• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Big Spender du har nog tolkat ungefär vad jag känner och tycker.
När jag var i kroatien åkte jag hem mycket fortare än jag tänkt.
Är lite enahanda att leva på en camping på sin ruta och göra jobbiga pass vid ratten, men det måste finnas något mer.
Blir nog mycket sällskapsdrickande eftersom många sitter i baren när det är mycket billigare att dricka i husbilen, men man slipper ju diska glasen.
Nu har det ju varit tråkigt väder med mycket regn men idag växlande molnighet och en del sol.
växelproblemet kommer jag inte ifrån funderar om jag kan skaffa en slangstump och fylla med fett och sätta fast vid växelförarbussningen.
Vore jag tillbaka på skolan med tillgång till verkstad skulle jag borra ur bussningen och sätta dit en bussning som är lite längre i lagermetall med nogrann passning men har ju inga maskiner varken här eller hemma numera.
Den som sitter nu är ju ganska kort egentligen eftersom fjädern tar upp en massa plats. Hittade man en rörstump med rätt diameter skulle det gå att svetsa fast den eller hårdlöda.
Får se hur länge jag stannar här Plastpelle kom idag och stannar till söndag men det kostar 200kr varje dag. Mycket beror på vädret, har inte varit nere vid stranden än är en bit så det blir att ta fram cykeln.
Jappe mår bättre nu kanske kommer iväg om någon vecka Han vill till portugal och jag tycker det verkar bra fast långt är det, men man kanske slipper avgifter.
Köpte en vattenslang idag en sån där som drar ihop sej jättebra och bara 135 kr
Så nu har jag tankat vatten och pluggat slange för andra gången som läcker, bröt av skaftet på tandborsten och körde upp och nu ska det vara bra med det. Tror det är en frostvakt som löst ut och som man måste byta till en ny.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej Bentic och upp med hakan!
Låter som du känner dig långt hemifrån. ...............................................
Jag tycker att det är lite småroligt att iakttaga andra människor och hur snabbt dom faller in i rutinerna på en camping/ställplats :) nästan på slaget kommer det folk och kånkar på sina skittunnor och gråvatten i hinkar och tanterna kommer trippande i morgonrockar i alla möjliga modeller för morgonduschen :) Gubbarna har då selat på sina jyckar för morgonpinkningen sedan vidtar frukosten. Sen ska det rotas i garagen efter stolar och bord. Efter lunch ska det spelas kula (boule) så flyter dagarna på. Ibland får man lust att göra precis tvärtom emot alla rutiner men då tar det väl hus i he-te :) kommer ihåg husvagnsperioden dom kom alla gubbar inklusive mig med disken i en plastbalja på väg till köket på campingplatsen hehe men jag stortrivs med den här livsstilen likt förbenat :):):)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Ligger just nu i soffan efter maffig frukost och läser BigSpender's inlägg. .......................................................
Jag gör nog bara "normala" saker här hemma, normala för mig - inget spännande - samma puls jämt. Jag har ju två fastigheter, tre bilar, tre hundar, två katter och en impulsiv befälhavare att sköta. Gör allt själv. Ringer aldrig efter experter. Ibland är man rörgubbe, ibland elektriker, målare, byggare, bilmeckare och ibland bara jäkligt lat då jag undrar över meningen med livet. (lär inte finnas annat än plantera träd, enl. kineser)
Problemet för mig där nere är nog - vad jag själv tror starkt på - att jag behärskar inte "kall pratet" speciellt länge. Möjligt att jag är arbetsskadad och bakgrunden som immigrant gör förmodligen sitt, men jag har svårt för det genuina svenska Domus pratet, eller snacket över häcken i villaområdet. Jag upplever det som hjärtligt, vägande, samtidigt som man håller distansen, allt ihop mixad. Det leder liksom ingenvart och det är inte heller meningen. Samma situation med engelsmannen flyter bra, liksom med norrlänningar, men mellan svenska radhus människor som dock är i majoritet och ett slags rikslikare går det inte längre än tio minuter. Sedan är jag mätt. Eftersom jag tackar nej till nubben och öl liksom för vin, så är man rejält socialt handikappad. Att bara sitta med en slät kopp kaffe och eventuellt röka lite ökar svårighetsgraden ytterligare... Jag tycker dessutom inte om footboll och åsiktslösa personer. Ni förstår att det är inte lätt vara jag...;)
Bentic, ang. klappet i axeln. Har du tänkt på krympslang som tillfällig lösning, tror det finns med teflonbeläggning också. håller kanske 500mil? Är det hylsan utvändigt, så kan man klyva den med bågfil och ta U klämmor några stycken och dra åt.. Du löser det....;)
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vi som flyr vintern.

Elegance,
Ingen kommer att bry sig om du bryter mot campinggubbarnas rutiner och gör tvärsemot. Så ta och sela upp frun och gå ut på en pinkrunda med henne och låt hunden tömma pottan. Sedan kan du trippa iväg i en blommig morgonrock och äta lunch i baren. :twitcy:
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Vi som flyr vintern.

Ha, ha, underhållande att läsa :D Eftersom jag åker ensam kan det vara kul stanna till på camping ibland, brukar alltid stanna till på Bahia ett par nätter innan sista etappen till Portugal. Men det är väl tur vi är olika, alla gör vad de trivs med förhoppningsvis. Skulle själv inte klara av att tränga ihop mig och stå på camping någon längre tid.
Hälsningar från Algarve som just nu sent på kvällen har ett herrans skyfall o åskväder där jag är. Slipper iaf tvätta husbilen imorrn ;)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Roligt med alla inlägg, mr.big jag uppskattar tänkande och reflekterande människor och jag känner vi har en del gemensamt.
Majzzan fixa lite bra väder tills jag kommer ner!
Är i Cartagena nu tog lite tid besökte en bekant i torreveija som handlat radhus där.
drar vidare söderut i morgon. Räknar inte med att komma till malaga än. Tar dagen som den kommer.
Fick slut på gasen idag har bara en 6 kilos men gör inte av med mycket gas räknar med att fylla eller köpa spanskt.
Har inte stått på el ännu trots grått och regn i 13 av 14 dagar.
Led belysning och laddning av electroniken är allt som går åt.
Fortsätt skriva avvikelser och utsvävningar mottages tacksamt, kapa gärna tråden bara roligt att läsa för alla.
Imorgon blir det att leta ställplatser helst gratis söderut.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej Bengtic!
Kul att läsa om dina strapatser och skönt att höra att det går bra för dej du var ju lite orolig sist jag pratade med dej. Här hemma har vi fått snö inte så mycket men det blev vitt och fint och ca 3 minus inte utan att man längtar till värmen men det får vänta ett par år.
Ha de gott :santa1:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vi som flyr vintern.

Roligt att du tillåter att få tråden "kapad", det är hela vitsen med forumet, tycker jag, annars kan det bli väldigt sterilt på vissa håll. Jag vill skänka dig dagens morgonbild som jag tog på väg till receptionen för att hämta den fortfarande varma baguetten. Vädret blir bara bättre och bättre Bengt så lycka till på väg söderut, ses längre fram...

morgonstund.jpg
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej Bentic!
Om du är kvar i området så finns det gott om plats på ställplatsen utanför Augilas N37 grader 25 min 45,5 sek W001 31 34,7 men kom med tom toa och fullt med vatten. En gammal hederlig fricamping men brödbilen kommer varje morgon! Stranden vid Roquetas har och plats.
Ha det!
Berkri "I plåtis mot Marocko/Portugal"
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag står på ställplatsen <h3>Almeria /Calle Argentinita som är en gratisparkering 200m från havet, tyvärr är det inte badväder.

Det står 15 husbilar här min är äldst som vanligt och nästan minst.

I Almeria alltså fick en bra resa hit fina vägar och det gick mellan 90 och 100.

Enda smolket i bägaren var när jag skulle starta utanför Almeira för att ta ut kursen hit så startade inte bilen den brukar krångla ibland när den är varm men nu gick det inte alls.
Kröp under och dränkte startmotorn med wd40, och sen startade den, kan bero på att den kallnat, problemet brukar uppstå när den är riktigt varm och det var den ju med över 23mils tuff körning på motorväg.
Idag har jag sluppit knirkandet men så har det inte varit så mycket rondeller och så har jag sprutat wd 40 upp på stödlagret för fjäderfästet.
Igår stod jag på en ställplats för 10 eu och passade på att dusha i morse.
Strålande sol idag fick solen rakt in i hytten så det blev lite varmt.
Gick en halvmil för att hitta en öppen restaurang men spanjorerna envisas med att sova middag och stänger när jag vill äta.
Mat ska man äta efter kl20 vilket avråds om man inte vill gå upp i vikt.
PP äter två ggr om dagen jag bara en gång lagad mat, blir billigare och jag håller vikten.

Han kör ner hit i morgon från santa pola så det blir bortåt 30 mil, men han kan ju köra ganska fort.

Jag blir kvar här i morgon också sen kanske det blir Fuengriola eventuellt har ingen brådska nu när jag är nere på solkusten. Ska försöka ta lite foton också.
Ligger jag still och står gratis kostar det inget extra att vara här mot att vara hemma, det som kostat hitills är ju mest bränsle.
Har inte sett några tiggare här spanjorerna har tydligen löst problemet.
De sluge i fjollträsk kunde ju slå en signal och fråga hur de ska göra.





</h3>
 

PJohan

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Hejja bengtic! jag hoppas att du känner att du inte är ensam på resan (PP inte förglömd). Vi är ett helt stim husbilare - här hemma - med dig på resan och alla är vi spända på att läsa om ditt äventyr. Förstår att du också har förstått att man inte behöver ha bråttom. Det är ju resan som är målet! Hadebäst!
PJohan
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag står på ställplatsen <h3>Almeria /Calle Argentinita som är en gratisparkering 200m från havet, tyvärr är det inte badväder.

Det står 15 husbilar här min är äldst som vanligt och nästan minst.

I Almeria alltså fick en bra resa hit fina vägar och det gick mellan 90 och 100.

Enda smolket i bägaren var när jag skulle starta utanför Almeira för att ta ut kursen hit så startade inte bilen den brukar krångla ibland när den är varm men nu gick det inte alls.
Kröp under och dränkte startmotorn med wd40, och sen startade den, kan bero på att den kallnat, problemet brukar uppstå när den är riktigt varm och det var den ju med över 23mils tuff körning på motorväg.
Idag har jag sluppit knirkandet men så har det inte varit så mycket rondeller och så har jag sprutat wd 40 upp på stödlagret för fjäderfästet.
Igår stod jag på en ställplats för 10 eu och passade på att dusha i morse.
Strålande sol idag fick solen rakt in i hytten så det blev lite varmt.
Gick en halvmil för att hitta en öppen restaurang men spanjorerna envisas med att sova middag och stänger när jag vill äta.
Mat ska man äta efter kl20 vilket avråds om man inte vill gå upp i vikt.
PP äter två ggr om dagen jag bara en gång lagad mat, blir billigare och jag håller vikten.

Han kör ner hit i morgon från santa pola så det blir bortåt 30 mil, men han kan ju köra ganska fort.

Jag blir kvar här i morgon också sen kanske det blir Fuengriola eventuellt har ingen brådska nu när jag är nere på solkusten. Ska försöka ta lite foton också.
Ligger jag still och står gratis kostar det inget extra att vara här mot att vara hemma, det som kostat hitills är ju mest bränsle.
Har inte sett några tiggare här spanjorerna har tydligen löst problemet.
De sluge i fjollträsk kunde ju slå en signal och fråga hur de ska göra.





</h3>
Beträffande startmotorn, hur yttrar sig felet är det solenoiden som inte klickar eller är det helt tyst?

Ett vanligt felyttring på en dålig solenoid är att den inte drar när den blir varm och det grenröret sitter där så...

När jag letade det felet för länge länge sedan så rev jag isär allt och la ström på solenoiden efter kanske en minut eller så sa det klick och den släppte samt vägrade dra föränn den kallnat.

Din WD40 är nog ingen hit för startmotorn och du riskerar nya problem av den, däremot kanske den kyler!
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej.
Ett annat fel på startmotorn som jag råkat ut för och som yttrar sig på samma sätt är detta. Bussningarna till ankaret är så slitna att ankaret inte centrerar i hålen när startmotorn är varm och bussningarna utvidgas. Resultatet blir att ankaret går mot lindningarna och knappt orkar gå runt. När startmotorn blir kall krymper bussningarna och ankaret centreras igen och startmotorn fungerar som normalt.

Mvh / Roland
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej.
Ett annat fel på startmotorn som jag råkat ut för och som yttrar sig på samma sätt är detta. Bussningarna till ankaret är så slitna att ankaret inte centrerar i hålen när startmotorn är varm och bussningarna utvidgas. Resultatet blir att ankaret går mot lindningarna och knappt orkar gå runt. När startmotorn blir kall krymper bussningarna och ankaret centreras igen och startmotorn fungerar som normalt.

Mvh / Roland
Det brukar man kalla att den fältar, det brukar man kunna se då spänningen sjunker rejält tex instrumentbelysning taklampa flämtar betänlkigt.
När den är riktigt slut så händer det hela tiden, inte roligt.

Rätt enkelt att fixa faktiskt när man väl tagit bort startmotorn, man knackar ut bussningen som i den ända som har startdrevet då det är den som slits mest.

Sedan kan man såklart fundera på att byta hela startmotorn när man väl slitit med att ta bort den men det är en kostnadsfråga.

Se denna länk med bild #6 är bussningen
Tenico gör det själv tips 36.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Tack för alla råd och uppmuntran. Är kvar i Almerida i morgon kör vi till nerja, vi har lite olika åsikter om ställplats där. Jag parkerar nära stranden.
Börjar bli van vid det här livet.
Satt tillsammans med PP och drack ett glas rödvin medan spanjorerna tjoade över en inhemsk fotbollsmatch.
drygt 10kr köpte cykelpump 65kr riktigt bra i en cykelbutik.
Konstigt nog verkar alla jag möter så vänliga och trevliga som tur är klarar jag hyfsat att prata engelska PP har ju lite problem med hörseln och när det är stimmigt blir det svårt lägg sen ett annat språk på det så blir det svårt. Men vi pratar obehindrat.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Tjena Gurra!
Måste nog vänta ett par månader att åka hem nu i vinterväder med kallt om nätterna blir jobbigt.
Måste erkänna att jag längtar hem ibland men hemma finns bara en tom säng och kyla.
Har varit dålig ett par dagar låg still vid stranden i Nerja på ett ställe som inte finns på kartan, ställplatsen enl HBK var bommad, men hittade en liten bit därifrån via en bussparkering ner till stranden och där låg tre parkeringsplatser nästan tomma.
Den största bredvid två restauranger av tvivelaktig kvalite parkerade jag några nätter hade magont men det är bättre nu, hastade ifatt PP och står nu på ett sämre ställe utan havsutsikt men med en väg som låter dygnet om gratis man kan tömma och fylla.
I morgon är det tänkt att vi hastar vidare till Cadiz för fortsatt resa via sevilla till Portugal och där får det bli en paus oavsett så behöver jag och bilen en paus i körandet.
Kan ju inte komma så mycket längre nu egentligen blir nog inte varmare än så här på fastlandet. Majzan åker ju med båten till GC men där har jag varit minst 20ggr med flyg så det har jag sett. Det är inget vidare varmt i havet där heller om man inte har en uppvärmd pool.
Pratade med Jappe idag han satsar på att köra lördag via danmark till tyskland.
Måste Introducera min kusin Gurra som besöker oss här på HBK, en mycket kunnig man som kan det mesta om bilar och båtar skulle inte förvåna mej om han sätter sig i bilen och kör söderut han är betydligt mer äventyrlig än jag skulle känna mej betydligt tryggare om han kom ner.
 

Bilagor

  • WP_20161204_14_44_12_Pro[1].jpg
    WP_20161204_14_44_12_Pro[1].jpg
    1,3 MB · Visningar: 69
  • WP_20161204_14_45_26_Pro[1].jpg
    WP_20161204_14_45_26_Pro[1].jpg
    1,4 MB · Visningar: 61
  • WP_20161205_15_53_21_Pro[1].jpg
    WP_20161205_15_53_21_Pro[1].jpg
    1,6 MB · Visningar: 63
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen