• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Vibrationer

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Tydliga vibrationer i ratt och säte.
En Dethleffs 7850 -18 med 2000 mil. Automat. Samtliga sex hjul balanserade nyligen, det främre paret balanserat två ggr.
Vibrationerna är oberoende av fart. Möjligen mer kännbart vid acceleration, mer märkbart på vänster sida.
Båda gummiverkstäderna hävdar att hjul och däck är helt ok.
Man tror också att det är drivaxlarna som ligger bakom vibrationerna.
Lite väl tidigt för för slitage på drivaxel/ar eller hur?
Erfarenheter? Tips?
 

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Under den tid som förflutit så kan jag berätta att bilen fick helt nya däck och problemer kvarstår.
Alla som provkör känner vibrationerna direkt.
Kontakt med Höjes i Järfälla som kommer att innebära byte av stötdämpare fram vilket skall ske nästa vecka. Premiumbil?
 

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Under den tid som förflutit så kan jag berätta att bilen fick helt nya däck och problemer kvarstår.
Alla som provkör känner vibrationerna direkt.
Kontakt med Höjes i Järfälla som kommer att innebära byte av stötdämpare fram vilket skall ske nästa vecka. Premiumbil?
Alltså inget fel på däcken, så nu finns det sex däck med mönsterdjup 7mm
över till den som har behov.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har en tämligen lätt husbil på Fiat heavychassi. Den vibrerar vid acceleration mellan 70 och 80. Märkesverkstaden säger att det är normalt med den kombinationen. Med mjuka C-däck känns det bättre. Fler som just har det tunga chasit till lätt bil och känner vibrationer?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om en knut i en av drivaxlarna är dålig kan man få vibrationer.
Har haft liknande problem på en bil.
Svor ve och förbannelse över regummerade däck den gången och bytte mot dyrare premiumdäck.
Och felet kvarstod.
Fick plocka ur drivaxlarna och då kände man att en knut var defekt.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag kan jämföra det med min personbil
Den köpte jag ny 2007.
En Ford Focus flexifuel.

De bilarna är kända för att ha skeva drivaxlar.
Det behöver inte vara samma fel på din bil.

Det har alltid varit vibrationer i ratten och golv.
Ratten börjar skaka vid runt 95-100 och uppåt.
Skakar mindre med vinterdäcken, de tar nog upp en del vibrationer pga av det mjukare gummit.

Försökte med garantin flera gånger utan att lyckas.

Åker på sommaren med 31 åriga Herbet på äventyr utan skakiga upplevelser.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Kanske inte alls däcken som är problement. Har du rivit ned bromsarna och smörjt upp så att klotsarna rör sig obehindrat i bromsoken ?
En bromsklots som sitter fast kan skapa löjligt stora vibrationer i den stora gitarrlåda som vi kör omkring med. Jag balanserade däck många gånger innan jag insåg vad som var fel...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Under den tid som förflutit så kan jag berätta att bilen fick helt nya däck och problemer kvarstår.
Alla som provkör känner vibrationerna direkt.
Kontakt med Höjes i Järfälla som kommer att innebära byte av stötdämpare fram vilket skall ske nästa vecka. Premiumbil?
Hur har det gått,har vibrationerna försvunnit.
Även jag har problem med detta,kollat däcken dom är inte helt jämna på utsidan,tendens till bulor på alla 4, igen fara att köra med säger verkstad och bilprovning.
Har balanserat skall göra framvagnsinställning, känner man på slitbanan så är det klackar på yttre delen på alla hjul.
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Hur har det gått,har vibrationerna försvunnit.
Även jag har problem med detta,kollat däcken dom är inte helt jämna på utsidan,tendens till bulor på alla 4, igen fara att köra med säker verkstad och bilprovning.
Har balanserat skall göra framvagnsinställning, känner man på slitbanan så är det klackar på yttre delen på alla hjul.
Känner du klackar, att det tar emot när man drar handen över. Då är däcket felaktigt, bara att byta, hjälper inte med framvagns justering. Köp nya däck för pengarna istället, felet beror på däcket inte hjulinställningen sen kan ju även den vara fel.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Känner du klackar, att det tar emot när man drar handen över. Då är däcket felaktigt, bara att byta, hjälper inte med framvagns justering. Köp nya däck för pengarna istället, felet beror på däcket inte hjulinställningen sen kan ju även den vara fel.
Jag har varit hos husbilshandlare och känt på ett flertal bilar, vars däck har samma klackar så det verkar vanligt.
Min bil har samma slitage både fram och bak.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Jag har varit hos husbilshandlare och känt på ett flertal bilar, vars däck har samma klackar så det verkar vanligt.
Min bil har samma slitage både fram och bak.
Kom på att den typen av fel på däcken låter mest (Typ som defekt hjullager), tror inte det vibrerar så mkt direkt. Vibrerar det vid gaspådrag o motorbroms är det med stor sannolikhet inre drivknutarna som är problemet. Vibrerar det även om du kopplar ur o rullar har du felet i däcken.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kom på att den typen av fel på däcken låter mest (Typ som defekt hjullager), tror inte det vibrerar så mkt direkt. Vibrerar det vid gaspådrag o motorbroms är det med stor sannolikhet inre drivknutarna som är problemet. Vibrerar det även om du kopplar ur o rullar har du felet i däcken.
Lätt vibration i ratten oavsett gaspådrag eller inte,däck är kontrollerade runda och balanserade,däremot ställer jag mig frågande till däcksidan, som inte är helt slät på flera däck.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Har du provat att skifta fram o bak däck, gör det annars så får du svar på om det är i däcken det vibrerar. Prova även att sänka däcktrycket till ca 3,5 om du har högre.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
"Klackar" på däcken kan bero på dåliga stötdämpare eller glapp/förslitning i hjulupphängningens bussningar. Bägge felen kan orsaka att hjulen kommer i svängning och kan då upplevas som vibrationer och ge oregelbundet däckslitage.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Då har jag varit på verkstad,balanserat om alla hjul(marginell obalans), hjulinställning, Toe ut på ena sidan Toe in på andra,Camer höger bak strax utanför max(går inte att justera)
Bilen klart bättre, mindre vibrationer,spårar inte som tidigare.
Klackar på däcken, säger experterna att det är vanligt på tunga bilar,inget problem
att däcket inte är helt släta på utsidan,också det vanligt i tillverkningen,inget fel.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hade själv en upplevelse på min pick-up. Föregående ägare hade satt på lågprofil 20tummare och jag har ingen lust att köpa nya hjul. Men jag hade vibrationer är ju känsligt med lågprofil på den typen av bil. Var inne på den däckverkstad som jag brukar anlita. Dom balanserade om framhjulen och det gjorde underverk. Dock konstaterade killen som gjorde jobbet att dom gamla vikterna satt på fel ställe! Alltså inte utmed radien utan fel i axiell riktning. Uppenbarligen finns alltså däckverkstäder som inte gör rätt jobb.
Något anmärkningsvärt slitage eller liknande fanns inte, men bilen blev klart bättre av denna övning.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Då har jag varit på verkstad,balanserat om alla hjul(marginell obalans), hjulinställning, Toe ut på ena sidan Toe in på andra,Camer höger bak strax utanför max(går inte att justera)
Bilen klart bättre, mindre vibrationer,spårar inte som tidigare.
Klackar på däcken, säger experterna att det är vanligt på tunga bilar,inget problem
att däcket inte är helt släta på utsidan,också det vanligt i tillverkningen,inget fel.
Hade problem med vår nya bil förra året. Alla hjulvinklar stod fel
Fick vår säljare att bekosta en hjulinställning hos Josam i Örebro, kostar rejält men med resultatet blir bra
 
Toppen