• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktgräns för B-körkort

F

F.d. 3353

Guest
Någon som vet vad som händer med diskussionerna om max viktgräns för B-körkort? Det vore inte så kul att väga upp bilen, och sedan inte få köra den...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Lastförmåga

Haul83, det pågår såvitt jag vet ingen diskussion om viktgränser för B-kort för närvarande; åtminstone inte på Vägverket enligt min sagesperson där. Det är alltså även fortsättningsvis den positiva tolkningen av övergångsreglerna från när Körkortslagen ändrades som gäller. Det är först när ett åtal om olovlig körning väckts som det blir en diskussion i den domstol där ärendet hamnar. För det krävs att en polis gör en anmälan. Hälsn/AndersW
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Lastförmåga

Diskussionen om detta ha varit lång och ständigt återkommande. Diskussioner om rätten att få köra motorcyckel med körkort behörighet A - för de som har äldre körkort, är inte lika frekvent. Hur många är det som förlitar sig på den övergångsregel som gäller där.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Lastförmåga

KuMaNi, förlåt men nu förstod jag inte vad du menade. Kan du utveckla det där med A-kort och övergångsregel? Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Lastförmåga

Ja har tydligen en enastående förmåga att stöta på alla paragrafryttare men de e bara å bita i det sura äpplet men jag har faktiskt gjort en dispensförfrågan men utgången år väl ganska klar men vi får se?!
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Lastförmåga

Hej!
Är nybörjare och har mycket funderat på det här med omregistrering från 3500 kg till 3850 kg.
Husbilen är en Burtsner t640 Avantgarde -05:a. Fiat.
Jag har plockat bort ett stort tungt mc/mopedställ - av aluminium men vägde som av gjutjärn:p. Har kvar dragkroken mest som ett "krockskydd". Har svårt att tänka mig att dra släpkärra efter husbilen.

1. Är det bara att åka in till bilprovningen och få det gjort? Några särskilda blanketter?
2. Hur påverkar det fordonsskatten?
3. Hur påverkar det försäkringen (Caravanförsäkring).
4. Finns något annat som påverkas utom körkortsbehörigheten?

Lelle_22
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Lastförmåga

Hej lelle ska försöka svara så gott jag kan
1 ett godkännande från burstner om okey höjd vikt,en vågsedel gjord på tombil med reservhjul full tank ,en sk
stickers som visar den höjda vikten samt max ev tågvikt
och chassinr tillhanda hålls från tillverkarn.
2 tror att du liksom jag nått taket mao 5000 nånting
3 ring å hör är ju trots allt samma bil
4 finns vissa ställen med viktbegränsning typ vägar å broar
vet ej vad den högre vikten gör utomlands finns säkert någon annan som kan svara på det
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Lastförmåga

Tack för tipset!
Ser krångligt ut. Är väl inte det första man gör kan jag tro.

Nästa fråga:
Är man skyldig att medföra reservhjul eller räcker det med en extrastark tub med "sådant där" reparationsskum och en 12 V däckspump?
Jag skulle tro att ett reservhjul väger många flak öl :D.
 
F

F.d. 17552

Guest
Sv: Lastförmåga

Anders W

Titta i tråden Körkortsbehörigheter och mina inlägg nr #51 och #54

I inlägg nr #51 påvisar jag att:

För om man INTE skulle få köra tung Pb2 efter ett återkallat körkort, så skulle man inte heller få lov att köra motorcykel (om man fått sin A-behörighet utan att ha gjort förarprov).

Dessutom skulle de som fick C-behörighet utan att göra förarprov inte heller få använda den.

Och i inlägg nr #54 skriver jag att uppgiften om ett återkallande preskriberas efter 5 år, då uppgiften inte längre är tillgänglig.

Men det tycks ju Vägverket strunta i.

Samma sak beträffande vinterdäck.

Se mitt inlägg nr #6 i tråden Sommardäck i januari
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Lastförmåga

KuMaNi, förlåt men nu förstod jag inte vad du menade. Kan du utveckla det där med A-kort och övergångsregel? Hälsn/AndersW
Jo det var ett visst år (vilket jag inte vet vilket det var) som man tog bort att man automatiskt fick A körkort när man tog B körkort (tack och lov..). Du och jag Anders är ju gamla stötar och vana att ha A kortet som många andra i vår ålder. Tyvärr så är det största olyckstalet vad gäller mc olyckor idag män i 45-65 års åldern. De flesta har blivit "Bikers" på mogna (gamla) dagar och kan inte köra hoj då dom oftast inte har gjort det tidigare. En del köper en hasch moppe (HD) som väger närmare 400kg, andra köper en sporthoj med idag 185hk, lite mindre kilon per hästkraft än vad förmåns Volvon med miljö motor har..
Nej det är nog inte många som klagar på att man fick lappen gratis en gång i tiden för hoj, nog bara de anhöriga som klagar.
Jag kollade på kul på mitt körkort med tanke på behörigheter och återkallanden mm. Har inte haft körkortet återkallat nån gång, har tagit en taxi istället för att köra på fyllan. Blir alltid omkörd på alla vägar för att jag är rädd om mitt körkort, även livet då man inte är ensam på vägen och möter folk i samma fart. Blev sällan omåkt på banorna, dä lärde jag mej att åka fort och köra av mej (vilket långt utlägg det här blev då..)
Så här står det på baksidan av "kontokortet" i alla fall:
A (då för lätt mc) 19680110
B 19691105
C 19721227, löper ut 20110504
BE 19721227, inget bäst före datum
CE 19721227, löper ut 20110504

Hojkortet tog jag så fort jag kunde efter att jag hade fyllt 16 vilket var i princip efter tre månader.
Bilkortet tog jag som privatist efter ca en månad efter 18 års dagen. På den tiden fick man inte börja övningsköra förräns man hade fyllt 18, inte 16 som idag.
Tunga behörigheten fick jag av Brandkåren då bestämmelserna ändrades och man var tvungen att ha Trafik-kort även för brandbilar som tidigare hade gått på dispans.

Om tre år så måste jag ta om tunga behörigheten igen vilket blir tredje gången. Det krävs bara en riktig läkarundersökning för det och inga förarprov. Förarproven fixar jag utan problen men teorin... Man ska nog vara rädd om det man har även om det bara är ett lite ykligt "kreditkort" som man inte kan hanla på *L*.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Viktgräns för B-körkort

Boxer, ser att du är -58 som mig. 1 Juli var det så man blev utan.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Lastförmåga

Hej Kjölis 75,

Vilken tur då att man som HD-förare passerat 65 och fyller 70 på nyåret!!! Min väger bara något över 300 kg så det är lugnt här!

HD gott Owe
 
B

Boxer

Guest
Sv: Viktgräns för B-körkort

Jag tog A-kort när jag var 16 år så mej spelade det ingen roll.
På den tiden gällde det automatiskt för tung cykel när man fyllde 18.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Viktgräns för B-körkort

Hej hör också till de som inte fick de automatiskt är inte det minsta lessen för det om jag hade fått de hade jag antagligen inte suttit här idag tog istället mc kort för 5 år sen var väldigt nyttigt å uppdatera både teori och praktik ,sticker ut hakan lite å tycker att försäkrings bolagen skulle kräva nånslags avrostning lektion lärarledd genom körskola för sk ;)återfallsknuttar ;)som kanske hoppa från en ilo 98 kubikare till en ducati st 4 eller liknande ps detta är min åsikt
:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:
B

Boxer

Guest
Sv: Viktgräns för B-körkort

Jag hoppas att Haul har fått svar på sin fråga för nu har tråden ramlat in på något annat.
Men inget ont i det när frågeställaren fått sitt svar. Motorcyklar verkar vara ett stort intresse i klubben och ett kärt ämne är alltid kul att diskutera.
Jag håller väl delvis med dej, men alla som fått körkortet gratis är inte orutinerade. Vi är några stycken som hängt med i snart 35 år och jag lever än. Fast någon form av avrostning är inte fel.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Viktgräns för B-körkort

Tack Kölis och syncopaters för informationen. Jag blir lika nöjd varje gång jag får tillfälle att lära mig något nytt. Den dag det inte sker är det nog dags att börja packa. Och du Kölis, du ligger rätt nära genomsnittsåldern för landets alla husbilister (ägare av husbilar). Det fattas bara ett år. Jag har köpt en maffig excelfil från Vägverket där man kan sortera kors och tvärs och få fram en massa läsvärt. Det blir något att pyssla med i vinter när jag inte släktforskar eller - allt mer sällan - är här. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Viktgräns för B-körkort

Ja det är tur att man är gift med rätt man som har alla behörigheter i sitt körkort utom tungt släp. Sedan tog han körkortet för ca hundra år sedan känns det som nej skämtar lite. Jag tror han tog det på 60 talets början så vi klarar oss tack o lov.

Anita i Täby
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Viktgräns för B-körkort

Tur han inte tog det för hundra år sen. Då hade du nog fått gå före ekipaget och viftat med en röd flagga för att varnat barn, kvinnor och kreatur (lagen löd så då..).
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Viktgräns för B-körkort

Hej jag kör fast jag bara har B-kort som är taget långt innan 1 juni 1996 som den nya lagen väl gäller. Maken har hela rubbet utom MC.
 
Toppen