tips, även om dom är subjektiva. Hur ser det ut med kvaliteten?? Har sett att dom flesta märken har några grejer dom fajtas med men tänkte ändå fråga.
Om ni skulle turordna följande vad skulle det bli?
Kabe, Burstner, Adria, Frankie, Pilote,LMC, Dethleff, Bavaria, .

Jag vet att svaren blir enligt er egen uppfattning men det är också det jag vill veta. Har ni sen en motivation varför ni tycker det ni tycker är det ännu bättre.

Tack för er hjälp!!

Lägg gärna till Hymer, Carthago och Niesmann+Bischoff till din lista, bra bilar även därifrån.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Från bäst till sämre i mitt tycke. Har själv haft Lmc o Frankia, kompisen har en kabe. Listan enl mig blir
Frankia, sen är det nog ett litet hopp ner till övriga i detta gäng, Kabe, Dethleff, Pilote, Lmc, Burstner, Adria, Bavaria har jag ingen erfarenhet av så sätter den sist av den anledningen. Har vart på Frankia fabriken o sett hur dom bygger sina bilar och vilken kvalitets filosofi som dom bygger efter. Åk till någon handlare och gå in i 5 - 10 år gamla bilar av dessa märken och känn på känslan men även på dörrar o framför allt luckor, sitter dom rakt, står dom uppe, glappar det någonstans, då får du själv en uppfattning om kvaliten.

Vår husbils resa började med en -15 LMC Explorer 3,0 Aut, nackdelar var att det ej gick att sitta vettigt i dinetten, vi var 4 som åkte då. För liten säng bara 135 cm bred tror jag. Dålig komfort ( stötig, vindbrus, motorljud, knirr o knak mm.) Allt detta är betydligt bättre på nästa bil som blev en Frankia 840 FD även den en - 15 med samma motor o låda. Nu kände vi att detta var något vi ville ( att åka husbil alltså). Så inför Elmia -16 bestämde vi oss för att åka dit o utforska det ännu mer. För att göra det lite mer intressant så la vi ut en annons på vår bil o sålde den på drygt 2 veckor precis innan Elmia men med leverans på måndagen efter, vi hade ju köpt helg biljett o skulle ju stå med bilen på området. Nu hade vi 3 dagar på oss att utforska samtliga märken ordentligt. Vi var runt överallt men det slutade med att på söndags kvällen skrev vi på kontraktet på en ny
Frankia 840 FD - 17 alltså precis samma bil som vi hade innan men med lite mer utr. anpassat efter vår smak. Tycker att Frankia är väldigt svårslagen när det kommer till pris kontra kvalitet.

Hoppas du blev lite klokare o lycka till med ditt köp.
 
F

F.d. 56621

Guest
@Sören, enligt dig vilken kvalitetsledningen tycker du inkl dina egna förslag?
 
Toppen