• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vibrationer/skakningar

fiat15burstner

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12640
Medlemskap
2024
Hej alla!
Jag har en Fiat/Burstner 2005 med 8.500 mil på mätaren. Vibrationer/skakningar uppträder då motorn belastas och främst vid 70-90 km/t. Däcken är ganska nya och balanserade. Om motorn frikopplas rullar fordonet helt perfekt. Jag fick förslag på att byta vänster drivaxel men utan förbättringar. En märkesverkstad har inga konkreta förslag till åtgärd. Det kan vara svänghjulet, insprutningen, växellådan, drivaxlar, motorfästen etc!!!!! Tröstrikt! Har någon av er haft liknande problem är jag glad för alla kommentarer!
Tack på förhand från Ingvar
 
F

F.d. 57946

Guest
Ny fråga i en gammal tråd. Hoppas trådskaparen fick bukt med sitt problem.
Jag har det samma tror jag. Tittade på drivaxlar, sökte med regnr men får olika längder i resultatlistan. Hur vet jag vilken som passar? Spelar det inte så stor roll vilken längd? Höger drivaxel får jag 1077 och 1084mm bland förslagen Eller måste jag demontera den gamla först och mäta?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det är väl mest hörsägen för min del... Men om man söker hos Fiat (el motsv) så får man med lite tur ett artikel nr att söka vidare på hos webbshops.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Finns olika typer av drivknutar. Ibland kallar man dom CV joint, men det är en viss typ av knutar CV = constant velocity. Finns alltså knutar som inte är CV, utan ger en varierande hastighet under ett varv, ungefär som en sinuskurva. Då måste någon form av dämpning ta upp oregelbundenheterna för att dom inte skall fortplantas in i chassiet. Ett vanligt knutkors i en kardan på bakhjulsdriven bil är inte CV, därav rätt vanligt att det sitter en hardyskiva eller annat gummielement som tar hand om vibrationerna på dessa. Har ingen aning om vilken typ av knutar som Fiat använt genom åren. Finns en massa olika varianter och typer av knutar. Men om man snålar där så kan det säkert ge upphov till vibrationer, speciellt i kombination med motorkuddar & bussningar som åldrats och blivit hårdare med åren, det senare är bara en fråga om tid, inte körsträcka. (Gummi blir hårdare över tid oavsett man kör bilen eller inte, går dock fortare i värme. )
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Finns olika typer av drivknutar. Ibland kallar man dom CV joint, men det är en viss typ av knutar CV = constant velocity. Finns alltså knutar som inte är CV, utan ger en varierande hastighet under ett varv, ungefär som en sinuskurva. Då måste någon form av dämpning ta upp oregelbundenheterna för att dom inte skall fortplantas in i chassiet. Ett vanligt knutkors i en kardan på bakhjulsdriven bil är inte CV, därav rätt vanligt att det sitter en hardyskiva eller annat gummielement som tar hand om vibrationerna på dessa. Har ingen aning om vilken typ av knutar som Fiat använt genom åren. Finns en massa olika varianter och typer av knutar. Men om man snålar där så kan det säkert ge upphov till vibrationer, speciellt i kombination med motorkuddar & bussningar som åldrats och blivit hårdare med åren, det senare är bara en fråga om tid, inte körsträcka. (Gummi blir hårdare över tid oavsett man kör bilen eller inte, går dock fortare i värme. )
Hastighetsvariationerna i ett knutkors (Polhemsknut) löser man genom att ha en varje ände av axeln, då tar variationerna ut varandra. (Om de är rättvänd vill säga) De skall vara monterade i linje med varandra annars förstärks hastighetsvariationerna/vibrationerna.
Knutkors används väl inte längre på framhjulsdrivna bilar.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Nej det är korrekt att man inte använder dessa i drivaxlar fram. I alla fall inte numera. Det var bara ett sätta att beskriva att det finns olika typer av knutar. Tyvärr finns det bättre (dyrare) och sämre (billigare) knutar även i drivaxlar till framhjulsdrivna.
 

fiat15burstner

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12640
Medlemskap
2024
Tack igen för alla svar! Äntligen är problemet med vibrationerna löst. Som några föreslagit så var felet höger drivaxel. Denna byttes och vibrationerna försvann. Jag anlitade, efter rekommendationer, en verkstad söder om Laholm som ingav ett mycket gott intryck så det blev samtidigt storservice med kamremsbyte osv. Fick också veta att vattenpumpen på min motortyp drivs av särskild rem och ej av kamremmen.

Med vänlig hälsning,
Ingvar Ingemansson
 

fatbob111

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25160
Medlemskap
2022
Tack igen för alla svar! Äntligen är problemet med vibrationerna löst. Som några föreslagit så var felet höger drivaxel. Denna byttes och vibrationerna försvann. Jag anlitade, efter rekommendationer, en verkstad söder om Laholm som ingav ett mycket gott intryck så det blev samtidigt storservice med kamremsbyte osv. Fick också veta att vattenpumpen på min motortyp drivs av särskild rem och ej av kamremmen.

Med vänlig hälsning,
Ingvar Ingemansson
Hej Ingvar,
Jag hade samma problem sedan strax innan semestern. Efter mkt forskning runt detta så åkte jag till en verkstad och förslog att dom skulle kolla drivaxeln på H-sida (Det var härifrån jag tyckte att vibrationerna kom ifrån). Dom byte den och problemet var borta. Man kunde inte se att det var ngt fel på drivaxeln, men det spelar ingen roll för mig för problemet var löst. :)
Hasse Melin
 
Toppen