• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vibrationer/skakningar

fiat15burstner

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12640
Medlemskap
2024
Hej alla!
Jag har en Fiat/Burstner 2005 med 8.500 mil på mätaren. Vibrationer/skakningar uppträder då motorn belastas och främst vid 70-90 km/t. Däcken är ganska nya och balanserade. Om motorn frikopplas rullar fordonet helt perfekt. Jag fick förslag på att byta vänster drivaxel men utan förbättringar. En märkesverkstad har inga konkreta förslag till åtgärd. Det kan vara svänghjulet, insprutningen, växellådan, drivaxlar, motorfästen etc!!!!! Tröstrikt! Har någon av er haft liknande problem är jag glad för alla kommentarer!
Tack på förhand från Ingvar
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag har upplevt detta på en personbil. När man kört en liten stund och bromsen blivit varm, så vibrerar ratten och det blir skakningar. Svårt att upptäcka när bilen ställs in på verkstad!
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Glappa drivknutar brukar vibrera hela tiden, och inte bara vid en viss hastighet under belastning, och vad händer om hastigheten ökas! Blir det vibbar om du växlar ner till en lägre växel och kör samma hastighet. Det kan ju också vara motorn som bråkar vid ett visst motorvarv!
/Matti
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har man vibrationer p g a att bromsarna ligger på är det inte säkert att det känns om man frikopplar, då bussningar i framvagnen inte är belastade.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Med stor sannolikhet har du problemet i dom inre drivknutarna, byttes vä inre så är det bara hö kvar, byt den så är nog problemet borta. Har du samma problem när du motorbromsar kraftigt så är det nog inre drivknutarna.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
märkligt att inte en sk märkesverkstad kan hitta vad som är fel ? eller vill man inte ? eller kan man inte så är det ju ännu värre ? då skall man ju inte få titulera sig märkesverkstad ? hoppas att du på nägot sätt lyckas klura ut vad det är ? nya däck kan spöka finns flera inlägg om detta ! lycka till !
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Kan ha feĺ men har varit med om en dålig styrled yttre som orsakade vibrationen från däck. Försvann när leden bytes. Men det har väl kollas, vissa leder måste klämmas för att får fram glapp.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Tror inte på inre knutarna är bara damaskerna hela så är det sällan några problem där till skillnad på de yttre som får väldiga belastningar t.ex vid skarpa svängar samtidigt som man gasar, men en ytterknut brukar ge sej tillkänna med knäppningar när man svänger , tror inte på det heller , misstänker att det har något med hjul eller bussningar att göra kanske börja med att balansera om hjulen du kanske har varit på någon trottoarkant eller tappat en vikt. lycka till .Mvh Bengt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Fick liknande problem på en gammal passat jag hade. Fick tipset att byta drivknutar. Bytte på båda sidor men problemet kvarstod. Lämnade in däcken för balansering men de var ok. Vibrerade bara mellan 70 och 90. Sen började det mellan 70 och 100 och sedan 60 och 120. Sedan exploderade däcket i 130 och lämnade en lapp stor som en handflata....
 

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024
Hej
Jag liksom flera andra som var ägare till Fiat årsmodell 2005 råkade ut för liknande vibrationer och omfattades av Fiats recall fram till årsskiftet 2007-2008. Drivaxlarna byttes ut kostnadsfritt. Vill minnas att det enbart gällde Maxi-chassit. Finns en del att läsa om detta här på forumet om du söker på drivaxlar/vibrationer.
Hälsningar
Lennart
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Hej
Jag liksom flera andra som var ägare till Fiat årsmodell 2005 råkade ut för liknande vibrationer och omfattades av Fiats recall fram till årsskiftet 2007-2008. Drivaxlarna byttes ut kostnadsfritt. Vill minnas att det enbart gällde Maxi-chassit. Finns en del att läsa om detta här på forumet om du söker på drivaxlar/vibrationer.
Hälsningar
Lennart

Stämmer. Vi hade en maxi -03 som köpte ny med stora vibrationer vid hård belastning. Även när man svängde ut tex i en korsning så kom vibrationerna(svängningarna). Drivaxelbyte gjorde susen plus att dessa bilar även fick förstärkta fjädrar vid samma tillfälle.
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Vibrationer vid gaspådrag och i uppförsbackar, och då menar jag i sidled, beror på slitna drivknutar/axlar/. På min Burstner -07 byttes båda; båda; drivaxlarna. Sedan bra körning.
 
Toppen