• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

chiva

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej Bengtic, kom till Tavira, vackraste stan i Algarve, N 37 08 10,54 W 07 38 23,75. Camping 10€. Om du slantar upp för en månad 8,50€. De bästa med campen är stan, vacker, 10 min promenad dit.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jag har kört enl PP anvisningar via medelhavskusten solkusten och nu runt hörnet till Cadiz där vi står för natten en ganska lugn 20mil resa.
I morgon kanske vi hinner korsa gränsen till Portugal verkar vara närmare 30 mil till tavira och osäkert om vi hinner dit i morgon.Måste fixa lite gasol har ju kört från sverige för över 3 veckor sen med en använd p11 och kör nu med en 6liters plastflaska sedan någon vecka. Har en förskruvning så man ska kunna fylla utrustning avsedd för tysk flaska.
mest kylskåpet som drar och sen när jag drar på varmvatten någon timme för att kunna duscha, använder i möjligaste mån bilens faciliteter vilket inte alla gör.
Var vi stannar är inte bestämt jag litar mycket på Plastpelle som med sin kunskap och säkerhet gör kloka beslut, denna gången så bestämde jag -kanske men det blev bra.
Promenerat vid havet i sanden men nu är det atlantkusten som gäller.
Glömde kameran men PP har tagit en del bilder han skriver på hbk facebook så där kan ni följa våra irrfärder, jag har inte facebook så jag har inget sett av det men han sitter alltsomoftast och fibblar med knapparna själv har jag svårt att skriva på en telefon speciellt min nya utan inbyggd penna.
Har tagit några bilder men kablarna och kameran ligger därframme så jag väntar med det.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Jo nu är vi framme i tavira körde 30 mil idag gick bra för det mesta, körde fel en gång google maps och igo blev osams och kvinnorna började tjata så jag fattade inte vad de sa, Igo helt klart sexigare men maps mera påstridig.
Felet var att google maps nollställer inställningarna varje gång så avgiftsbelagda vägar är defaultvärde vid start så där måste man ändra tillbaks hela tiden. Trots att man laddar nya kartor hela tiden blir det fel ibland.

Maps är en urdålig GPS sämre än de flesta som finns det enda är att den har direktkoppling till promobil och hbk ställplatser som är en fördel när man har bråttom, köranvisningarna spelas upp i högre fart än normalt ofta otydligt i rondeller ingen 3D, men man kan luta kartan lite vilket inte hjälper mycket.
Det som främst gör att jag använder den vid sidan om är sattelitbilderna så man kan se hur det ser ut i verkligheten.
Igo är helt klart bäst den man ska ha men helst den gamla versionen, sygic var bra innan man uppdaterade.
Står på den sk. poliscampingen 10 eu för toalett dusch och el är vettigt, likaså 3 eu för en 7kg tvättmaskin.
Jag slänger ju alltid i all tvätt jag har oavsett färg och kör allt i samma maskin fixar ju allt på en gång.
Vi kommer nog stanna här ett tag PP ska ta fram grillen så i morgon blir det fin mat, vi var och åt idag jag tog kanin men den tog sin tid att tillreda.
Först skulle de ju jaga rätt på en katt och sen tillreda den.
Pratade med skotte med fru väldigt trevliga som bott här i sex år nu, de trivdes väldigt bra här och hade varit i sverige också.
Bor två svenskar ensamma män här också Ibemax och en till jag inte träffat så det blir nog herrmiddag i morgon för äldre gentlemän.
Jo så har vi engelsk GMT tid här också.
Tack bentebitte för ditt erbjudande, jag förmodar att jag kommer bli kvar här i denna delen av portugal ett bra tag en bra billig verkstad som kunde kolla lite på bilen vore bra innan hemfärd.

Rolig husbil såg ut som en husvagn med fyra hjul
En chinarestaurang som vi åt god mat på
PP i ättagen ikväll.
 

Bilagor

  • 20161203_112101[1].jpg
    20161203_112101[1].jpg
    2,4 MB · Visningar: 74
  • 20161208_144618[1].jpg
    20161208_144618[1].jpg
    2,8 MB · Visningar: 64
  • 20161210_192817[1].jpg
    20161210_192817[1].jpg
    710,8 KB · Visningar: 101

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej Bengtic
Det var just på den platsen jag skulle övervintra tillsammans med en gammal kompis. Köpte då också hans gamla bil (Niessmann Clou) för att få lite större plats att bo i. Men blev som du vet då sjuk så någon resa blev ej av. Kompisen har bott där i flera år. Tror han är där nu också med sina två hundar och har nu en stor Niessmann bil.
Hälsa Dan Axel om du möter honom från mig. Han har många historier om oss att berätta en hel kväll. :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej Affezell,
Ska se om jag leta upp din kompis på campingen roligt att träffa nytt folk.
Har tvättat idag bytte från polartäcke till en tjock filt.
Har ju elvärme på natten betydligt kallare på nätterna här än på solkusten men den ingår ju i kostnaden.
Ska ta bort elfläkten till värmen och se om jag inte kan få tyst på den behövs säkert rengöring. Pelle lånar min elkamin eftersom hans fina bil inte har inbyggd elvärme, 1-0 till gammelbilen!!
Eftersom ni därhemma har kallt och mörkt och eländigt måste jag berätta att jag satt och solade i bara shorts med en välbehövlig grogg idag och kände att livet är värt att leva än ett tag.
Tog cykeln till ett köpcenter som var stort nog för en betydligt större stad än den här.
Det tråkiga är ju att alla fina småställen försvinner och att priserna sätts förmodligen i en kartell eftersom jag tyckte det mesta var betydligt dyrare där.
Laddar upp lite bilder, storkar förmodligen skånska som fått nog av den svenska vintern tagit med min kamera med full 18ggr zoom.
Och hur kan jag ha fått en sån stor mage hemskt!!
Om ni tittar till vänster så kan ni se Pelles dekoration av ett stackars litet träd med olikfärgade kalsonger, ja det har tyvärr vissnat nu.
 

Bilagor

  • SAM_0272.JPG
    SAM_0272.JPG
    5,9 MB · Visningar: 95
  • SAM_0273.JPG
    SAM_0273.JPG
    4,7 MB · Visningar: 91
  • SAM_0278.JPG
    SAM_0278.JPG
    4,7 MB · Visningar: 83
  • SAM_0277.JPG
    SAM_0277.JPG
    4,5 MB · Visningar: 82
  • SAM_0282.JPG
    SAM_0282.JPG
    6,6 MB · Visningar: 120
  • SAM_0287.JPG
    SAM_0287.JPG
    5,6 MB · Visningar: 108

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vi som flyr vintern.

Hej Bengtic och alla andra HBK:are ! Såg att Du tyckte att vi här hemma i Svedala har det kallt och eländigt

Vi har i alla fall samma sol som Er i södern, även om den knappt orkar över horisonten, så nåt solande i shorts är det inte fråga om men det är ganska fint trots nykommen kyla och det där vita, tror det kallas snö

Kunde inte låta bli att skicka med en bild
DSC_0034.JPG

En fortsatt fin dag hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vi som flyr vintern.

En fråga till er som flyr vintern.
Hur klarar man sig ekonomiskt ca 6 mån? räcker det med pension om båda har det eller är det även besparingar som gäller ?

Är lite nyfiken då det inte dröjer allt för länge innan vi oxå provar detta om allt faller väl ut.

Vänligen
Pelle
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vi som flyr vintern.

Hejsan Pelle din gamla "Brynäsare" !
Angående Din fråga om ekonomiska frågor i att "fly vintern", utan att vara nån expert på området och utan att ha flytt vintern skulle jag tro att det har en hel del att göra med vilka fasta kostnader man har kvar hemma i form av bostad och alla andra kostnader

Sedan tror jag inte boendet på ställplatser/campingar i södern Frankrike Spanien Portugal m.fl. länder är speciellt dyrt, huset har man ju med sig, det som jag kan tänka mig gräver lite i penningpungen är diesel, färjor, broar samt vägavgifter om man nu åker mycket betalvägar, men det behöver man ju inte

Men detta är bara mina egna funderingar, tror säkert Du får goda råd av Marianne & Ranko samt Bengtic och andra

Heja Lif hälsar
Hasse & Ingegerd
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Vi som flyr vintern.

Hejsan Pelle din gamla "Brynäsare" !
Angående Din fråga om ekonomiska frågor i att "fly vintern", utan att vara nån expert på området och utan att ha flytt vintern skulle jag tro att det har en hel del att göra med vilka fasta kostnader man har kvar hemma i form av bostad och alla andra kostnader

Sedan tror jag inte boendet på ställplatser/campingar i södern Frankrike Spanien Portugal m.fl. länder är speciellt dyrt, huset har man ju med sig, det som jag kan tänka mig gräver lite i penningpungen är diesel, färjor, broar samt vägavgifter om man nu åker mycket betalvägar, men det behöver man ju inte

Men detta är bara mina egna funderingar, tror säkert Du får goda råd av Marianne & Ranko samt Bengtic och andra

Heja Lif hälsar
Hasse & Ingegerd

Jorå visst kostar det en hel del faktiskt och har man inte det utrymmet i sin ekonomi är det nog bäst att stanna hemma , jag för min del skulle aldrig ta av besparingarna för vår vistelse över vintern. Sen kan man fråga sig om det är värt pengarna tja det är väl individuellt hur man prioriterar :):):)
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Vi som flyr vintern.

ag för min del skulle aldrig ta av besparingarna för vår vistelse över vintern. Sen kan man fråga sig om det är värt pengarna tja det är väl individuellt hur man prioriterar :):):)
Måste man ta av besparingar för att övervintra söderut?
Om man inte har några besparingar måste man då stanna hemma?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vi som flyr vintern.

Hör ordet "besparingar" och "om det är värt", hmmm...

För det första, vad ska man spara till som pensionär, till arvingar? Tar aldrig det eviga sparandet slut? Har man inte sparat tillräckligt under alla åren i arbetslivet och avslutat sitt långvariga "samarbete" med banken, då får man faktiskt nöja sig med att stanna hemma hela vintern.

För det andra, om man klarar av dieselkostnader (man kör inte hela tiden heller), maten är klart billigare i Europa, boendet är billigare än vandrarhem hemma, varför då inte åka söderut och fylla på "D" vitaminförrådet och "sträcka sig" så långt pensionen tillåter? Värt eller ej är precis som elegance skriver, upp till var och en. Även staten tjänar på att vi är friskare och rörligare!

Pelle, vi tycker det är värt vartenda öre och vi klarar oss hyfsat. Merparten av besparingar har redan gått till investering i husbilen (vissa köper sommarstugor för sina besparingar, eller båtar, eller motorcyklar, eller lgh utomlands, osv.), men det skall alltid finnas en någorlunda hyfsat buffert för oplanerat, det ni kallar för "besparingar".
 
Senast ändrad:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Vi som flyr vintern.

Måste man ta av besparingar för att övervintra söderut?
Om man inte har några besparingar måste man då stanna hemma?

Precis som jag skrev det är ett val man gör och värderar det hela sen är det upp till var och en :) Har man stora fasta utgifter hemmavid och ska klara det hela på pensionen kan det bli kännbart helt klart , jag betalade 236 euro här för en månad med 6a el , maten är helt klart mycket billigare , kläder mm jag lade på nya framdäck här för ca halva priset mot vad det kostar hemma , tänkte även byta kamrem och vattenpump innan vi drar oss upp mot spanska kusten om nån månad , så funderar ni andra på att övervintra GÖR DET man lever EN gång :):):)
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vi som flyr vintern.

Vi började förbreda våran resekassa ett år innan, genom att spara till specialkonto 2000kr/person/mån och det fortsätter vi fortfarande och vi åker ner två gånger per år och pengarna på konton räcker bra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vi som flyr vintern.

Vad man kostar på sig är nog väldigt olika, jag är ju ensam och har bara en pension, gick tidigare så det är inte särskilt mycket.
Men jag har ett gammalt radhus som jag köpt så ingen hyra inte stora lån och nu går värmen på sparlåga så de fasta kostnaderna hemma ligger kanske runt 3000kr.
räkna med 10000kr för bränsle och färja ToR.
Vi bor på en stor och billig camping runt 60kr/dag.
Vinet kostar 80kr för 5 l
sprit halva priset eller mindre öl Likaså.
Mat är billigare men där är jag dålig för jag äter gärna ute och det kostar som en pizzeria hemma hittills, men lagar man själv blir det billigt.
Den största kostnaden är alltså själva resandet -bränslet.
Och det är ju inte kopplat till hur länge man är här.
Men på något sätt så låter det lite tjusigare än vad det är att vara här,
man kan ju inte bada i havet så här års men sitta och sola går ju bra.
Det går att flyga ner och hyra privat för mindre pengar och samtidigt slippa slitet vid ratten men man förlorar friheten att resa runt och upptäcka saker, men många gör inte det utan står månader i sträck på samma ställe och är ihop med samma svenskgäng och trivs med det.
Jag är nog lite udda så jag har ingen dragning till det livet sånt ser jag tillräckligt av när grannarna grillar och festar när vädret är bra hemma.
Man kan hyra en gammal bil här en dag för 100kr om man vill köra runt.
Jag har ju lyckats få en tvåveckors semester sista minuten på teneriffa för 2600kr tidigare men att vara ute över vintern för 10000kr + 1800/mån är ju bättre om man vill vara borta ett tag.
Många är ju flygrädda och åker hellre bil men flyget är ju säkrare än att ligga på motorvägarna, men vägarna och trafiken i spanien är bättre än hemma och bra skyltat, vill påstå att spanien har bästa vägarna i europa just nu och sverige några av de sämre - sämsta. Trafiken i den sydliga delen är ganska lugn med inte mycket lastbilar, man kör ju alltid för fort här också så jag får lucka framåt när jag kör i min fart vilket både bilen och jag trivs bäst med.
Blir nog kvar här på campingen ett bra tag, fyllde mina svenska flaskor för 32 eu den gamla plastflaskan trodde jag att jag måste slänga men den är fylld nu och följer med hem om jag nu kör hem bilen kanske lämnar jag kvar den och flyger hem och återvänder till hösten om jag trivs med det här livet.
Blir ju betydligt billigare.
 

Zeke

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
20749
Medlemskap
2022
Sv: Vi som flyr vintern.

Härligt konkret svar .. sedan förstår jag att man kan köra hela vägen från väldigt snålt och ekonomiskt fram till betalvägar, campingar och lyxigare mat från restaurang besök mm.
Men Ditt inägg gav mig ett väldigt bra svar på ungefär var "ribban" bör ligga ..:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen