• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikt och behörighet.

Joran2011

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33415
Medlemskap
2024
Jag äger en hb som är klassad till 3850kg. Min undran är om jag skall ta C1 eller klassa ner den till 3500kg. Anledningen är att jag körde lite fort och därför försvann ”farfars-behörigheten”. Ett C1 kostar ca.15000:- reg.besiktning har jag inte kollat ännu men är säkert billigare. Fördelar med att klassa ner den, blir den lättare eller svårare att sälja? Skatt och försäkring ändras?
Är 75+ så det blir kanske inte så många resor till.
Ett alternativ är att byta men trivs så bra med husbilen.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.220
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag äger en hb som är klassad till 3850kg. Min undran är om jag skall ta C1 eller klassa ner den till 3500kg. Anledningen är att jag körde lite fort och därför försvann ”farfars-behörigheten”. Ett C1 kostar ca.15000:- reg.besiktning har jag inte kollat ännu men är säkert billigare. Fördelar med att klassa ner den, blir den lättare eller svårare att sälja? Skatt och försäkring ändras?
Är 75+ så det blir kanske inte så många resor till.
Ett alternativ är att byta men trivs så bra med husbilen.
Nu kommer jag inte ihåg om det var här eller på fejjan. Det var en som la upp var hans C1 kostade. Och det var under 3000:- vet jag. Kanske nån annan kommer i håg den länken/sidan
 

steven.p

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2024
Jag äger en hb som är klassad till 3850kg. Min undran är om jag skall ta C1 eller klassa ner den till 3500kg. Anledningen är att jag körde lite fort och därför försvann ”farfars-behörigheten”. Ett C1 kostar ca.15000:- reg.besiktning har jag inte kollat ännu men är säkert billigare. Fördelar med att klassa ner den, blir den lättare eller svårare att sälja? Skatt och försäkring ändras?
Är 75+ så det blir kanske inte så många resor till.
Ett alternativ är att byta men trivs så bra med husbilen.
Jag vägde ner min Knaus från 3850 till 3500 kostade ca 3000 kr . Fördelen är billigare besiktning, kan bes på alla stationer,o mindre krångel på utlandsresor.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Inte mycket bättre svar men gör du ingenting så åker du på olovlig körning om dom kollar. Väger du ner blir det kanske överlast och böter men du kan köra vidare. C1 är ju optimalt men du behöver vara frisk och rask för att passera läkarkontrollen. Där finns gott om hinder, viss diabetes syn och hörsel som behöver vara bättre än för enbart B. Bypassoperation rytmrubbningar och en hel del annat som kan ställa till det.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Det kan mycket väl vara så att det kontrolleras fordon och behörighet utan att man vet om det. Vi hade lånat en Cheva-Van och drog vår husvagn med. Vi blev stoppade efter 2 km på vår semesterresa därför att ägaren till dragbilen bara hade B-körkort. Vi hade växlat dragbil då ägaren till vanen inte hade BE-behörighet vilket jag har.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Inte mycket bättre svar men gör du ingenting så åker du på olovlig körning om dom kollar. Väger du ner blir det kanske överlast och böter men du kan köra vidare. C1 är ju optimalt men du behöver vara frisk och rask för att passera läkarkontrollen. Där finns gott om hinder, viss diabetes syn och hörsel som behöver vara bättre än för enbart B. Bypassoperation rytmrubbningar och en hel del annat som kan ställa till det.
Det behövs inte mycket överlast på en husbil för att man inte ska få fortsätta färden. Jag såg när de hade en viktkontroll för husbilar på E-6 och det var minst ett tiotal husbilar som var körda åt sidan och inte fick fortsätta.
En husbil som är klassad för 4850 kg och som vägs ner till 3500 kg har troligtvis näst intill obefintlig lastvikt kvar och eftersom överlast räknas i procent av lastvikten så behövs det inte många kilon innan det blir åtal och körkortsindragning så tveka inte på att uppgradera till C1
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Polisen hindrar fortsatt färd vid överlast på 10% eller mer. Under 10% kan de släppa iväg en med en bot i väskan, om det är en kortare sträcka.
Har sett 2 siffror på när körkortet kan ryka, i flera artiklar står den 30% men i en intervju med en polis stod det 20%.
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Har man lastat 700 kg (20%) i överlast på en 3,5 tons bil, kan jag tycka att körkortet bör sitta löst.
Jag håller med. Men samtidigt är det faktiskt inte speciellt svårt i vissa fall.

Har man en husbil med låg lastvikt på bara ett par hundra kilo, fast med 5 bältade platser, är man ganska rökt om man utnyttjar alla platser. 4:a passagerare, packning och mat till dessa, kanske nån cykel eller 2, "råka" ha fulla tankar (vatten och bränsle), dessutom en del "standard" extra-utrustning som markiser och solceller, då rullar det på snabbt på vågen. Är man inte van och uppmärksam kan man säkert lyckas med 700kg i övervikt utan att ens veta om det.

Det är viktigt att kontrollväga sitt fordon!
 

Joran2011

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33415
Medlemskap
2024
Den väger 3050 helt tom, 3200 när grundutrustningen är med, bl.a. utemöbler, kabel och sängkläder.
Vägde 3550 när den var helt fullasta, men med halv tank så klarar jag mig nog.
Lättare att sälja en 3,5-tonnare?
 

Bilagor

  • 43D3774A-7D58-4961-BEC2-8173E5701FD4.jpeg
    43D3774A-7D58-4961-BEC2-8173E5701FD4.jpeg
    602,5 KB · Visningar: 22
  • F29206B4-3859-4F20-8EF6-AE8CE5E25F3D.jpeg
    F29206B4-3859-4F20-8EF6-AE8CE5E25F3D.jpeg
    542,9 KB · Visningar: 22
Toppen