• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktgräns för B-körkort

F

F.d. 418

Guest
Sv: Viktgräns för B-körkort

Det gör du alldeles rätt i, Lotta. Även om en domstol mot all förmodan skulle komma fram till att övergångsregeln inte gäller som vi (och flertalet jurister på Vägverket) tolkar den, kan det knappast bli tal om (uppsåtlig) olovlig körning. Möjligen kan det bedömas som rättsvillfarelse och då går man fri från straff i alla fall. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Lastförmåga

Diskussionen om detta ha varit lång och ständigt återkommande. Diskussioner om rätten att få köra motorcyckel med körkort behörighet A - för de som har äldre körkort, är inte lika frekvent. Hur många är det som förlitar sig på den övergångsregel som gäller där.

Vid min kontakt med vägverket fick jag en logisk förklaring om vad som gäller för A behörigheten. Ingen behöver vara orolig för sin A behörighet för de som tog körkort för bil före 1976 enligt vägverket. Nu minns jag inte den exakta förklaringen och jag ska inte försöka snickra ihop en egen förklaring utan nöjer mig med att konstatera att den som tog körkort för personbil (fram till och med 1975) också med automatik fick A behörighet.

Nöjd över svaret från vv har jag lagt denna information åt sidan och hittar just nu inte hjärncellerna som lagrar denna info. Jag förlitar mig på vägverket och tycker att detta verk är fantastiskt duktiga på kundkontakt.

Förlåt att jag lämnade trådens rubrik för ett ögonblick.

Mvh
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 297

Guest
Sv: Viktgräns för B-körkort

Ja det är så mycket paragrafer hit o dit så man behöver vila hjärncellerna emellanåt. Men dom är ju till att följa och det är väl bra att dom finns till i alla fall. Fast begreppen är många att hålla rätt samt isär på. Så det gäller att vara läskunnig och öppna munnen och lufta luren när man blir osäker ibland. Det är nog inte så roligt att bli stoppad o sedan inte får köra vidare.

Anita o Risto i Täby:music-icon::music-icon:;);););):):):):):music-icon::music-icon:
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Lastförmåga

Året var 1959. Jag anmälde mig till FMCK på A2 i Göteborg. Kursen började - en fanjunkare (Gutelarsson) pekade på en hög grejer i ett hörn av en barack och sa: Där ligger din mc - montera. Resultatet efter ett par månader blev en Monark Albin. Sedan började körövningarna som så småningom resulterade i en uppkörning för Mc-kort, från Brunnsparken i Göteborg - Avenyn rakt upp - runt Poseidon och åter. Godkändes antagligen därför att besiktningsmannen blev efter.

Nåväl det var inte det min fråga gällde. Jag citerar mig själv:

"Är man skyldig att medföra reservhjul eller räcker det med en extrastark tub med "sådant där" reparationsskum och en 12 V däckspump?
Jag skulle tro att ett reservhjul väger många flak öl :D".
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Lastförmåga

Kan aldrig tänka mig att vare sig domkraft, reservhjul, eller reparationssats av något slag, kan vara obligatoriskt. Det måste väl vara resandes ensak hur man vill bete sig vid punka.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Viktgräns för B-körkort

Hej Tung husbil ja över 3500kg så är det men om du tagit körkort före 1996 får du köra bilen idag.
Men om du tappar ditt körkort och får ta ett nytt från början igen är det kört.
Tänkt på att regler kan ändras.
Men har du C behörighet är du helt säker
Reidar
 
F

F.d. 9536

Guest
Sv: Lastförmåga

Kan aldrig tänka mig att vare sig domkraft, reservhjul, eller reparationssats av något slag, kan vara obligatoriskt. Det måste väl vara resandes ensak hur man vill bete sig vid punka.

Köp motormännens bok om att resa i Europa så får du reda på vad lagen säger i de olika länderna om reservhjul osv. I tex. Spanien är det lag på att ha reservhjul och du måste ha självlysande väst med i bilen samt extra lampor till alla bilens lyktor. Det är du själv som måste ta reda på vad som gäller i de olika länderna. Det är din skyldighet.
Hälsningar
Christer
 
Toppen