• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktskojare fortsätter verksamheten.

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Nu i höst har det gått 35 år sedan jag började köra husbil. Några av de första bilarna överskred tillåten totalvikt redan som olastade så sannolikt hade tillverkaren kört till registreringsbesiktning med tomma tankar och utan bäddmadrasser och annat tungt och lätt demonterbart. Inget som jag grubblade ssk mycket över på den tiden och jag har faktiskt aldrig blivit vägd!

aake
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Molle 78 hej. Vad bra är det bara att väga upp bilen. Att inte alla gör så då är ju problemen lösta. Det är bara att hoppas grejerna håller.
 

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Detta innebar att byta ut fjäderbenen fram samt förstärkningar till handbroms för att kunna väga upp den.
Al-Ko har satt 5500kg som högsta som dom garanterar.
Men återstå att se, håller det så gör det, vill inte köpa något som VI inte tycker är designmässigt snyggt för att få mer vikt.
Klarar oss utmärkt med den vikt vi har då den med oss 3 samt allt vi har med vilket är ganska mycket stannar på 5023 kg idags läget
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Har inte skrivit något på forumet innan, bara varit inne och läst.
Denna sandlåde nivå som råder här med att bara smutskasta Kabe är rent löjlig.
Detta vikt problem som råder har de allra flesta tillverkare som bygger på Fiat,Renault,Ford osv åtminstonde med Al-Ko chassien då dom har sina begränsningar.
Problemet är att vi konsumenter kräver mer och mer lyx och detta väger ju som bekant, sedan efterfrågas större o längre bilar/husvagnar som givetvis väger mer.
Skulle alla tillverkare bygga på ex Iveco,Man osv som "Fantastiska Concorde" så vore det säkert inget problem.
Problemet skulle istället vara produktionskostnaden flertalet skulle inte ha råd att köpa en ny bil.
Jag har själv råd att köpa en ny Concorde vilket jag tittade på innan vi köpte vår Kabe 910 som vägts upp till 5500kg.
Valet gjorde vi för att ingen av oss gillar designen vare sig inne eller ute på Concorden, Men det är VÅR smak.
Vad andra har och gillar bryr jag mig inte om, huvudsaken är väl att alla är nöjda med sitt val.
Vad detta med att enbart klanka ner på Kabe bottnar i vet jag inte, men jag värnar om jobben i Sverige och köper då gärna svenskt.
Kände bara att jag ville skriva av mig lite då det som sagt ofta är en tråkig stämning med att "Nästan" allt utom Concorde är skräp.
Har inga problem med att ta mothugg på detta inlägg, men vi är stolta och mycket nöjda med vår bil.
Ang. vikten så håller jag med behövs mer lastvikt vilket vi fick, men knappast bara Kabe som har problem där.
Forsbergs driver ett företag med målsättning att göra vinst, så dom struntar nog i om dom byter in en skit Kabe, bara dom tjänar på den...

Denna tråd är inte någon attack på kabe eller reklam för concorde. Bilen jag skrev om i första inlägget var bara ett exempel på det bondfångeri som pågår ute hos handlarna. Det hade varit lika lätt att hitta en bil av ett annat märke men nu blev det en kabe för de råkar bygga de längsta bilarna på den plattformen. Vad jag vet finns det N-B, Dethlevs, Brustner Morelo och Concorde i samma riskgrupp. Det gäller att se upp så man inte köper en flyttbar sommarstuga oavsett märke. Att man sedan kan fixa frågan med en registrering i tyskland samt luftfjädring är ju bra men dyrt. Det går väl förövrigt bara vid nyköp så sommarstugorna hos handlarna är ju hjälplöst förlorade:(
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Tycker det var relevant att välja just den bilen.
Fabrikanten har bara ett chassi att erbjuda och försöker då täcka alla behov med detta.
Det vill säga bygga alla storlekar på en bas. Visst de har med o utan boggie.
Men väljer att inte gå upp på t.ex. Iveco av kostnads o logistik själ.


Självklart är det galet med en stor bil med usel lastkapacitet.
En del brukare klarar det säkert men vill man köra med alla passagerare o prylar i lastutrymmena blir det problem.

Många andra av de stora husbilsmärkena går ju upp på andra plattformar när storleken ökar men det finns många bilar med usel kapacitet.

Så jag tycker INTE denna tråd klankar ned på något specifikt märke, utan vissa har nog lite för "ömma tår".
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Vår är en Chausson (inget premiummärke) som är konstruerad för den tänkta tjänstevikten (3.5t) utan behöva bygga om den för att kunna använda den.
Vi har däremot inte råd att välja vad som helst utan rättar munnen efter matsäcken och försöker kräma ut så mycket valuta för pengarna som det bara går.

Peter :)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

En märklig sak såg jag alldeles nyss:confused

En Carthago chic i51 med AL-KO chassie har en lastvikt på runt 1000kg
En exakt lika bil med Iveco chassie har en lastvikt på runt 400kg:confused:
Båda med en totallvikt på 4200kg

Är verkligen ett Iveco chassie så mycket tyngre än ett AL-KO/Fiat chassie?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Ivecon väger mycket mer. Den är byggd för att klara upp till 7,5 tonn. Jag har aldrig sett en iveco med lägre totalvikt än 5200 kg så den du sett är nog ovanlig. Har också tittat på chartago på iveco chassi och dom har haft lastvikter på dryga 1500 kg. Det räcker och blir över.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

bestliner!
Den finns uppe där du köpte din:oops:, inte roligt!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Tyvärr är nog de flesta handlare som Forsbergs. De vill göra affärer och viktproblemen tar de bara upp om man frågar. Annars är det tyst om sånt tyvärr. Samma handlare har minst en annan bil som också har problem. En Sunliner 800 2005 med mycket utrustning. Har haft en likadan och redan utan alla prylarna hade den ingen lastvikt kvar. Den dom har nu har max 200 kg i verklig lastvikt. Illa:(
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

De verkliga viktskojarna är egentligen fabrikanterna av påbyggnaderna:mad:
Om man ser på det olyckliga exemplet här ovan (Kabe husbilen) så undrar man hur i h.....e en fabrikant kan bortse från ett sånt elementär faktum att den verkliga lastvikten SKALL vara i balans med biltypen, fy tusan vilka idioter!
Fast KABE är i gott sällskap........::mad:, nån jättefint stor Niesmann 8000i med en lastvikt på straxt över 600 kg från fabrik.....hur mycket är kvar nu tror ni efter allt lull lull som sitter på den bilen.....? Det finns massor av mer exempel, tyvärr.

Frugan och jag letar en ersättningsbil till våran tvåpersonersbil (barnbarn':D), och tack vare egna dyra misstag samt mycket lärdom från detta forum så kan vi nu DIREKT sålla bort objekt som annars hade lockat oss.....

Vi har märkt av säljare som är rent okunniga i ämnet eller så låtsas de kunna:oops:
Sen hör man fraser som;
Inga problem, lastvikten på 400 kg räcker , det vägs aldrig husbilar.
Jag kan inte gå in på allt dumt man har hört:p:

Så hur i hella fridens namn skall återförsäljarna agera när de blir pådyvlade sånt viktelände till lyxbilar?
Moraliskt dilämma i högsta grad:(.

Fast det finns rymliga bilar med skaplig lastvikt :), fast iom att vi just nu far runt och är köpare så vill vi inte ha dessa för oss själva, he he;);)

Jag har även erfarenhet åt andra hållet, vi var intresserad av en Rapido på MB-chassi hos Forsbergs, jag talade om för dem att jag inte åker >40mil å kikar på husbilen ifall de inte väger den först.
Dagen efter hade jag en vågsedel i e-posten!
Ett stort tack till dem.
Det kallar jag service, dock blev det ingen affär p.g.a just för liten lastvikt för mej, dock inte låg, men tufft ifall man skulle vara 4 vuxna på tur.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Är lite undrande KABE 910 har ju inte en tjänstevikt på 4500 utan den är lägre.Dessutom finns ju inte bilen mellan Borås/Gbg.utan i Stockholm.Är trådskaparen ute efter pesonlig hämd på ett väletablerat företag ?IKEA ägda Forsberg är ju numera 3 st.så man kanske skall hålla isär hatobjekten
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Kolla transportstyrelsen för den bilen den har 500 kg lastvikt. Som tidigare skrivits är bilen ett exempel på det bondfångeri som bedrivs i branchen. Att bilen stod på stockholmskontoret gör ju knappast någon gladare. Samma stora handlare som borde veta bättre oaktat vilket kontor det gäller. Skojeri är illa även om det bara är 08or som blir lurade:)
Att det är gott om ömma tår när det gäller kritik mot vissa märken vet jag redan men kritik kan vara en grund till eftertanke.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Om Kabe hade haft lite ansvarskänsla som företag så skulle denna bastard till husbil aldrig blivet tillverkad.

De skulle varit ärliga och sagt till beställaren.
Vi på Kabe kan inte bygga en Concorde till dig, om du tror detta.
Hur vi än anstränger oss så kommer vi inte ens i närheten och försöker vi ändå så blir den obrukbar. ( som i detta fallet )

Som sagt, Kabe skall hålla sig till att tillverka husvagnar.
Det har de visat med denna 910QB.

Ps, Kolla in detta hund filmklipp
https://www.youtube.com/watch?v=8cyqjkqneQM
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Tänker inte försvara något speciellt fabrikat, men de beräkningar ni gör utifrån att bara titta på transportstyrelsen är inte mycket värda om man inte tittar på vad som ingår i standard. Den omtalade Kaben har betydligt mer standard utrustning än många andra bilar och har då en mängd mer utrustning i tjänstevikten än vad många andra har. Ska man verkligen gå ut och skälla efter handlare så får man nog göra det lite mer ordentligt om det ska vara någon seriositet i det hela.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Tänker inte försvara något speciellt fabrikat, men de beräkningar ni gör utifrån att bara titta på transportstyrelsen är inte mycket värda om man inte tittar på vad som ingår i standard. Den omtalade Kaben har betydligt mer standard utrustning än många andra bilar och har då en mängd mer utrustning i tjänstevikten än vad många andra har. Ska man verkligen gå ut och skälla efter handlare så får man nog göra det lite mer ordentligt om det ska vara någon seriositet i det hela.

Jag gjorde den kollen vad som var standard och vilka saker som enligt annonsen på nätet finns på bilen. Det är en hel del monterat efteråt. Om du inte tror mig så be forsbergs väga bilen med fulla tankar och förare.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Om Kabe hade haft lite ansvarskänsla som företag så skulle denna bastard till husbil aldrig blivet tillverkad.

De skulle varit ärliga och sagt till beställaren.
Vi på Kabe kan inte bygga en Concorde till dig, om du tror detta.
Hur vi än anstränger oss så kommer vi inte ens i närheten och försöker vi ändå så blir den obrukbar. ( som i detta fallet )

Som sagt, Kabe skall hålla sig till att tillverka husvagnar.
Det har de visat med denna 910QB.

Ps, Kolla in detta hund filmklipp
https://www.youtube.com/watch?v=8cyqjkqneQM

Mycket bra skrivet och kul filmklipp skrattar fortfarande:D
 
Toppen