• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viasat

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Viasat

I følge Viasat finnes det ikke CA-modul for NDR krypteringen som benyttes, har ikke testet de få ikke sertifiserte CA-modulene i en Oyster. Det var problemer med slike tidligere.

Men en kan bruke en orginal Viasat tuner sammen med Oyster, rett koblet blir det ganske elegant også. En kobler en SCART kabel fra Viasat tuneren til AV kontoakten på Oysterog en antenenkabel fra Oyster sin antenne utgang til Viasat tuneren sin antennekontekat.

Nå kan en søke til Sirius/Astra med Oyster og når antennen har roet seg trykker en på AV knappen på Oyster sin fjernkontroll - dette kobler signalene direkte gjennom Oyster begge veier og fortsetter med Viasat sin fjernkontroll.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Viasat

På min förra husbil så monterade jag en Oyster parabol 85cm som jag köpt utan mottagare och kopplade en Viasat Thomson mottagare (12v) till anläggningen och det fungerade utmärkt.
Kortet måste som du vet programmeras till mottagaren. Jag brukar programmera om kortet mellan hemmamottagaren och bilen för då slipper man extrakostnaden för två kort. Viasat är ju väldigt bra på att ta betalt.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Viasat

På min förra husbil så monterade jag en Oyster parabol 85cm som jag köpt utan mottagare och kopplade en Viasat Thomson mottagare (12v) till anläggningen och det fungerade utmärkt.
Kortet måste som du vet programmeras till mottagaren. Jag brukar programmera om kortet mellan hemmamottagaren och bilen för då slipper man extrakostnaden för två kort. Viasat är ju väldigt bra på att ta betalt.

Men får du in kanalerna genom "automatisk sökning" ??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Viasat

Når Oyster har funnet satellittene på 5° Øst og du overlater til Viasat tuneren så ser ikke den forskjell på Oyster parabolen og en vanlig husmontert parabol.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Viasat

Absolut alla kanaler som mitt abonnemang har.
Min nuvarande husbil har Teleco magiic parabol utan mottagare och när jag kopplade in min Viasatmottagare så ställde parabolen in sig på Sirius och jag fick in alla kanaler där också.
 

Sten 44

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4650
Medlemskap
2024
Sv: Viasat

Vi har andvänt Viasat i 3år med utmärkt täckning där vi har varit. tex Treriksröset - södra Tyskland. Kortet behöver uppdateras ca. en gång i månaden i hemmaboxen om man inte har med den i husbilen vilket vi har. Den behöver visserligen 220v men går utmärkt med omvandlare. Valet av Viasat beror på mitt intresse av fotboll tex Champions League och Premier League samt Formel 1 i Viasat motor.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Viasat

Vi har andvänt Viasat i 3år med utmärkt täckning där vi har varit. tex Treriksröset - södra Tyskland. Kortet behöver uppdateras ca. en gång i månaden i hemmaboxen om man inte har med den i husbilen vilket vi har. Den behöver visserligen 220v men går utmärkt med omvandlare. Valet av Viasat beror på mitt intresse av fotboll tex Champions League och Premier League samt Formel 1 i Viasat motor.

Så du menar att har man programmerat kortet till en annan mottagare så måste man uppdatera i hemmaboxen en gång i månaden?
Den erfarenheten har inte jag, har man programmerat kortet till en annan mottagare så är det den som gäller tills man programmerar kortet till en ny mottagare.
 

Sten 44

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4650
Medlemskap
2024
Sv: Viasat

Det funkar kanske olika då jag har Oysters Digetal CI 12v box med en typ CA modul som jag sätter i mitt hemmakort i.
 

Larry

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
23484
Medlemskap
2021
Sv: Viasat

Sitter just nu o kollar på Viasat i husbilen i Sydtyskland , funkar perfekt
bara att ställa in menyn i Oyster att Sirius är söksatellit sen koppla in extra antennkabeln från Oysterboxen till din Viasatbox , funkar helt automatiskt sedan...
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Viasat

Sitter just nu o kollar på Viasat i husbilen i Sydtyskland , funkar perfekt
bara att ställa in menyn i Oyster att Sirius är söksatellit sen koppla in extra antennkabeln från Oysterboxen till din Viasatbox , funkar helt automatiskt sedan...

Var i Moseldalen i somras och tittade där på Allsong på Skansen utan problem
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Viasat

Helt rett koblet så kan en slippe å gjøre endringer på kablene - allt kan betjenes fra fjernkontrollene.
 
Toppen