• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Vibrationer

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Tydliga vibrationer i ratt och säte.
En Dethleffs 7850 -18 med 2000 mil. Automat. Samtliga sex hjul balanserade nyligen, det främre paret balanserat två ggr.
Vibrationerna är oberoende av fart. Möjligen mer kännbart vid acceleration, mer märkbart på vänster sida.
Båda gummiverkstäderna hävdar att hjul och däck är helt ok.
Man tror också att det är drivaxlarna som ligger bakom vibrationerna.
Lite väl tidigt för för slitage på drivaxel/ar eller hur?
Erfarenheter? Tips?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag hade köpt nya framhjul innan jag hade kostat på mig någonting annat!
Jag tror fortfarande att hjulen är ovala vid belastning, vilket inte behöver visa sig vid balansering!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om du inte redan gjort det kan du ju testa att flytta runt hjulen. Om det är som Chippen tror borde vibrationerna förändras märkbart.

Är det garantijobb? I så fall är verkstäderna ofta pigga på att tona ner problemen och hävda att det är slitage eller "normalt". Knepig felsökning där man inte kan koppla in en sladd kostar tid och tid är pengar.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Jag fick köpa nya till till ny bil men handlaren kom till hjälp och betala dem. Nånting hjälpte inte vi snurra dem på fälgen mm. med nya var allt ok strax.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det hender at det dukker opp en serie med dekk hvor stammen er skjev. Kun ved dynamisk kontroll kan det noen ganger dokumenteres, men oftest er det kun under kjøring at en merker feilen. For en evighet siden jobbet jeg ved siden av skolen med dekk, vi fikk levert et parti med dekk som ga vibrasjoner. Byttet til nye fra et annet parti og feilen var borte. De dårlige dekkene ble sendt til fabrikken som slipte ned gummien og avdekket stammen, vi fikk tilbakemelding om at det var en systematisk feil på omlag 100 dekk hvor stammene var blitt bygget med en liten vinkel på rotasjonen, mener den var under 1 grad. Ingen av de vanlige balanserings maskinene klarte å se feilen, det var kun fysisk måling på corden i stammen som viste feilen. Teoretisk sett skulle en røntgen kontroll av dekkene kunne se feilen. Vi hadde fått over halvparten av alle dekk med feil :(
 

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
hej ! kontrollera däcken ! flytta runt hjulen kan hjälpa ? vad är det för däck ?
Michelin orginaldäck
Det hender at det dukker opp en serie med dekk hvor stammen er skjev. Kun ved dynamisk kontroll kan det noen ganger dokumenteres, men oftest er det kun under kjøring at en merker feilen. For en evighet siden jobbet jeg ved siden av skolen med dekk, vi fikk levert et parti med dekk som ga vibrasjoner. Byttet til nye fra et annet parti og feilen var borte. De dårlige dekkene ble sendt til fabrikken som slipte ned gummien og avdekket stammen, vi fikk tilbakemelding om at det var en systematisk feil på omlag 100 dekk hvor stammene var blitt bygget med en liten vinkel på rotasjonen, mener den var under 1 grad. Ingen av de vanlige balanserings maskinene klarte å se feilen, det var kun fysisk måling på corden i stammen som viste feilen. Teoretisk sett skulle en røntgen kontroll av dekkene kunne se feilen. Vi hadde fått over halvparten av alle dekk med feil :(
Oj, det var i inte lätt.
Har idag varit på ytterligare en gummiverkstad där man återigen balanserat framhjulen, små justeringar men inga fel i övrigt. Sedan bytte vi plats på v fram och v främre bakaxel.
Marginellt bättre.
Två nya däck kanske?
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Instämmer med övriga talare.
Oavsett märke även om vissa märken ibland känns överrepresenterade (kan ju bero på dom stora volymerna) så tycker jag mer pekar på däck än drivaxlar.

Det har hänt mer än en gång att stommar på husbils däck separerar. min personliga uppfattning i frågan är att däcken överbelastas.
antingen är dom för klena eller har dom haft för lågt lufttryck i förhållande till den last dom bär.
Det är väldigt många faktorer som kan påverka som ligger utanför tillverkarens kontroll så det är ändå konstigt att det håller så bra som det gör.
Klättra på en trottoarkant en gång med full belastning så kan man skada stommen.

Punkteringsvätska i ett däck kan ge konstiga fenomen.
 
F

F.d. 22252

Guest
De låga varvtalen som blir på en drivaxel som är väldigt nära centrum så blir det knappast obalans utan det handlar då om riktiga fel i drivknutar och liknande allt pekar mot däck. Har haft däck som förändrat sej kraftigt efter ett antal mil och blev fullständigt omöjliga att balansera, bytte och då blev det bra men det känns ju fel att kasta däck med bra mönster men så är det. Kan ju slita ner framvagnen styrningen och upphängningen för att inte tala om komforten och den ständiga rädslan att allt kan gå sönder.
 

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Nya besök hos gummiverkstader men samna resultat, vibrationer från låg fart och uppåt med perfekta hjul o däck. Bytte plats på v fram o axel två v däck. Vibrationerna kom tillbaka men endast i högre fart.
Måste vara däcket i alla fall. Nytt besök hos en gummihandlare som omgående kunde montera nya framdäck och problemet tycks vara löst. (men det kostade!)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Hade samma problem för fem år sedan. Köpte Nokkia dubbfria vinterdäck. Rent kassa däck till husbil. Fick utbytt 12st o det slutade med belastningsprov. Fick då däck som höll sig under gränsvärdet men har fått leva med skiten nu i fem år. Aldrig Nokkia vinterdäck på en husbil. Som tur är rullar dom inte så många mil som sommardäcken.
Har kört Nokkia på mina personbilar o tjänstebilar i alla år så där fungerar dom fint.
Tror du har däck som inte håller måttet. Begär belastningsprov.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Hade samma problem för fem år sedan. Köpte Nokkia dubbfria vinterdäck. Rent kassa däck till husbil. Fick utbytt 12st o det slutade med belastningsprov. Fick då däck som höll sig under gränsvärdet men har fått leva med skiten nu i fem år. Aldrig Nokkia vinterdäck på en husbil. Som tur är rullar dom inte så många mil som sommardäcken.
Har kört Nokkia på mina personbilar o tjänstebilar i alla år så där fungerar dom fint.
Tror du har däck som inte håller måttet. Begär belastningsprov.

Så olika det kan vara har Nokia både på sommar och vinterdäck inga problem alls, 4,5t chassi. :)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det kan vara kraftvariationer i däcken. Dvs "fjädringen" i däcket varierar på något ställe. Inte helt ovanligt och går inte att göra något åt. Det går att mäta med speciell utrustning, men sådan finns knappast hos en vanlig gummiverkstad.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Så olika det kan vara har Nokia både på sommar och vinterdäck inga problem alls, 4,5t chassi. :)
När jag hade min förra bil lika din så fungerade det utmärkt. Tror det är så att Nokkian inte klarar så hög vikt som helt. bilar har i fram. Niesman är ju bland dom tystaste bilarna o även tunga på framaxeln
 

lakavattnet

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
29447
Medlemskap
2022
Hej, lika bekymmer för mig dethleffs helint, med hårda c däck, bytte till Michelin Aguélis 225/75-16 cp (116) nu är den nästan helt ok , kanske komfort fjäderben från Al-ko nästa gång vi får se ..........
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, lika bekymmer för mig dethleffs helint, med hårda c däck, bytte till Michelin Aguélis 225/75-16 cp (116) nu är den nästan helt ok , kanske komfort fjäderben från Al-ko nästa gång vi får se ..........

Har du anpassat lufttrycket efter axellasterna, om inte så ger det betydligt mer än att byta dämpare! :)
 
Toppen