• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vikt igen!

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026
Besiktningen i Varberg lägger på full vatten tank när det gör registreringsbesiktningen. Det blir ju runt 100 kg mindre last volym , det kan ju inte vara rätt.

De gjorde detta på min i HB mars och nu för min granne som var nere.
Från last kapacitet på samma bil i sverige som får lasta 490 kg hamnar man på 390kg, det ä'r ju inte bra när man ska sälja.
Då får man ju förklara att det är med full vatten tank som de har registrerat bilen.
Har ni vart med om detta?

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Vikt igen!

Förklaringen är enkel. Vid reg.besiktning skall bilen vara tankad med 75% bränsle, 1 gasolflaska & full tank med vatten eftersom det ingår i bilens ordinarie vikt vid användning. Om inte detta finns vid besiktningen så lägger man på motsvarande vikt. Jag reg.besiktigade vår HB för ett par månader sedan med tom vattentank & besiktningsmannen tog reda på tankens volym & lade till 120kg till tjänstevikten.

Bennie

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026

Okej, men är det inte ändrarde regler för detta från årsmodell 2015:
För husbilar(PB2) from 2015 års modell så finns det en EG-regel som säger följande:
"Med vikt i körfärdigt skick avses fordonets tomma vikt inkl. förare (75 kg) och fylld bränsletank samt följande grundutrustning: Vattentank med reducerad volym (20 kg), en fylld aluminiumgasolflaska (15 kg) och en kabelvinda (4 kg)."

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Min förra personbil, saab 9-3 sport fick lasta 440kg.:wub:

Tror att man kan räkna såhär i grova drag, på vilken lastvikt man behöver i en husbil för att vara på säkra sidan..

200kg för tankar och kylskåp mm.
200kg per vuxen person.
100kg per barn.

2 vuxna och 2 barn= 800kg

Så länge vi accepterar dåliga lastvikter kommer det fortsättas bygga tveksamma bilar.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Okej, men är det inte ändrarde regler för detta från årsmodell 2015:
För husbilar(PB2) from 2015 års modell så finns det en EG-regel som säger följande:
"Med vikt i körfärdigt skick avses fordonets tomma vikt inkl. förare (75 kg) och fylld bränsletank samt följande grundutrustning: Vattentank med reducerad volym (20 kg), en fylld aluminiumgasolflaska (15 kg) och en kabelvinda (4 kg)."

Var hittade du den informationen?
Det låter som taget ur en broschyr.

I min bil har jag en vattentank som totalt rymmer 100 liter men för att spara registrerad tjänstevikt är den byggd med möjlighet till "reducerad" volym om totalt 10 liter via en speciell ventil. Det är alltså en av Knaus inbyggd funktion som dom sedan registrerat bilens tjänstevikt efter.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

OK, Ja där står också senare att just den texten kommer från en husbilstillverkare(Dethleffs) som har samma lösning på tank som min Knaus.

Jag tror inte det finns någon ny regel som innebär att alla vattentankar rent generellt nu skall anses rymma endast 20 liter vid registreringen.
Det krävs nog att den i så fall är konstruerad för en "reducerad" volym så det blir "fullt" och rinner ut när man försöker fylla upp över den lägre gränsen.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Man kanske kan stoppa ner några badbollar i tanken, blåsa upp dem och sedan fylla hålrummet med vatten så att mätaren visar 100% vid besiktningen ;-)

Mycket bra idé Mats, hehe... Blåsa upp och tillsluta, det går lätt på ett eller annat sätt, men hur får man ut bollarna sen?

badboll.jpeg

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Då finns det väl enklare och mer lagliga sätt att få ner vikten vid reg-besiktning. Plocka bort batteri, madrasser, verktyg, reservhjul, mattor etc. så väger den 100kg mindre.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Det har väl ingen betydelse. På polisens våg sitter har man ju ändå "skitit i det blå skåpet".:D

Bennie

Tänk på Bennie, att lastvikten bestämmer bötesbelloppet vid överlast.
Ett exempel. Har du 300 kg lastvikt och 100 kg övervikt, det blir +33%. Det blir böter.
Eller 150 kg övervikt, det blir +50%. Och kan bli en rapport till åklagare.
Så ju högre lastvikt desto lägre % vid överlast, och lägre bötesbelopp.
Detta förutsätter att man har otur.
Krister.

Senast ändrad:
F

F.d. 58882

Guest

Tänk på Bennie, att lastvikten bestämmer bötesbelloppet vid överlast.
Ett exempel. Har du 300 kg lastvikt och 100 kg övervikt, det blir +33%. Det blir böter.
Eller 150 kg övervikt, det blir +50%. Och kan bli en rapport till åklagare.
Så ju högre lastvikt desto lägre % vid överlast, och lägre bötesbelopp.
Detta förutsätter att man har otur.
Krister.

Jo, jag är fullt medveten om detta men böter blir det ju ändå & kanske att man får ställa frugan i diket.

Bennie

F

F.d. 30239

Guest

HEJ
När jag importerade min husbil från Tyskland av årsmodell 2011 kontrollerade
besiktningsmannen COC-handlingen samt reg.-beviset från Tyskland så att
det stämde med bilen. Ingen vägning bara koll av handlingarna så var allt
klart.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

HEJ
klart.

På de två husbilar jag tagit in varav en ny så mättes och vägdes båda. Därför har jag nog Sveriges längsta Fiat plåtis :) som är mätt inklusive dragkrok. Å

F

F.d. 55374

Guest

Jag har lösningen hur vi skulle kunna minska överlasten. Om frugan
skulle kunna lämna sin tunga stekpanna hemma, då skulle jag på
sikt gå ner i vikt och närma oss totalvikten 3,5 t.

Tommy R

Tommy Gson

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14709
Medlemskap
2022

Stirra inte blint på lastvikten, utan ta reda på vad fordonet väger. Tjänstevikten enl reg bevis stämmer inte alltid beroende på vad som var monterat då. Är fordonet tyngre än totalvikten är maxtlasten överskriden. I Sverige är böterna i % av överrvikten i förhållande till maxlasten och Europa i förhållande till totalvikten. Det blir stor skillnad.
Sedan är det inte bara böter som man kan bli drabbad av utan bli hindrad till fortsatt färd. För enl Trafikförordningens 14 kap 15§ står det att polisman skall hindra fortsatt färd om maxlasten överskridits med mer än 20%. Kan vara bra att känna till. Därför är det bra att ha så stor maxlastvikt.

// Tommy

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2025

HEJ
klart.

Samma här på årsmodell-15 och slapp betala vägningsavgiften på 350 kr.

Toppen