• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veterinärbesök innan hemkomst

F

F.d. 50043

Guest
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Är det så att man har 10 dagar på sig att passera gränsen till Sverige innan man måste avmaska igen, eller är det 10 dagar innan man passerar gränsen?
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Är det så att man har 10 dagar på sig att passera gränsen till Sverige innan man måste avmaska igen, eller är det 10 dagar innan man passerar gränsen?

Hej!
Citat ur jordbruksverkets regler:

"en behörig veterinär i
avreselandet – inte i Sverige – inom tio
dagar före införseln till Sverige avmaska
djuret mot dvärgbandmask med ett godkänt
preparat innehållande praziquantel
eller epsiprantel. Veterinären intygar
i passet att djuret är avmaskat. Du ska
plocka upp efter djuret i tre dagar efter
avmaskningen för att hindra att parasitägg
som kan komma ut med avföringen
sprids i omgivningen."

När ni gjort avmaskningen har ni alltså 10 dagar på er att ta er in i Sverige.

/Thomas

 
Senast ändrad:
F

F.d. 50043

Guest
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Tack och bock från en som skall till Frankrike i sommar.
En annan fråga: Hur gör ni när ni kommer till tullen? Går ni in med hundpasset och säger att ni har hund? eller vad......?
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Vi har inte använt oss av det än, men OM man skall följa reglerna, så skall man köra på rött i tullen in i Sverige. Det förorsakar, vad jag hört, ibland lite frågande tulltjänstemän. Väl där skall man visa passet. (står i bifogade filen, i inlägg 32 här ovanför)
Men som sagt det blir premiär för oss till sommaren.

/Thomas
 
F

F.d. 16721

Guest
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Vi försökte anmäla oss till tullen första gången vi åkte med hund. Lyckades inte hitta någon att prata med, så sedan dess åker vi bara raka vägen igenom. Likadant vid övriga gränser ute i Europa, ingen bryr sig om att man har hund med sig.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Vi körde på rött och försökte visa upp passet en gång i Helsingborg. Men alla tullarna är ju ute på span när färjan kommer så det fanns ingen som hade tid med det då.

Backade då ur rödfilen och körde på grönt - inte ens då reagerade man.

Ringde sedan tullen och då lät det så här:
Bertil: Måste man verkligen stanna och visa passet.
Tullen: Ja, det måste man.
B: Varför då?
T: Vi ska kolla så att passet finns och att stämpeln är OK
B: Men om man inte har pappren i ordning så kör man väl inte på rött eller...
T: Man ska köra på rött.
B: OK, men vad händer om jag åker på grönt, och blir stoppad?
T: Vi kollar passet
B: Och om det då är i ordning?
T: Ja då är det bara att köra vidare.
B: Trots att jag inte stannade...
T Ja, om allt är i ordning så..

Så det är bara att åka på grönt och inte vänta tills någon har tid..
/Bertil
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

En demokrati bygger på att varje invånare efterföljer regelverket utan att ständigt blir övervakad.
En del invånare tenderar att skapa egna regler av olika anledningar. Blir det för många som åsidosätter det demokratiska regelverket, ökar övervakningen och demokratin förvandlas till något som många skulle kalla anarki eller diktatur.
Det är inte så många år sedan det var omöjligt att resa ut till ”fastlandet” med hund utan att hunden sattes i tre månaders karantän! Mycket har ändrats till hundägarens fördel! Var snäll och låt bli att sabotera detta!

Vari ligger svårigheten att fullfölja anmälningsplikten när man reser in i Sverige med hund?

Jag reser flera gånger årligen med hund till Holland och tillbaka till Sverige. Jag känner väl till Tullens oförmåga och okunskap vad gäller hundinförsel. Som hundägare skall du göra, kunna och veta bättre och fullfölja dina skyldigheter enligt regelverket.
Struntar du i demokratin? Gör det då för hundens/hundarnas välbefinnande!

Julian van Hilst & ”Bonnie”

Kontroll av djur från annat EU-land
Var? Införsel av djur från annat EU-land får ske över valfri svensk tullplats.
När?Du ska alltid anmäla införseln hos Tullen.
Hur?Genom att gå på rött, dvs ta dig till en så kallad Red Point och anmäla att du har ett djur med dig. Tullen väljer om de vill se djuret och passet, eller om de inte anser det nödvändigt. Är platsen obemannad för tillfället finns det vanligen en telefon på tullplatsen som du kan använda för att anmäla införseln muntligen. Är du osäker på något kring anmälan kan du kontakta Tullen på växelnumret 0771-520 520
 
Toppen