• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Åsa och hasse har Waze, avinstallerade den från plattan i går kväll!

Har kommit till fritz ställplats nu Hasse är hungrig så vi ska snart äta där.
Har tankat fullt med billig diesel 1,2 eu/l passade på att fylla och den blir ju blandad med den starka dieseln, tänker mej till santa pola och bahia om det finns någon plats borde väl ringa före.
Måste kolla hur långt det är men 2018 åkte jag samma väg och det fungerade bra körde 34 mil idag så blir väl ungefär samma i morgon, varit lite bekymmer med hård vind annars har jag kunnat köra ganska bra tog ca: 4 timmars körning hit.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja nur har jag kollat 35mil till Bahia Camping santa pola ringde och frågade och det var inga problem med platser.
Hade nog en väldig tur med vädret minusgrader och snö i Avignon, hur det var i Millau vet jag inte men förmodligen ritkigt illa.
Hade vi åkt västra vägen hade det varit riktigt dåligt. I morgon får jag klä mej lite tunnare för det ska ju bli 19gr på dagen i santa pola, lätt att det blir för varmt i hytten. Blir skönt att komma ner till Bahia träffa lite folk och koppla av ordentligt.
Blir lätt lite för långa körpass man känner inte riktigt hur man mår förrän man kommer ur bilen sista milen för dagen är man inte riktigt skärpt, har ju ofta en burk energidryck och en snickers när jag känner mej lite okoncentrerad, men det bästa är ju att stanna en stund och röra på sej.
Har ju ingen brådska ner nu hinner lätt dit och Martin jobbar i morgon så han fixar en bra plats ska bli roligt att träffa honom igen. Åsa och hasse kommer efter på lördag ska se om jag kan ordna en bra plats till dom.
Kommer nog stanna ett tag där och landa ingen brådska med att fara runt och är inte vädret bra i Portugal så åker jag inte dit är ju 80mil enkel resa, har ju inte varit så bra i år.
Får se vad klasse skriver om hur läget är de har ju kört till sydkusten och ska väl till Faro flygplats vad det lider. Jag upplevde att det blev väldigt kallt så fort solen försvann på kvällen.
Har fått slagit i en del olja på vägen ner och det tar ett par sekunder innan oljelampan slocknar, misstänker att oljefiltret jag köpte inte var det bästa sen köpte jag inte helsyntet vilket jag borde gjort. Bytte ju olja och filter i somras och innan tog den knappt något. Men att ha den som enda bil är nog inte bra mycket kallstarter och korta körningar blir lätt att dieseln späder oljan och då smörjer den dåligt.
Kanske lämnar in den för oljeservice i santa pola, ska ju eventuellt byta ett motorfäste jag har med om det passar, Luftfiltret ska också byta fick ju fel sist men det gör jag lätt själv har ju ett nytt filter med.
Viktigt att se till bilen, har ju en cykel hängande i stället men har ingen skylt för utskjutande last satt fast en varningstriangel för att visa min goda vilja, har inte sett var man kan köpa en sån skylt.
I nödfall kan jag ju i kortare sträckor lyfta in den i bilen, lättare än att få upp den på stället glömde ju talja och block hemma.
Kanske är som hemma att polisen numera har betydligt viktigare uppgifter.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Gammal bil mår allra bäst av riktig mineralolja. Detta är Min erfarenhet.
Har några fordon och efter att använt syntet 1 gång så började en slabba i sig olja och använder bara denna typ när motorn är inkörd från början med det.

Instämmer helt på gammal bil, kör på mineral 10w30, ej syntet eller helsyntet, då blir det lätt "kladdigt" utanför!
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
567
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Gammal bil mår allra bäst av riktig mineralolja. Detta är Min erfarenhet.
Har några fordon och efter att använt syntet 1 gång så började en slabba i sig olja och använder bara denna typ när motorn är inkörd från början med det.
Håller med.
Att använda helsyntetisk olja i en gammal motor är lite riskabelt. Denna olja löser upp gamla avlagringar och tvättar rent. Idealiskt att använda innan en renovering då det blir rent. Problem man kan få är hög oljeförbrukning och "lagerknack".
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hurra Bengt.
Tycker du gjort ett fantastiskt val att ge sig iväg ensam i en visserligen väl underhållen bil
men ändå gammal. Du har ju byggt om den till dina personliga önskemål
Är lite avis på dig men vågar inte. Hälsa nu Spanien när du nu är framme :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Attention!
Bengtic has enter the Bahia!
Kom hit vid 4 tiden efter en jobbigt blåsig resa där flera bilar var ute och seglade utanför de vita sträcken.
Träffade Martin vid grinden Han kom ut direkt och jag fick en välkomstkram sen körde han och visade en plats med kvällssol som jag gillar nära toaletter och duschar. Enda är väl att med nuvarande blåst känner man ibland att bilen rör sig något men det är ju ovanligt blåsigt men varmt.
Åsa och Hasse kommer i morgon Martin skjutsade runt mej och visade olika tänkbara platser. Pratade med en engelsman i närheten som åker i morgon är den ledig blir det bra.
Känner att jag landat nu ingen resdag på ett tag stannar nog över julen här och kanske längre, är ju inget vidare väder i Portugal som det verkar.
Känns lite som när man åkt båt att det gungar i kroppen fast man sitter still, skulle behövt ett fyrpunktsbälte ibland för bilen rörde sig hela tiden i blåsten. Men allt har gått bra.
När det gäller oljan har jag varit med om problemet med den oljans rengörande effekt.
Husbilen har jag använt sån olja i tidigare men nu sist kostade en dunk nästan 1000kr på Mekonomen så jag valde en billigare delsyntet något som jag ångrar nu. Men har slagit i en liter helsyntet på vägen ner. efter att ha tankat 27L bensin vid första resan har den nog blivit rengjord så det räcker men olja har den aldrig tagit, beror säkert på småkörningarna i samhället som spätt ut oljan.
Bytte ju stötdämpare i somras de gamla var ju inte slut men tycker att det känns bättre men cykelställ och cykel väger ju en del och ligger långt bakom bakaxeln.
Kanske ställer in den i bilen går ju bra att göra enklare än att ta upp den på stället.

Affe jag vågade inte egentligen men när man har någon att åka ihop med så känns det tryggare och man kan hjälpa varandra.
När man går mot ålderns höst så gäller det att ta vara på tiden snart är det försent och man blir ju inte rikare heller ska titta på hur mycket som är draget på kortet i betalvägar men som jag ser det har jag inget att välja på om jag ska komma ner till värmen någorlunda snabbt och att bilen håller ihop.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
roligt att resan gått bra ner och att det fanns plats på bahia ! verkar som det är mindre folk och bilar överlag i år ? här på los madriles finns det gott om platser ! ja portugal är ju kallare helt klart men har kanske andra fördelar ? vi trivs både här och där det är roligt med ombyte ! ha det gött nu !
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
verkar som det är mindre folk och bilar överlag i år ? här på los madriles finns det gott om platser ! ja portugal är ju kallare helt klart men har kanske andra fördelar ?
Att det skulle vara färre vilar har verkligen inte märkts på Bahia under hösten då det i princip varit fullt. Vilken plats valde du Bengt?
Vilka fördelar har Portugal jämfört med Spanien?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
tror du att folk börjat åka hem tidigare då ? för det verkar ju på bengtic som att det fanns en hel del platser att välja på trots allt ? jag tycker att du ska ta en sväng till portugal så ska du se att du upptäcker en hel del som inte spanien och bahia kan erbjuda ! det ena behöver inte förta det andra eller hur ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen