• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktskojare fortsätter verksamheten.

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Det är helt klart att handlarna fortsätter att sälja mycket tveksamma bilar till icke ont anande kunder fortfarande.
Hos en av våra större handlare inte långt från Borås och Göteborg finns en nästan ny stor och dyr bil av ett känt svenskt märke som är mycket tveksam. Bilen är 910 lång och har en lastvikt på 500 kg. Efter typningen som gett den vikten har blien fått mycket utrustning som parabol, dubbla tv, centraldammsugare och en massa annat. Detta gör bilen till en rullande sommarstuga. Att sälja en 9m bil för drygt 1,2 miljoner och en verklig lastvikt på kanske runt 300 kg är mycket tveksamt men tyvärr lagligt. Hoppas ingen blir lurad
.
Fordonet är enligt uppgift försett med krockkudde främre passagerarplats. Skattevikt, kg: 5000 Tjänstevikt, kg: 4500 Totalvikt, kg: 5000 Ursprunglig totalvikt, kg: 5000 Max släpvikt kärra, kg: 1700 Max släpvagnsvikt, kg: Max släpvikt kg, obromsad: 750 Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 750 Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 750 Max sammanlagd bruttovikt, kg: 6000 Max lastvikt, kg: 500 Kopplingsavstånd, mm: Kopplingsavstånd EU, mm: Max kopplingsavstånd EU, mm: Bromsuttag :
Lastutrymmets längd, mm: Främre överhäng, mm: Bakre överhäng, mm: Utrustning: Drivande axlar fram: Drivande axlar bak: Antal hjul: Max axelavstånd axel 1-2, mm: 4700 Däckdimension axel 1: 225/75R16C 116Q Fälgdimension axel 1: 6JX16ET68 Däckdimension axel 2: 225/75R16C 116Q Fälgdimension axel 2: 6JX16ET68 Däckdimension axel 3: 225/75R16C 116Q Fälgdimension axel 3: 6JX16ET68 Bandbredd, mm: Längd, mm: 9101 Bredd, mm: 2310 Höjd, mm: 2961 Fordonet är enligt uppgift försett med krockkudde främre passagerarplats. Skattevikt, kg: 5000 Tjänstevikt, kg: 4500 Totalvikt, kg: 5000 Ursprunglig totalvikt, kg: 5000 Max släpvikt kärra, kg: 1700 Max släpvagnsvikt, kg: Max släpvikt kg, obromsad: 750 Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 750 Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 750 Max sammanlagd bruttovikt, kg: 6000 Max lastvikt, kg: 500 Kopplingsavstånd, mm: Kopplingsavstånd EU, mm: Max kopplingsavstånd EU, mm: Bromsuttag :
Lastutrymmets längd, mm: Främre överhäng, mm: Bakre överhäng, mm: Utrustning: Drivande axlar fram: Drivande axlar bak: Antal hjul: Max axelavstånd axel 1-2, mm: 4700 Däckdimension axel 1: 225/75R16C 116Q Fälgdimension axel 1: 6JX16ET68 Däckdimension axel 2: 225/75R16C 116Q Fälgdimension axel 2: 6JX16ET68 Däckdimension axel 3: 225/75R16C 116Q Fälgdimension axel 3: 6JX16ET68 Bandbredd, mm: Längd, mm: 9101 Bredd, mm: 2310 Höjd, mm: 2961
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Är man förstagångsköpare så gör man nog misstaget att köpa ett sådant fordon. Det finns trots allt regler Begagnad bil och varudeklaration - Konsumentverket. Här kan man bl.a läsa "Om du handlar av en bilfirma – se till att bilen är varudeklarerad enligt Konsumentverkets överenskommelse med Motorbranschens Riksförbund (MRF)". I en varudeklaration måste ju lastförmågan ingå eftersom den är förändrad sedan bilen var ny.

Bennie
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Om det är en privatimport kan den blivit vägd vid inregistreringen.
Då kan den uppgivna tjänstevikten vara högre än den ursprungliga.
På grund av att mängder av utrustning är med vid vägningen.

Resultatet blir då en krympt teoretisklastvikt men i slutänden samma lastförmåga.


Tjänstevikten är ju så teoretisk på nya bilar...

Hoppas ngn fattar vad jag menar. :)
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Ja dom vill ju inte väga våran Kabe heller då vi köpte den och 910 har ju ännu mindre lastvikt med allt sitt extra
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Vi köpte vår Kabe hos en känd handlare i Dalarna, sprillans ny 2012. På frågan vilken vikt vi ville ha svarade vi naturligtvis så mycket det går. Vi ville också ha ett färskt viktintyg. Inga problem enligt säljaren. Angiven vikt var 20 kilon högre än den verkliga vikten.
Hade jag inte fått detta intyg hade vi inte köpt bilen.
Sen kan jag inte heller förstå varför man sitter och letar efter saker som är utåpi. Säljarn gör väl inget fel, felet gör väl den som köper bilen och sedan gnäller. Ställ kraven innan du betalar, sedan är det väl försent, enligt min mening.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Sen kan jag inte heller förstå varför man sitter och letar efter saker som är utåpi. Säljarn gör väl inget fel, felet gör väl den som köper bilen och sedan gnäller. Ställ kraven innan du betalar, sedan är det väl försent, enligt min mening.

Alla kanske inte har lika gedigen kunskap i ämnet som ni har utan litar på att husbilsfirman säljer en husbil som går att använda lagligt i praktiskt bruk.

Jappe
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Alla kanske inte har lika gedigen kunskap i ämnet som ni har utan litar på att husbilsfirman säljer en husbil som går att använda lagligt i praktiskt bruk.

Jappe

Du är klok du Jappe!
De som är kloka förstagångsköpare ber om råd ( vilket händer då och då här på forumet).
Sen finns det så klart folk som inte ens vet att vi finns och vad gör dessa människor ? Joo, förmodligen litar på en försäljares bländverk:oops:

Sen, vet jag genom samtal med husbilsäljare att kunskaperna är lite sådär även hos dem:(.
Sen är det lite så här också;
Hur skall en säljare ställa sig rent moraliskt om han har ett gäng lastviktsöden stående?
Vara ärlig och ha kvar bilarna eller blunda? En samvetsfråga, eller hur!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Här rör det sig om en kabe 910 så någon importbil som vägts med utrustningen är det inte. Vad som också är trist är att bilen säljs av en välrenomerad stor handlare som borde veta bättre än att byta in en sådan bil. Hur man tänkt när man byggde och utrustade bilen förstår jag inte. Bilen är ju jättefin och bra utrustad men behöver minst 500 kilo till i lastviklt för att kunna användas. Idag kan två personer kanske ta med kläder för en helg. Vad man då skall med ett stort garage , fint kök och tre fyra garderober till förstår inte jag. Om man packar den bilen som den hsr plats till blir det dryga böter. Trist att sådana bilar byggs och säljs:(
Den bilen är en skam för kostruktör och handlare:(
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Jag anser ju, att ska man gå och göra en så stor affär, som en husbil. Ja då tar man reda på så mycket som möjligt, med hjälp av kunniga människor.
Att köpa en husbil, är inte som att köpa en bit ost. Passar den inte så slänger man den.
Vår bil har en lastvikt på 849 kg och det är jag glad för, då Ritva blev handikappad och vi måste ha med oss en permobil, som väger 150kg.
068.JPG
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Annat är det med concorde va?

Det finns troligen sådana med viktproblem också. Credo 830 på fiatchassi skall man nog väga före köp. Välutrustade 5 ton stora boggiebilar har ofta viktproblem när de närmar sig 9m och utrustas mycket. De är också så rymliga att det behövs bra lastvikt för att utnyttja bilen till fullo. Det är inte svårt att plocka på några hundra kilo utrustning och har man bara 500 från början så har du en bil som den tråden handlar om Redan utan extrautrustning är det på gränsen med bara 500kg i lastvikt på en bil upp mot 9m. Stora utrymmen men inte så mycket lastvikt att fylla dem med.:(
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

De verkliga viktskojarna är egentligen fabrikanterna av påbyggnaderna:mad:
Om man ser på det olyckliga exemplet här ovan (Kabe husbilen) så undrar man hur i h.....e en fabrikant kan bortse från ett sånt elementär faktum att den verkliga lastvikten SKALL vara i balans med biltypen, fy tusan vilka idioter!
Fast KABE är i gott sällskap........::mad:, nån jättefint stor Niesmann 8000i med en lastvikt på straxt över 600 kg från fabrik.....hur mycket är kvar nu tror ni efter allt lull lull som sitter på den bilen.....? Det finns massor av mer exempel, tyvärr.

Frugan och jag letar en ersättningsbil till våran tvåpersonersbil (barnbarn':D), och tack vare egna dyra misstag samt mycket lärdom från detta forum så kan vi nu DIREKT sålla bort objekt som annars hade lockat oss.....

Vi har märkt av säljare som är rent okunniga i ämnet eller så låtsas de kunna:oops:
Sen hör man fraser som;
Inga problem, lastvikten på 400 kg räcker , det vägs aldrig husbilar.
Jag kan inte gå in på allt dumt man har hört:p:

Så hur i hella fridens namn skall återförsäljarna agera när de blir pådyvlade sånt viktelände till lyxbilar?
Moraliskt dilämma i högsta grad:(.

Fast det finns rymliga bilar med skaplig lastvikt :), fast iom att vi just nu far runt och är köpare så vill vi inte ha dessa för oss själva, he he;);)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 26008

Guest
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

kan väl erkänna att jag hade gått rakt in i den fällan om det inte varit för att jag hittat hbk och alla era bra inlägg om dylika fällor, har ratat några bilar och inte hittat det som känns rätt ännu.
Men inom ett par månader bör det finnas en lagom bil i min ägo :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Självklart är det ju i sitt eget intresse att undersöka lastvikter o.s.v. Det får man acceptera när man ska tjäna pengar på att köpa i Tyskland, likaså att när något går sönder får man vänta på delar från Tyskland och skruva dit det själv. Jag kan inte klaga och gnälla på någon annan än mig själv.

Men när man köper av handlare i Sverige ska man inte behöva göra samma jobb, det är ju liksom poängen att köpa "lokalt". Betala, få nycklarna i handen och inte behöva bekymra sig är ju vad man betalar extra för. Hoppas det sker en självsanering i Sverige.

Angående Kaben, Husbil för över 1.2 miljoner med samma teoretiska lastvikt (vi har större verklig lastvikt) som våran 7m 3.5t är ju skrämmande.

Peter :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Jag har en svåger som har börjat som försäljare på en husbils/husvagnsfirma. Dom gångerna han varit inne i ett sådant fordon innan han fick jobbet är lätt räknade. Det är nog så att kunskapen ibland inte finns & naturligtvis så kollar inte firmorna upp den reella lastvikten på de fordon dom säljer. Om det krävdes att reell lastvikt deklarerades på alla husbilar/husvagnar som saluförs av firmor så skulle nog marknaden bli kärvare & priserna gå ner liksom att en del objekt försvinna. Att köpa en bil i Tyskland är nog inte ett större risktagande än att köpa den i Sverige, bara billigare. Men, det gäller att vara påläst, insatt i vad som gäller & kolla upp hur det ligger till.

Bennie
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Självfallet ska man själv kontrollera att bilen du köper är körbar och funktionell så att all packning mm. kan lastas utan att några maxvärden överskrids.
Problemet uppkommer då en "grön husbilsåkare" inte alltid har införskaffat den kunskap som krävs. En oseriös handlare märker detta på en gång.
För en okunnig person kan 300 kg låta mycket, men med lite erfarenhet är man fullt medveten att detta inte räcker speciellt länge.
Det är lätt för den som inte har kunskapen att lita på vad säljaren säger.
Dessvärre kan det bli en dyrköpt erfarenhet. Vi hade, som jag tidigare har skrivit, dessbättre en säljare som innan köpet talade om för oss att vi absolut skulle få bilen uppvägd till 4250 kg. Han talade genast om för oss att de dryga 300 kg faktiska lastvikten inte skulle räcka speciellt långt.
(Enligt typbesiktningen är tjänstevikten 3000 kg). Tillkommer markis, tv-antenn, tv, solcell mm.mm.
Tänk vad rätt han hade! Under årets semester vägde jag bilen i Nyköping. Vågen stannade på 3800 Kg. 300 kg övervikt på 3,5-tonnare!!
 

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
Sv: Viktskojare fortsätter verksamheten.

Har inte skrivit något på forumet innan, bara varit inne och läst.
Denna sandlåde nivå som råder här med att bara smutskasta Kabe är rent löjlig.
Detta vikt problem som råder har de allra flesta tillverkare som bygger på Fiat,Renault,Ford osv åtminstonde med Al-Ko chassien då dom har sina begränsningar.
Problemet är att vi konsumenter kräver mer och mer lyx och detta väger ju som bekant, sedan efterfrågas större o längre bilar/husvagnar som givetvis väger mer.
Skulle alla tillverkare bygga på ex Iveco,Man osv som "Fantastiska Concorde" så vore det säkert inget problem.
Problemet skulle istället vara produktionskostnaden flertalet skulle inte ha råd att köpa en ny bil.
Jag har själv råd att köpa en ny Concorde vilket jag tittade på innan vi köpte vår Kabe 910 som vägts upp till 5500kg.
Valet gjorde vi för att ingen av oss gillar designen vare sig inne eller ute på Concorden, Men det är VÅR smak.
Vad andra har och gillar bryr jag mig inte om, huvudsaken är väl att alla är nöjda med sitt val.
Vad detta med att enbart klanka ner på Kabe bottnar i vet jag inte, men jag värnar om jobben i Sverige och köper då gärna svenskt.
Kände bara att jag ville skriva av mig lite då det som sagt ofta är en tråkig stämning med att "Nästan" allt utom Concorde är skräp.
Har inga problem med att ta mothugg på detta inlägg, men vi är stolta och mycket nöjda med vår bil.
Ang. vikten så håller jag med behövs mer lastvikt vilket vi fick, men knappast bara Kabe som har problem där.
Forsbergs driver ett företag med målsättning att göra vinst, så dom struntar nog i om dom byter in en skit Kabe, bara dom tjänar på den...
 
Toppen