• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi fryser

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
I natt testade vi vår husbil för första gången i vinterväder. Och fick inte upp temperaturen till mer än ca 18 grader med elvärmen. Trots 3 kw på dispslayen. Värmaren är en Compact 3010.
Så det blev till att gasa på med gasol för att få skön värme.
Min fråga är: Borde inte elvärmen räcka till för att värma upp bodelen?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vi fryser

Därför valde vi ej el i vår panna bättre att köpa en fristående som är effektivare med högre fläkthastighet, men inget ger bättre än gasol. Skönt att andra testar osäkra köpare. Isoleringen är nog inte hela sanningen dom flesta bilar är ganska lika utom dom för 3 miljoner.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Vi fryser

I natt testade vi vår husbil för första gången i vinterväder. Och fick inte upp temperaturen till mer än ca 18 grader med elvärmen. Trots 3 kw på dispslayen. Värmaren är en Compact 3010.
Så det blev till att gasa på med gasol för att få skön värme.
Min fråga är: Borde inte elvärmen räcka till för att värma upp bodelen?

Vad var det för utetemp? var det mycket vind på utsidan? Hur lång elkabel hadde ni eventuelt späningsfall på vägen.

På våran husbil höjer jag ca 20- 25 gr mot utetemp med 2000 watt utan täcke fram (sommarbil).

Så var det 10 minus på utsidan så hadde det varit ok på min bil, vi får höra vad andra tycker.

Mvh Bert
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Vi fryser

Hej.
Det är ingen skillnad om du har el eller gasol,bilens värmesystem eller lös fläkt,3000W är 3000W.Jag har samma värme och har inget problem med bara el,men det är klart att om man hjälper till med så blir det mera än 3000W.När det är så här kallt så behöver man nog i en alkovbil skärma av hyttdelen med ett täcke.
Mvh Jan-E.
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Vi fryser

Jag har också problem att få upp värmen. Har en Alde 3010 och kör på 2KW men då blir bara rören och radiatorerna ljumna. Slår jag på gasolen så blir det stor skillnad.
Jag har kollat alla avluftningar jag hittar. Kanske missat någon. Men känner jag på rören ut från pannan så är det bara ljummet vid 2KW
Kan det vara fel på elpatronen?

Ute är det 10-15 minus.

Har lång elkabel 25m kan det ge spänningsfall?

mvh

Claes
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vi fryser

Tror termostaten for el-varme er skrudd for lavt. Samme panne i en 9m helintegret klarer fint 20 grader oppvarming på 1000 W, har ikke hatt bruk for å teste større forskjeller i de 2 årene vi har hatt denne bilen - Spania om vinteren blir ikke så kald ;)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vi fryser

Har nu fricampat 1 vecka i fjällen igen. Medeltemp under -20. -27 igår. Kan konstatera igen att trots en av marknadens bästa vinterbilar,med extra radiatorer, så räcker inte ens gasolens 6 kw för mer än 18 grader. Eberspächerns 10 kW klarar även -27 men strömförbrukningen astronomisk. Hälsningar från Vemdalsskalet.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Vi fryser

Tja, vi hade en ganska lång elkabel, det måste erkännas.
Utetemperaturen låg väl runt 10 minus. Men radiatorerna kändes mer ljumma än varma med eldrift.

Då skall du helt klart ha 2,5 kvadrads kabel, hadde du det? i annat fall har du bränt en del energi i kabeln på vägen till din bil.

Men jag tror nog inte du kan värma bilen med 3000 watt i så många mer minusgrader.

Det är nog bättre som någon skrev att använda dom 3000 watten till fläktar än värma upp massa slang med förluster, men det kan vara lurigt då org värmesystem ser till att inte annat fryser på bilen.

Mvh Bert
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vi fryser

Har nu fricampat 1 vecka i fjällen igen. Medeltemp under -20. -27 igår. Kan konstatera igen att trots en av marknadens bästa vinterbilar,med extra radiatorer, så räcker inte ens gasolens 6 kw för mer än 18 grader. Eberspächerns 10 kW klarar även -27 men strömförbrukningen astronomisk. Hälsningar från Vemdalsskalet.

Vi hade inta problem när vi var uppe i Tandådalen när det var kallt å blåsigt men å andra sidan har vi inte så många kubik och värma upp .
Vi körde med gasol samt 800w på elpatronen och sen hade vi en liten 750w kupefläkt i fram .
Det var ytterst sällan som pannan gick på högsta steget och det hörs för då låter det ju som ett "jetplan " i bak ( vi har pannan i bak) och vi hade det varmt å gott i husbilen nästan för varmt .....
 

Bilagor

  • iphone 044.jpg
    iphone 044.jpg
    1,3 MB · Visningar: 8

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vi fryser

Om ni har den digitala panelen så kan ni stega ett steg baklänges i menyn och där gå in och se den aktuelle temperaturen på tappvatten och utgående temp på värmen. Går säkert också på touchpanelen men kan inte svara på det.
Hur man gör står bra beskrivit i manualen där det står att temeraturen ska vara 85gr. Kollade min och den bryter vid 87gr enligt displayen.

Den här frågan om effektbehov ställde jag förra året också. Kom då fram till att på en ca.7,5metersbil så klarar man ca 30grader upp på yttertemeraturen med 2000W. Så ner till -10gr bör det fungera.
Ett tips är att om man inte får upp den här tepmeraturen som inte jag heller fick förra vintern så kan det finnas lite luft kvar som inte stoppar vattenflödet men hindrar. På vår bil var det så och det slutade med att 230V pumpem havererade. Den kan tydligen göra det om det stannar luft kvar i systemet (fick den förklaringen)som ger en bubbla i impellern.

Jag böt pumpen själv och märkte att det var svårt att få ut all luft även fast jag stängde systemet med tänger vid pumpen. Efteråt hjälpte det bra med att klämma ihop slangen före pumpen ett antal ggr så luften sögs fram till avluftaren på pannan.
 

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
Sv: Vi fryser

Då skall du helt klart ha 2,5 kvadrads kabel, hadde du det? i annat fall har du bränt en del energi i kabeln på vägen till din bil.

Men jag tror nog inte du kan värma bilen med 3000 watt i så många mer minusgrader.

Det är nog bättre som någon skrev att använda dom 3000 watten till fläktar än värma upp massa slang med förluster, men det kan vara lurigt då org värmesystem ser till att inte annat fryser på bilen.

Mvh Bert

Hmmm. Då ligger nog en stor del av felet där. Min kabel är en vanlig skarvkabel. Och dom är väl på 1,5 kvadrat. Och den brukar inte vara snötäckt. Det är t o m så att den har "smältit" sig ner i snön/isen några gånger.
(Vi hade den till vår tidigare husvagn).
Ska försöka få tag på en 2,5 kvadratare.

Däremot så hittar jag inte "termostaten" för temperaturen på det utgående vattnet till radiatorerna som någon skrev om. Jag har läst instruktionerna. Och man kan tydligen se det inställda värdet (har ej testat än). Men om det är fel, hur ändrar man det?

Och tack alla som har engagerat sig i frågan. Känns tryggt att veta att ni finns därute. Särskilt för oss som är nybörjare på detta med husbil.
:santa1:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vi fryser

Frykis
Värm upp bilen så gott du kan. Ställ termostaten på ett värde som är mycket lägre än innetemperaturen. Kör igång värmen på 2000w och gasol samtidigt. Läs av temperaturen på displayen som jag skrev om du har den digitala. Annars låt värmaren gå tills den stannar på gasol.
Höj nu temeraturen på termostaten över den innetemeratur du har och känn på röret som inte 230v pumpen sitter på som är utgående. Pumpen sitter på returen.
Nu ska du vara försiktig för har pannan rätt temeratur så är den ca 85gr. Går även att lägga en digital stektermometer mot röret för att få en liten fingervisning vilken temeratur du har på utgående.

Det här provet kan du göra med den kabel du tidigare använt. Men den bör nog bytas mot en 2.5 iallafall.
 
Toppen