• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vilka bodelsbatterier har ni?

Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

LiFePO4 100Ah (tilsvarer ca 200Ah med "gammel" teknologi).
Aldri hatt så mye strøm tilgjengelig.
Stabil spenning hele tiden, 13,2V.
Meget hurtig ladetid til 100%.
Vekt 13,8 kg.
Pris 6400 NOK.
Alternativ Energi AS, Norge.
http://www.alternativenergi.no/lithium.html

Intressant, men hur sker laddningen? Vad jag förstår får dessa batterier inte underhållsladdas under längre tider och för att toppladda dem måste någon form av boostning ske, då vanliga blysyraladdare inte kan ge den spänning som krävs.
 
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

LiFePO4 100Ah (tilsvarer ca 200Ah med "gammel" teknologi).
Aldri hatt så mye strøm tilgjengelig.
Stabil spenning hele tiden, 13,2V.
Meget hurtig ladetid til 100%.
Vekt 13,8 kg.
Pris 6400 NOK.
Alternativ Energi AS, Norge.
http://www.alternativenergi.no/lithium.html

Jeg har også et 100Ah LiFePO4. Købt hos Dancamper i Horsens, Danmark, hvor det vist nok er udsolgt p.t. Men det er denne type: LiFePO4 batteri - 12V

Jeg har haft præcis samme oplevelse som Rusken

Jeg anvender den almindelige lader som sad oprindeligt i min Elnagh fra 2011. Jeg har solceller, der underholdslader hele vinteren under et gennemskinneligt carporttag. Fungerer fint. Har ikke været tilsluttet til 220 V siden montering af batteriet.
 
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

hej vi köpte 2 st warta 90 ah hade haft warta innan o funkade i 8 år så det var vi nöjda med ! men alla har ju olika behov så det är nog det man får se till ? vi har gammal bil gammal laddare o med agm i vårat fall skulle de aldrig bli fulladdade vilket minskar hållbarheten på batterierna ! men det är min teori och det finns mängder att läsa om det här på forumet ! :)
 
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

Vi har två Exide EQUIPMENT GEL-batterier.
Dyra och tunga men jag kände att Lithiumtekniken inte var helt mogen när vi köpte dom.
Nästa gång blir det 2 x 100 Ah LiFePO4, samma pengar men mycket lättare.
 
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

Ett billigt fritidsbatteri från Jula på 95Ah. Har hittills räckt bra.
Med LED-lampor i armaturerna och LCD-TV så är strömförbrukningen minimal. Routern drar inte mycket den heller. Det som drar mest är nog fläkten i värmepannan men batteriet räcker flera dygn.
 
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

Ett standard Tudor Exide 105 Ah och ett Biltema Marinbatteri 110 Ah parallellkopplade.

Klarar en blixtrande kall vinternatt med omfattande värmebehov (Truma 6E), TV, belysning och annat men faktum
är att man gärna står vid elstolpe oavsett.
 
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

3 x 95 agm , räcker långt men inte hela vägen den här årstiden så imorgon (om ingen kommer med ett bättre bud) beställer jag ett Kipor ig2000 4400kr med frakt... det kommer att vara min "vinterlösning" för oavsett hur mycket batterier man har så tar dom slut till sist....
 
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

Jag har två 100 Ah fritidsbatterier från Biltema som jag nu haft i 6 år, fungerar jättebra ihop med solpanelerna på sommaren. När jag är ute på vintern så har jag ett Kipor elverk som extra säkerhet, har dock inte använt det speciellt mycket. Personligen så tycker jag att ett Efoy är för dyrt, solceller är billigare alternativ.
 
Sv: vilka bodelsbatterier har ni?

Satsa hellre på en Efoy bränslecell så slipper du störa både dig själv och omgivningen. Med automatiken inkopplad har du alltid ström....

Efoy Vs Kipor
Det skiljer ju bara 40000kr
Sen är ju inte metanolen direkt gratis heller. ...

Elverket ska konverteras för gasoldrift så jag slipper ett extra bränsle att ha med, då jag har fast gasoltank så är hela gasolskåpet tomt och tillgängligt för förvaring utav det.
Där vi står vintertid är det sällan någon trängsel med andra ord. .. ingen som kan bli störd.
Och sommartid så får solpanelerna sköta jobbet.

Så tänkte jag. ..
 
Tillbaka
Toppen