• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veterinärbesök innan hemkomst

karwis

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024

Hejsan
Vi planerar att åka till Tyskland och eventuellt Italien sommaren -09. Vi kommer att ha två hundar med oss så hundpass ska ordnas snart åt dem. Det jag undrar över är om det är lätt att hitta en veterinär för avmaskning när vi är på väg hem? Ska jag ha med avmaskningsmedel själv? Det kanske finns någon som kan tipsa om någon veterinär? Andra praktiska tips?

//Karin
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

I Danmark finns gott om veterinärer som avmaskar innan inresan till Sverige, nästan bara att fråga första bästa dansk man möter.
Det bästa är att ta med sig eget avmaskningsmedel. Hos veterinären kan det vara väldigt dyrt.

Danska veterinärer får avmaska djur vid införsel till Sverige - Jordbruksverket [NS4 version]
In- och utförsel av hund och katt - Jordbruksverket [NS4 version]

Förresten kan resandet med hundar vara ett elände i Europa. Förra året skulle vi åka till Cruft´s i Birmingham men kom inte längre än till Hoek van Holland där tullen stoppade oss och påstod att hundarna inte kunde släppas in i England eftersom hundarna inte fått antifästingmedel 24 timmar innan ankomst till England (enligt finska myndigheter skulle detta inte varit något problem men holländarna hade som sagt en annan uppfattning).
Genast åkte vi till ortens lokala veterinär som påstod att tullen inte visste vad de pratade om men likväl gav oss det begärda. Hans råd var att åka till Calais där tullarna "brukade veta vad som gällde".
Mycket riktigt. Vid ankomsten till Calais var det ingen som frågade efter något fästingsmedel men istället slog man triumferande ner på att hunden Killeri ursprungligen var tatuerad och sedan chippad och det i två olika länder!
Resultatet blev att stackars Killeri fick stanna hos en förtjusande fransyska som bedrev hundpensionat och som också händelsvis råkade vara släkt med en av tullarna.
Cruft´s-deltagaren Ulriikka släpptes dock igenom och kunde ganska framgångsrikt genomföra sin tävling.

Sens moralen är att inte 100% lita på olika länders jordbruksverk utan att även kolla med respektive lands motsvarigheter.
Lycka till på resan!
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Hej!

I slutet på vår semester i somras stannade vi på en camping i Kollmar vid Elbe norr om Hamburg. Via ägaren till campingen blev vi hänvisade till en veterinär i närheten. Det kostade 2 euro och 12 cent att avmaska vår hund, kanonbilligt!!!

MVH

Home-car
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Birkaland....får man avmaska hunden själv vid inresa från Danmark? Vi brukar besöka veterinär .Pris:225 kr.Har för mig att man måste få behandlingen inskrivit i hundpasset.
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Vi har precis rabiesvaccinerat vår hund. Det är ju krav på det nu i vissa länder. Vi fick vårt pass till honom nu i dagarna så nu ska vi ut och resa.

Veterinär ska väl inte vara så svårt att få tag på när man ska hem. Man får ju planera sin resa och räkna med att detta kan ta en timma extra. Vad jag har hört så finns det gott om veterinärer i Danmark.

Lycka till med era hundar.

:mcride:
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Ska ni åka utomlands nu till sommaren är det bråttom. Det tar mer än ett halvt år att fixa hundpass. Veterinärer finns överallt i både Tyskland och Danmark så det är inget stort problem. Rekommenderar Tyskland där det är billigt. Det går bra att köpa tabletter på apoteket i Sverige och ha med sig om man vill, då kan det (kanske) bli billigare.
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Birkaland....får man avmaska hunden själv vid inresa från Danmark? Vi brukar besöka veterinär .Pris:225 kr.Har för mig att man måste få behandlingen inskrivit i hundpasset.
Nej, medlet måste förstås ges då veterinären ser på. Menade bara att en gång fick vi betala nästan tusen kronor för medlet (två hundar) hos en veterinär i Helsingborg och att vi därför alltid tar med det själva.
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Jag instämmer: Det tog 5 månader för oss att få passet.

:mcride:
 
F

F.d. 2774

Guest
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

I somras var vi på resa i Europa, med på resan var vår lille tax Hugo. Vi började i jan-febr med vaccinationerna, och blev klara samma vecka som vi skulle åka iväg, mitten av juli.
På hemvägen var vi hos en veterinär i Heiligenhafen som vi verkligen kan rekommendera, billig och bra service!!
Priset var endast 9 euro, för den sista tabletten, och snabbt gick det :yes:.
Hugo fick en korvbit av frun i huset, och den ingick åxå i priset;)

Lycka till med resan!!

Werner Peyinghouse
Fisherstr 22-24
Tel 04 362-7070
mottagning må. ti. to. fr. 11-12 16-18
 
Senast redigerad av en moderator:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Birkaland...Var inte det höga priset på grund av att ni inte hade hade preparerat hundarna innan inresan i Sverige?Blev ni stoppade i tullen?
Godkännar danska eller tyska veterinärer att man har egna piller med sig?
Bilverkstan blir inte glad om man kommer med en påse reservdelar från mekonomen.
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Åtminstone danska, svenska och finska veterinärer brukar fråga om man har eget avmaskningsmedel med sig, så det är ok.
Tror det höga priset kan bero på att veterinären ville göra sig en slant på sin tablettförsäljning i förvissning om att det inte är läge att förhandla när man har en färjetid att passa.

Angående tullen så har vi under fyra års resande med hundar endast blivit kontrollerade i Hoek och i Calais.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

De gånger vi har varit hos veterinär i Tyskland så har de frågat om vi hade med oss egna piller.

Ett enkelt sätt att hitta veterinär är att fråga i djuraffär eller på apotek. De senare är lättast att hitta eftersom det går tretton på dussinet i Tyskland.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Angående tullen så har vi under fyra års resande med hundar endast blivit kontrollerade i Hoek och i Calais.

Vill bara påminna om Dvärgbandmasken som finns överallt på kontinenten men inte i Sverige så vitt man vet. Den smittar via avföring från rävar och hundar. Kan ge svåra sjukdomstillstånd hos människa - människor kan t.ex. smittas via bär som kommit i kontakt med räv eller hundbajs. Det är därför det är så viktigt att avmaska före inresa till Sverige - även efter ett kort Danmark/Tysklandsbesök. Vi vill inte ha in dvärgbandmasken i Sverige!!!!
 
F

F.d. 50043

Guest
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Finns det inte ett 4-veckors avmaskningsblankett som man kan fylla i innan man reser utomlands och ta med sig ?
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Hej!

Det gäller bara till Danmark enligt vad veterinären sa till oss.

Marie
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Vill bara påminna om Dvärgbandmasken som finns överallt på kontinenten men inte i Sverige så vitt man vet. Den smittar via avföring från rävar och hundar. Kan ge svåra sjukdomstillstånd hos människa - människor kan t.ex. smittas via bär som kommit i kontakt med räv eller hundbajs. Det är därför det är så viktigt att avmaska före inresa till Sverige - även efter ett kort Danmark/Tysklandsbesök. Vi vill inte ha in dvärgbandmasken i Sverige!!!!
Nå, inte har jag väl gett intrycket av att strunta i avmaskningen? Att vi, förutom i Hoek och Calais, aldrig blivit stoppade och kontrollerade i tullen är en annan sak.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

I somras var vi på resa i Europa, med på resan var vår lille tax Hugo. Vi började i jan-febr med vaccinationerna, och blev klara samma vecka som vi skulle åka iväg, mitten av juli.
På hemvägen var vi hos en veterinär i Heiligenhafen som vi verkligen kan rekommendera, billig och bra service!!
Priset var endast 9 euro, för den sista tabletten, och snabbt gick det :yes:.
Hugo fick en korvbit av frun i huset, och den ingick åxå i priset;)

Lycka till med resan!!

Werner Peyinghouse
Fisherstr 22-24
Tel 04 362-7070
mottagning må. ti. to. fr. 11-12 16-18

De har inte öppet på torsdagar!
Hälsn
Lasse W
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Nå, inte har jag väl gett intrycket av att strunta i avmaskningen? Att vi, förutom i Hoek och Calais, aldrig blivit stoppade och kontrollerade i tullen är en annan sak.

Nej - inte alls. Jag ville bara påminna läsare av tråden om varför avmaskning är viktigt. Enligt en del hundforum jag följer, tror en del att våra införselregler handlar om rabies - som ju är väldigt sällsynt i norra Europa. Där anförs ibland den låga risken att bli stoppad i tullen som ett argument för att man kanske inte "måste" avmaska om man bara varit i Danmark eller norra Tyskland.
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Ang. passet. Pratade med min veterinär om detta. Tiden 5-6 månader, kan ta längre tid om hunden inte skapar titrar/antikroppar. Då måste de vaccineras en gång till och nya prover tas. Har man vaccinerat 2ggr tror jag hon sa utan att de svarar på vaccinet, så har de visst ändå bildat antikroppar. Men lång tid tar det.
Vår hund är ej ännu vacc. funderar på att fixa hundvakt istället, låter krångligt med tullar. Hund i bur på Autobahn. Vart ska buren få plats till en Rottis? Veterinär 10dagar innan hemkomst. Mycket att tänka på. Tror att vi nästa vinter får nog att hålla ordning på ändå, vi funderar på en resa till Spanien den här årstiden. Alla papper och gröna kort mm...
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Veterinärbesök innan hemkomst

Tack Roland & Viola
Jag tycker det är helt underbart med människor som på ett enkelt sätt kan förklara saker och ting
Calle
 
Toppen