• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Såg inga skyltar tittade två ggr när jag körde förbi, men Igo löste det med lite hjälp.
Pelle Jag kan vara i Malaga till fredag men jag har folk jag hoppas träffa på vägen och när jag passerar gränsen till spanien så kommer jag ta det lugnt, får se om jag dyker upp i portugal innan jul beror på vad som händer på vägen, ska försöka fråga lite om parkering vilka avtal man kan träffa. Kommer ställa den i spanien någonstans om inte Olhao har något bra bud men flyget därifrån är dyrt sen gillar jag nog spanien bättre mer civiliserat.
Står nu i Beaune gratis men ingen el eftersom jetong maskinen är död så det finns inget som fungerar. Har gasolvärme och fläkten på Stängde av kylboxen när jag stannade matvarorna klarar sej säkert det är ju kallt nu och hytten är ju inte uppvärmd. Flera bilar har lämnat nu i regnet och mörkret eftersom man kan inte få vatten eller el, tror en liten bil bredvid inte hade annat än el.
Nästan allt är stängt sa man på hotellet bredvid när jag frågade de rekomenderade ett par restauranger i centrum, men jag hittade en mack tvärs över gatan alldeles själv och handlade dricka och färdigmat som jag ska hälla i kastrullen och värma ett par öl slank med också.
Tankade i Luxemburg på wasser någonting som jag fick tips om lade in färdvägen på maps och IGO hjälpte till med färdvägen trots att det var en annan rutt jag lade in.
Tog den lite starkare dieseln ca 12,50 kr och den behövdes verkligen väldigt stark motvind värsta jag upplevt gjorde att både förbrukning och fart var väldigt dåliga tankar innan jag lättar i morgon för avignon efter råd från livibil. Den är vis som lyder råd är det skrivet i den heliga skrift och jag har följt alla råd hittills. Räknar med att passera gränsen till spanien i övermorgon har ingen planering mer efter avignon, Tar gärna emot mer tips annars kör jag och kollar efter vägen, problemet är ju var man ska stanna och pyssla med dator surfplatta och mobil.
Såg ett gäng gula västar som stod runt ett tält de satt up bredvid vägen, det stod skrivet om presidenten bakpå en jag hann se, Tycker polisen skulle ta bort dom de har ju demokrati och då får man följa valresultatet antingen man vill eller inte, vill de gehör för sina ideer är det fel sätt de får bara fiender.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
7CDE9A12-4F28-4454-8B86-320596EAC1FC.png 2B70D6B6-5217-4E7F-8AD7-56EC34B3B94C.png
Vi har inte kommit längre än till Silkeborg!! Tog Göteborg-Frederikshavn-färjan. Räknar med någonstans söder om Hamburg, framåt kvällen. Sticker så snart det har ljusnat, nu på söndagmorgonen.

Jack43
Här brukar vi stanna för natten när vi är på väg söderut och vill passera Hamburg innan vi stannar. Bra liten servering precis intill finns också om man vill få en rejäl frukost innan man kör vidare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Står på ställplatsen på ön avignon som jag blev rekommenderad 16 eu med el är det värt var 13gr när jag kom men det är klart ute så det blir nog lite kallt.
Trevligt ställe men restaurangen är stängd liksom i centrum, blåste kallt över bron, detta är nog ett turistställe som ska upplevas på sommaren. De har en affär på området som jag ska besöka finns säkert någon mat att värma har ju lite i kylboxen och konserver.
Resan ner gick fint inte mycket vind och bilen orkade lätt men jag bet ihop och körde bara 80-90km Dagen före 50l på 40 mil, så mycket har den aldrig dragit, men det var nästan full gas i 90. Skillnad idag 38mil på halv tank.Blir nog strax under litern, igår 1,25.
När jag skulle betala för avgiften för betalvägen stod det ett gäng gulvästar och vinkade förbi mej, men som svensk så provade jag med biljetten men den kom ut igen så automaterna var saboterade sparade 20-30 eu.minst.
I morgon räknar jag med att passera gränsen till spanien och skulle vara bra att få tips på ställplats, annars får jag leta själv, men har det lite kämpigt att hitta något bra. Räknar med att stanna innan Barcelona men på spanska sidan av gränsen, förmodligen går det bra att klara sej på gasolvärmen, var bra temp i natt, har väll gått 2kg sen hemma, så det finns en del kvar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hittade en parkeringsplats för morrondagens övernattning en stor parkering gratis och restauranger och köpcentrum inom gångavstånd. i santa pere pescador.
Med den temp som råder är det inga problem att klara värmen och elen hjälps generatorn och solpanelen åt med , kylboxen är ju den som drar men på natten behövs elen knappt och när jag kör så laddas det, problemet är om jag fricampar ett längre tag.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har nu lämnat Fankrike Dupontarnas hemland för att komma in i SPANIEN!
Har stannat på en stor grusad parkeringsplats gratis santa pere pescador och ätit en biff med potatis på en närbelägen restaurang, havet finns nog 2 km härifrån med lång strand.
Färden hit 32mil gick bra var strålande sol duschade och åt frukost sen åkte jag söderut i solsken på betalväg när jag tankade efter 53 mil så gick det i 47l -vilken skillnad då drog den 1,25 l i motvinden nu 0,9 men jag körde nästan bara 80-90km.
Tidvis hård sidvind gjorde att jag inte kände mej bekväm att köra fortare och vem har bråttom?. Nu har jag tänkt att dagsetapperna kan bli lite kortare, var 15gr i solen här och inne 22gr men det sjönk snabbt till 8 nu klart väder, Men eftersom det inte blåser är det inga problem med kylan kaminen orkar med. ca 19 inne nu efter en timme.
Det vanliga skällandet från oupfostrade hundar finns förståss som alltid.
I morgon ska jag om jag inte stannar en natt till passera Barcelona på betalväg 14 mil dit sen kommer jag att stanna någonstans en bit ner där det passar för att dagen därpå besöka Fritz med mat och gratis ställplats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen