• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vi åker till Frankrike för att cykla i bergen, njuta av Paris och följa Tour d’France. Och många fler äventyr hoppas vi

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.

Vi har precis börjat vår resa söderut. Vi ska ner till Frankrike för att spendera sommaren där.
Vi det är jag David, Frida min fru och Elise vår dotter. Med på resan är också vår fjärde familjemedlem Sol, en liten glad mellanpudel.
Vi brukar åka till Frankrike med ojämna mellanrum men i år blir det lite speciellt eftersom jag har rehabbat hjärtst efter hjärtmuskelinflammation jag drog på mig för två och ett halvt år sedan. Jag blev varse inflammationen när jag cyklade uppför Mount Ventoux och den resan slutade till slut på hjärtintensiven. Sedan dess har jag ömsom vilat och ömsom tränat och förhoppningen är att det ska fungera att cykla i bergen i sommar igen. Hoppas, hoppas, hoppas! Vi får se hur det går men först ska vi börja i Paris där frun ska leta tyger och dottern åka longboard. Vi kommer lägga upp lite filmer från resan på vår youtubekanal och nu har vi lagt upp den första. Är ni nyfikna finns den här:

Ha en fin afton DavidS

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.
Nu har vi varit ute en och en halv vecka och hunnit en bit söderut. Vi är inte riktigt nere vid cyklingen än men snart
1f609.png
Vi har filat ihop en video fram till och med Laon, en fantastisk medeltidsstad som vi hittade på toppen av ett litet berg med ställplats precis vid porten. Resan dit var både hiss och diss med besök i sko- och en väldigt stor cykelaffär, bike-discount megastore! När vi kom till Frankrike kom dock äntligen finvädret med sol och lite värme. Om någon är nyfiken på resan så finns filmen här:

Och nästa avsnitt kommer vara från ett Paris där tydligen lite vad som helst kan hända
1fae3.png
Och det avsnittet har ett par cykelturer i Paris!
Ha en fin afton! Familjen Solstormarna.

Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Trevligt med Frankrike och Paris. Vi var där för ett antal år sedan med husvagn och campade bland annat på en fin camping i Boulognerskogens utkant. Hade också med cyklar och det var lite spännande att cykla i Paristrafiken med 2 barn ......Sedan besökte vi Honfleur och Atlantkusten. Jag är ju intresserad av minnesmärke från D dagen.....

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Trevligt med Frankrike och Paris. Vi var där för ett antal år sedan med husvagn och campade bland annat på en fin camping i Boulognerskogens utkant. Hade också med cyklar och det var lite spännande att cykla i Paristrafiken med 2 barn ......Sedan besökte vi Honfleur och Atlantkusten. Jag är ju intresserad av minnesmärke från D dagen.....
Japp, den campingen har vi också bott på några gånger. Vi har tidigare trivts lite bättre på Huttopia i Versailles (och denna gång) men nu verkar det som Huttopia satsat friskt på City-camp så det får nog bli den nästa gång.Paristrafiken kan definitivt bjuda på lite utmaningar, speciellt när de bygger om inför OS
Och den campingen ligger så perfekt nära där parisarna cykeltränar på helgerna och det är så kul att hänga på den gemenskapen när man ändå är här. Men det är nästa avsnitt

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Japp, den campingen har vi också bott på några gånger. Vi har tidigare trivts lite bättre på Huttopia i Versailles (och denna gång) men nu verkar det som Huttopia satsat friskt på City-camp så det får nog bli den nästa gång.Paristrafiken kan definitivt bjuda på lite utmaningar, speciellt när de bygger om inför OS
Och den campingen ligger så perfekt nära där parisarna cykeltränar på helgerna och det är så kul att hänga på den gemenskapen när man ändå är här. Men det är nästa avsnitt
Ja Boulognerskogen är otrolig med alla olika arenor i alla tänkbara sporter. Lär ju vara en del skumrask också men vi märkte inget sådant mer än att det fanns prostitution lite här och var.....

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.
Nu har vi gnetat ihop vår tredje video från vår resa. Det hände så mycket i Paris att den fick bli i två delar men här kommer Paris del 1.
Vi åker till Paris och camping Huttopia i Versailles. Det blir inköpsrunda av tyger, både på kända och okända ställen. Sedan blir det en cykeltur i den tidiga parismorgonen (lördag morgon med nattrumlare på väg hem). Jag får börja turen med att bryta mig ut från campingen som tydligen låser in gästerna under natten. Under turen sedan hoppar jag över en damväska med cykeln för att undvika kollision, kör in i en misshandel och hamnar i en diskussion med polisen. Därefter åker jag fel och hamnar i Boulognerskogen och träffar på ravande glädjeflickor för att slutligen hitta hem till lite lugn och ro. Ha en fin afton

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.
Nu är ett nytt avsnitt ute! Obs! Vi testar AI-textning på inrådan av Fridas bror, Dan
Vi besöker en matmarknad i Versailles och förundras över utbudet. Sedan blir det en cykeltur in till Boulognerskogen för att cykla med de stora pojkarna (och tjejerna). Det var inte helt enkelt att hitta dit men skam den som ger sig.
Vi avslutar Parisbesöket med en mysig eftermiddag där Elise åker longboard med de superduktiga skatarna vid deras häng på Seinekanten.

Ha en fin afton. DavidS

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.
Nu har vi åkt vidare söderut till värmen. I det här avsnittet provar vi France Passion fast kanske inte de vanligaste ställena. Vi provar först en liten ostgård men framförallt besöker vi en akvaponi där man odlar regnbågslax kombinerat med grönsaker. Det var ett synnerligen trevligt och lärorikt besök vilket kan rekommenderas starkt om någon har vägarna förbi. Vi besöker även Valhrona Cit'e och testar deras choklad och rundtur.
Ha en fin afton Familjen Solstorm

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Morsomt å følge med dere på ferieturen, takk for at du deler!

Om jeg kan komme med litt konstruktiv kritikk må det være at bakgrunnsmusikken er for høy, den overdøver mye av dialogen innimellom. Spesielt når du er ute på sykkelturene dine og stemmen din allerede er ganske dempet, da blir det bare uforståelig mumling. Når det i tillegg dukker opp tekst i videoen som forsvinner alt for tidlig, og som heller ikke alltid er relevant til dialogen, blir det litt mye "multitasking" for å få med seg alt.

Men fortsett for all del med filming og deling videre på turen, jeg koser meg med hver nye episode! :)

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.
I går kväll tog vi en liten cykeltur i det franska vinlandskapet. Det vissade sig bli en ovanligt spännande men också fin kvällstur. Vi klippte ihop en liten video ifrån turen om någon är nyfiken;) Mvh Fam Solstorm.

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.
Ett litet ögonblick från touren, I förrgår var vi på toppen av Col Du Noyer och kollade på touren. Vi fångade ett ganska extremt ögonblick där när en man i wingsuit kastade sig ut ifrån en klippa och flög rätt över huvudena på cyklisterna när de kom uppför backen. På touren kan tydligen allt hända!
Ha en fin dag! DavidS

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.
Nu har turen gått vidare och vi provar Gorges de la Nesque med husbilen. Den var lite för spännande för vår smak men vägen hade en fantastisk utsikt och bjöd på mycket spänning. Om ni funderar på hur stor husbil man kan ha på de här vägarna så ta en kik och bilda er en egen uppfattning;)
Ha en fin dag Familjen Solstorm

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.
Nu har vi knåpat ihop en video till. Efter Gorges de la Nesque fortsatte vi mot Châteauneuf-du-Pape för att stå på en vingård (France Passion) och prova lite vin. Vi hade tur och fick uppleva en riktigt bra vinprovning tillsammans med några goda husbilsgrannar och hade en mycket trevlig afton. Dagen efter hittade vi av en ren tillfällighet ett alldeles lysande chocolaterie i närheten av vingården så där fick vi också uppleva ett kulinariskt äventyr. Efter de här upplevelserna fortsatte vi turen mot södra Frankrike och Medelhavet.
Ha en fin afton DavidS

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.
Sent om sider så är ett nytt avsnitt klart. Den här gången besöker vi en camping med extra allt nere vid Medelhavet, camping Soleil. Vi testar på hur det är att bo på ett riktigt "charterkomplex" och prövar också på cyklingen i bergen.

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.
Och ännu lite senare kommer här ett nytt avsnitt. I det här avsnittet provar vi på att snorkla i Frankrikes första marina reservat och bor på en antidot till den förra campingen där allt och lite till fanns... Den här campingen var dock lite mer i vår stil. Inget organiserat av campingen och bara det nödvändigaste fanns. Men en mycket skön och familjär stämning bland oss som bodde där
Ha en fin dag
https://youtu.be/bEgTXbtNN1Q

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.
Nu har vi knåpat ihop ett avsnitt från vårt besök i Rousillion i somras. Vi hade en fantastisk stund där i fina omgivningar och med trevliga utflykter. Och ett spännande möte med vildsvin! För er som inte besökt området så rekommenderar vi det starkt. Det är absolut en gömd pärla!

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.
Här kommer avsnitt 14. Här provar vi en genväg från Sault i Provence till Valensole. Vi har letat tidigare efter en genväg men nu hittade vi den, typ.
Där nere blev det lite familjemys med marknad och cykling för att sedan luffa vidare till Tour de France uppe på en alptopp.
Här blev dock vägen lite för tuff för oss så nu funderar vi på att köpa en större husbil så att vi slipper dom värsta småvägarna.
Ha en fin dag DavidS

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
God morgon.
Här kommer näst sista avsnittet från vår resa till Frankrike i somras. Om det är någon som undrar hur det är att följa Tour de France cirkusen på plats har ni nu chansen. I det här avsnittet klättrar vi upp på en bergtopp (alldeles för tuff väg för oss) för att hitta en plats inför att Tour de France ska passera. För att få en hygglig plats brukar man behöva komma några dagar före touren. på just den här toppen, Col de Noyer visade det sig vara lite annorlunda. Av någon, för oss outgrundlig anledning kom polisen regelbundet och körde bort de som campade men det drabbade vara en del... I väntan på att touren ska komma sysselsätter man sig med att går omkring och språka med de andra, cykla och ha allmänt trevligt. En del partar på, i olika utsträckning och många cyklar ett pass varje dag.
När touren sedan kom var det något annat än cyklisterna som fångade allas uppmärksamhet och det blev ett väldigt otäckt intensivt ögonblick...

Ha en fin dag. DavidS

DavidS

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2025
Hej.
I det här avsnittet åker vi vidare till Le Bourg d'Oisans och ser en etapp av Tour d'France på vägen. Det går riktigt bra för Elise när Le Caravane passerar och det blir godis som räcker till flera karavaner med kusinerna. I Le Bourg d'IOisans träffar vi familj och vänner som också varit ute och luffat i Frankrike i sommar. Här spenderar vi några sköna dagar tillsammans för att sista dagen fira vår tio-åriga bröllopsdag.
Innan festen provar dock Steeve och jag på backen upp till Alp d'Huez. Den är ju legendarisk i cykelkretsar och något många cyklister drömmer om att åtminstone en gång få prova på. 1143 höjdmeter och brant som tusan ä dock inget man bara snyter ur näsan. Steeve har bara provat landsvägscykel en gång tidigare och då en kort tur på platten så frågan är om han ens klarar sig upp till den första svängen av de 21 som det är upp till toppen? Efter att ha försökt firar vi sedan bröllopsdag och vi hade en fantastisk fest. Frågan är dock om alla andra på campingen hade det? Oavsett, kul var det så häng med på den här etappen också. Snart är resan över och då återstår bara att lotta ut det unika vita vinet vi köpte i Chatenauf de Pape.

Ha en fin afton DavidS

Toppen