• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vibrationer/skakningar

fiat15burstner

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12640
Medlemskap
2025
Hej alla!
Jag har en Fiat/Burstner 2005 med 8.500 mil på mätaren. Vibrationer/skakningar uppträder då motorn belastas och främst vid 70-90 km/t. Däcken är ganska nya och balanserade. Om motorn frikopplas rullar fordonet helt perfekt. Jag fick förslag på att byta vänster drivaxel men utan förbättringar. En märkesverkstad har inga konkreta förslag till åtgärd. Det kan vara svänghjulet, insprutningen, växellådan, drivaxlar, motorfästen etc!!!!! Tröstrikt! Har någon av er haft liknande problem är jag glad för alla kommentarer!
Tack på förhand från Ingvar
 
Ny fråga i en gammal tråd. Hoppas trådskaparen fick bukt med sitt problem.
Jag har det samma tror jag. Tittade på drivaxlar, sökte med regnr men får olika längder i resultatlistan. Hur vet jag vilken som passar? Spelar det inte så stor roll vilken längd? Höger drivaxel får jag 1077 och 1084mm bland förslagen Eller måste jag demontera den gamla först och mäta?
 
Finns olika typer av drivknutar. Ibland kallar man dom CV joint, men det är en viss typ av knutar CV = constant velocity. Finns alltså knutar som inte är CV, utan ger en varierande hastighet under ett varv, ungefär som en sinuskurva. Då måste någon form av dämpning ta upp oregelbundenheterna för att dom inte skall fortplantas in i chassiet. Ett vanligt knutkors i en kardan på bakhjulsdriven bil är inte CV, därav rätt vanligt att det sitter en hardyskiva eller annat gummielement som tar hand om vibrationerna på dessa. Har ingen aning om vilken typ av knutar som Fiat använt genom åren. Finns en massa olika varianter och typer av knutar. Men om man snålar där så kan det säkert ge upphov till vibrationer, speciellt i kombination med motorkuddar & bussningar som åldrats och blivit hårdare med åren, det senare är bara en fråga om tid, inte körsträcka. (Gummi blir hårdare över tid oavsett man kör bilen eller inte, går dock fortare i värme. )
 
Finns olika typer av drivknutar. Ibland kallar man dom CV joint, men det är en viss typ av knutar CV = constant velocity. Finns alltså knutar som inte är CV, utan ger en varierande hastighet under ett varv, ungefär som en sinuskurva. Då måste någon form av dämpning ta upp oregelbundenheterna för att dom inte skall fortplantas in i chassiet. Ett vanligt knutkors i en kardan på bakhjulsdriven bil är inte CV, därav rätt vanligt att det sitter en hardyskiva eller annat gummielement som tar hand om vibrationerna på dessa. Har ingen aning om vilken typ av knutar som Fiat använt genom åren. Finns en massa olika varianter och typer av knutar. Men om man snålar där så kan det säkert ge upphov till vibrationer, speciellt i kombination med motorkuddar & bussningar som åldrats och blivit hårdare med åren, det senare är bara en fråga om tid, inte körsträcka. (Gummi blir hårdare över tid oavsett man kör bilen eller inte, går dock fortare i värme. )
Hastighetsvariationerna i ett knutkors (Polhemsknut) löser man genom att ha en varje ände av axeln, då tar variationerna ut varandra. (Om de är rättvänd vill säga) De skall vara monterade i linje med varandra annars förstärks hastighetsvariationerna/vibrationerna.
Knutkors används väl inte längre på framhjulsdrivna bilar.
 
Nej det är korrekt att man inte använder dessa i drivaxlar fram. I alla fall inte numera. Det var bara ett sätta att beskriva att det finns olika typer av knutar. Tyvärr finns det bättre (dyrare) och sämre (billigare) knutar även i drivaxlar till framhjulsdrivna.
 
Tack igen för alla svar! Äntligen är problemet med vibrationerna löst. Som några föreslagit så var felet höger drivaxel. Denna byttes och vibrationerna försvann. Jag anlitade, efter rekommendationer, en verkstad söder om Laholm som ingav ett mycket gott intryck så det blev samtidigt storservice med kamremsbyte osv. Fick också veta att vattenpumpen på min motortyp drivs av särskild rem och ej av kamremmen.

Med vänlig hälsning,
Ingvar Ingemansson
 
Tack igen för alla svar! Äntligen är problemet med vibrationerna löst. Som några föreslagit så var felet höger drivaxel. Denna byttes och vibrationerna försvann. Jag anlitade, efter rekommendationer, en verkstad söder om Laholm som ingav ett mycket gott intryck så det blev samtidigt storservice med kamremsbyte osv. Fick också veta att vattenpumpen på min motortyp drivs av särskild rem och ej av kamremmen.

Med vänlig hälsning,
Ingvar Ingemansson
Hej Ingvar,
Jag hade samma problem sedan strax innan semestern. Efter mkt forskning runt detta så åkte jag till en verkstad och förslog att dom skulle kolla drivaxeln på H-sida (Det var härifrån jag tyckte att vibrationerna kom ifrån). Dom byte den och problemet var borta. Man kunde inte se att det var ngt fel på drivaxeln, men det spelar ingen roll för mig för problemet var löst. :)
Hasse Melin
 
Tillbaka
Toppen