• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Verktygslåda: hur "mycket" i en 3,5 ton HB?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det pratas så mycket om vikt & övervikt, trevliga och viktiga tillbehör, men en ganska viktig grej borde vara en verktygslåda med det nödvändigaste. Pusslade idag ihop minimalt med nödvändigheter i en liten väska, exklusive borrmaskin, reservskruvar/bultar/silvertape osv. och hamnande på 5 kg. Med borrmaskin inkl. tillbehör lär jag hamna på minst 10 kg. Hittade äntligen en tråd från 2011 HÄR som gav ganska utförliga svar på "verktyg" mellan 10 - 20 kg. exkl. en som behövde t.o.m. ta med sig en garagedomkraft. Skulle uppskatta svar från er som har HB upp till 3,5 ton. Över det strecket spelar det egentligen ingen roll...

Mn fråga är: vad brukar Du ha med dig i din 3,5 ton HB (förutom LPG & vatten tillbehör/adaptrar som inte är att betrakta som "verktygslåda").

hämtat från nätet.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Verktygslåda: hur "mycket" i en 3,5 ton HB?

Två små skruvmejslar, avbitartång, liten skiftnyckel. Det är allt.
Inte heller något att byta däck.

Det finns en massa andra vänliga husbilssjälar som är alltid så hjälpsamma och har hela verkstäder med sig....

Efter åtta år har vi minskat och minskat efter behovet, och när man inget intresse har för skruvandet, varför skall man bära sig en massa grejor.

Jyrki:)
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Verktygslåda: hur "mycket" i en 3,5 ton HB?

Jag antar att svaret beror mycket på vad du klarar att göra med de olika verktygen. Den som vet hur och var de används lär ha god hum om de viktigaste man ska ta med.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.290
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Verktygslåda: hur "mycket" i en 3,5 ton HB?

Jag har ett litet tygfodral med ett handtag och ett tiotal långa skruvbits fabrikat WERA, en liten rulle ståltråd som jag köpte när en pryttel ramlat ner innanför mörkläggningsgardinen och behövde fiskas upp, en rulle silvertape. Det är nog det hela.

I början av vårt husbilsliv hade jag ett stort kit med hylsnycklar, spärrhandtag, hammare, hylsor, skruvmejslar osv. Det vägde säkert närmare tio kilo och kom aldrig till användning de åtta åren vi hade första husbilen. Eftersom jag har tummen mitt i handen när det gäller bilar behöver jag inte ha med mig så mycket verktyg. Ingen idé att ha dem om jag inte vet vad jag skall använda dem till, en okunskap som sparar många kilo lastvikt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Verktygslåda: hur "mycket" i en 3,5 ton HB?

Tack för alla svar goa medlemmar & veteraner, minimalism verkar ha segrat i den här ronden! Svetstång (tack Wizard, du kan "trolla" fram lösningar) + Schweizisk multiverktyg (kniv) & några tejpvarianter verkar räcka långt. Lite svårt för oss att lita på vägassistans i Norska fjällen, men nog ska vi klara viktplaneringen när bilen väl har genomgått sin lagstadgade registreringsvägning...

HBKs-standard-utrustning.jpg
Källa: Internet
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Verktygslåda: hur "mycket" i en 3,5 ton HB?

Ska försöka väga den här backen med grejer någon dag!

89410d1409587779t-1-img_20140701_213514.jpg


Sprinter med sprintshift-växellåda har inte det bästa ryktet och därför har jag verktyg samt reservdelar med för att byta ut relä, hydraulpump och tryckackumulator + olja till det.
Detta är en operation jag har erfarenheter av och klarar av att fixa, det jag saknar är i så fall riktiga pallbockar men jag tror det löser sig om man tex hissar upp bilen fram och lägger reservhjulet under ena franhjulet.

Annars så ser listan ungefär ut så här:

1/4tums hylsnyckelsats
3/8tums hylsnyckelsats
Låda med olika bits
Multimeter
Skruvmeslar
Tänger
Säkringar + kabel
Lite andra elpryttlar
Däckreparationskit med någon slags tryckluftsampuller.
Rejält dragskaft samt 19 mm krafthylsa kompletterar bilens orginalgrejer.
Sånt jag köpt till husbilen brukar hamna i den här lådan för att veta var de finns den dagen det är dags för att ta tag i det.

Av alla dessa saker som hamnat i min husbil i andan "Bättre för mycket än för lite" så har jag inte behövt använda det så mycket till själva husbilen, men det har blivit en del skruvande med barnens radiostyrda bilar och andra leksaker, den ena hylsnyckelsatsen var en fin källa att använda som reservdelar när min konsol till bordet havererade, en hylsa och en förlängare fungerade ganska bra som tillfällig nödlösning.
Elverktygen har använts men inte för reparationer, installationen av ctek 220-laddare gjorde jag på en camping i danmark och en laddare till radiobilarna som drivs av tolv volt installerades på en ställplats, sånt jag borde gjort innan avfärd men inte hunnit med helt enkelt.
En av våra campingstolar havererade en gång, handtaget gick av och det kunde jag inte laga i fält.

Totalvikt 3500 Kg och än har jag inga viktproblem med husbilen, då tänker man sig inte för så mycket utan lastar in saker man tror sig kunna behöva.

mvh jocke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Verktygslåda: hur "mycket" i en 3,5 ton HB?

Helt rätt Jocke, det "gamla" gardet försöker normalt gardera sig mot allt tänkbart så även jag. Hoppas viktgudarna står mig bi vid registreringsvägningen så att jag kan ta med mig lite mer än vad jag någonsin kanske kommer att behöva...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Verktygslåda: hur "mycket" i en 3,5 ton HB?

Kul att se att man inte är ensam om att släpa runt en massa verktyg och prylar för att känna sig säker. Har själv en stor plastlåda i garaget som nog väger minst 20 kilo troligen mer. För att vara riktigt säker har jag också en mindre plastlåda i en av sofforna med elprylar och små finverktyg. Har använt en bråkdel av allt genom åren men man blir glad att ha prylarna när det händer saker och för mig är det inte så sällan:)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Verktygslåda: hur "mycket" i en 3,5 ton HB?

Vad brukar scandimobilbyggen hamna viktmässigt?
Det kan ju vara en idé att besikta "lite innan" den är klar, med det handlar då endast om skadebegränsning vid en eventuell date med länsman, vet man om att man klarar totalvikten så är inte en låg tjänstevikt livsviktigt.

mvh jocke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Verktygslåda: hur "mycket" i en 3,5 ton HB?

När är er Bil färdig? Hoppas det kommer bilder. Lycka till med vägningen.

Vi hoppas på april/maj (beror på byggaren) så att vi kan dra iväg i skarven på maj/juni. Ska träffa byggaren den 13/2 och ta en massa foton. Rätt kul att kunna följa bygget och dokumentera alla moment, det blir betydligt lättare att "fixa" saker i efterhand... Det intressanta är att våra byggkrav bygger mestadels på vad vi har lärt oss här på forumet samt byggarens 25-åriga praktiska erfarenheter. Vi tror på att det här blir mycket bra i slutändan.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Verktygslåda: hur "mycket" i en 3,5 ton HB?

Glöm inte att fota all elledningar och hur de är dragna. Bra att veta om det blir något fel, om man vill koppla till något extra eller borra i någon vägg ed.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Verktygslåda: hur "mycket" i en 3,5 ton HB?

Vad brukar scandimobilbyggen hamna viktmässigt?
Det kan ju vara en idé att besikta "lite innan" den är klar, med det handlar då endast om skadebegränsning vid en eventuell date med länsman, vet man om att man klarar totalvikten så är inte en låg tjänstevikt livsviktigt.

mvh jocke

Det brukar ligga kring 500 kg (riktigt virke), men vi har lite extra önskemål (2 solpaneler varav den ena vippbar & vridbar på 19 kg som jag själv har satt ihop, Waeco frys 17 kg, en ugn á 20 kg & 2 batterier á 110 A). Enligt mina grövsta beräkningar får vi ca 400 kg kvar att lasta upp till 3,5 ton, men ingenting är säkert. Blir det "för bra", då börjar avskalning med reservhjulet, verktyg, cyklar osv... Frugan ska med så får det bära eller brista...he, he... : ) Med lite tur så är allt över om ca 3-4 månader.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.715
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Verktygslåda: hur "mycket" i en 3,5 ton HB?

Jag har svårt att tänka mig att åka någonstans utan en ganska rejäl uppsättning verktyg, men tyvärr så har vi viktproblem så istället åkte Tv:n ut som vi ändå sällan använde och till våren kommer även markisen att demonteras som ändå bara varit utrullad en gång på tre år.
Med dessa viktbesparingar Kan man istället ha för oss viktigare utrustning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Verktygslåda: hur "mycket" i en 3,5 ton HB?

Låter vettigt Stig! Man ska inte släpa på mindre viktiga saker och riskera övervikt av flera anledningar.

Min viktuträkning från början bygger på att om jag slänger ut gasolen (2 x 11 kg) och stoppar in Trumas-dieselvärmare, då ligger jag tillgodo med ca -40 kg. Dieseltank är (tyvärr) bara 75 liter och skulle varit 100 l. Här gör jag en viktbesparing med ca -30 kg. Den nya markisen väger också något mindre än ordinarie markiser så totalt hade jag en marginal lite drygt 70 kg. Därför har jag fyllt på med andra "bra att ha" saker som ska utvärderas efter förestående vägning (innan reg.besiktning). Vi får se vad det blir av det...
 
Senast ändrad:
Toppen