• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ventilation

Alla husvagnar och husbilar måste väl ha en ventilation som är godkänd för antal personer som sover och åker i fordonet vad jag vet, takluckor skall ha en viss ventilation även i stängt läge, sedan så kan man ha extra ventilation vid dörrar, fönster, kök/spis och kylskåp, min Ducato har ventilation även i bägge kupedörrarna, allt beror säkert på hur tillverkaren bygger.

Mina tre takluckor är helt täta i stängt läge, så det verkar märkligt ifall det skulle vara ett krav.
Däremot så kan jag inte stänga till Electrolux-ventilatorerna, eller köksfläkten.

Mina tre takluckor är helt täta i stängt läge, så det verkar märkligt ifall det skulle vara ett krav.
Den norm jag tidigare länkat till, handlar om fordonets säkerhetsventilation, inte om vädring. Kortfattat kan man beskriva att de krav som finns gäller minimiarea på nedre luftINTAG och övre luftUTSLÄPP. Hur stor arean ska vara, beror på hur många personer som fordonet skall vara godkänt för.

Säkerhetsventilationen skall vara dragfri. Luftintagen ska vara lätt åtkomliga för rengöring med normala verktyg – t.ex. skruvmejsel – och de i säkerhetsventilationen ingående öppningarna får ej vara stängbara.

Pålle

Senast ändrad:
Tänk extremfallet med en bil helt utan tak, och ingen annan öppning.
Ett ännu extremare fall är när vi sitter vid campingbordet utanför husbilen. Då har vi luftutbyte både uppåt/nedåt och åt sidorna.

För att återgå till bilen utan tak: Gör det stor skillnad om det är en modern cabriolet – typ Volvo C70 – där knappt ens axlarna sticker upp ovanför dörrarna, eller om det är en gammal engelsk sportbil – typ MG TC – med lågt skurna dörrar? Om "ja", var går gränsen?

Pålle

Ett ännu extremare fall är när vi sitter vid campingbordet utanför husbilen. Då har vi luftutbyte både uppåt/nedåt och åt sidorna.

För att återgå till bilen utan tak: Gör det stor skillnad om det är en modern cabriolet – typ Volvo C70 – där knappt ens axlarna sticker upp ovanför dörrarna, eller om det är en gammal engelsk sportbil – typ MG TC – med lågt skurna dörrar? Om "ja", var år gränsen?

Pålle

Mitt resonemang om en bil utan tak avsåg naturligtvis en husbil, jag beklagar om det var otydligt. Ja, det finns väl knappast cabbriolet-husbilar men ofta hjälps förståelsen av att tänka i extremfall (som professor Grimvall ofta förespråkade i sina tankenötter i NyTeknik)

Det kanske är bäst att vi håller oss till husbilar i fortsättningen också. (Även om det är en intressant parallell att det dessbättre inte fanns någon motsvarande föreskrift om lågt placerade nedre luftintag i bodelen i de segelbåtar jag haft, för de hade ju hamnat långt under vattenlinjen.... Ventilationen var tillfyllest ändå, med de högt placerade öppningarna)

Eftersom det, som du själv så riktigt påpekar, knappast finns några cabriolet-husbilar var det svårt att förstå din tankevurpa.

Beträffande lågt placerade luftintag i en båt, så räcker det ju att de sitter i t.ex. ruffdörren och mynnar i sittbrunnen.

(Ännu en tankevurpa från din sida?)

Pålle

Mitt resonemang om en bil utan tak avsåg naturligtvis en husbil, jag beklagar om det var otydligt. Ja, det finns väl knappast cabbriolet-husbilar men ofta hjälps förståelsen av att tänka i extremfall (som professor Grimvall ofta förespråkade i sina tankenötter i NyTeknik)

Det kanske är bäst att vi håller oss till husbilar i fortsättningen också. (Även om det är en intressant parallell att det dessbättre inte fanns någon motsvarande föreskrift om lågt placerade nedre luftintag i bodelen i de segelbåtar jag haft, för de hade ju hamnat långt under vattenlinjen.... Ventilationen var tillfyllest ändå, med de högt placerade öppningarna)

Avsnitt 6:7 om ventilation. I min båt finns ett sådant självdrag... fungerar väldigt bra.

Inombords -- Kap 6 i Båtpärmen | Svenska Kryssarklubben Inombords -- Kap 6 i Båtpärmen | Svenska Kryssarklubben

Senast ändrad:
Eftersom det, som du själv så riktigt påpekar, knappast finns några cabriolet-husbilar var det svårt att förstå din tankevurpa.

Beträffande lågt placerade luftintag i en båt, så räcker det ju att de sitter i t.ex. ruffdörren och mynnar i sittbrunnen.

(Ännu en tankevurpa från din sida?)

Pålle
Det är bra att det finns föreskrift för hur ventilationen i en husbil skall vara anordnad, tro inte att jag anser annat! Hur luft kan röra sig begränsas dock inte av föreskrifter eller annan text, det styrs av fysiken. De resonemang du väljer att kalla tankevurpor är, om än svåra att ta till sig för en del, bl.a. grundat i mina lärdomar från flera års medverkan i teoretiska och laboratoriella studier av luftrörelser och ventilationseffektivitet inom forskningsvärlden.

(Ja, mina segelbåtar hade ventilationsöppning i ruffluckan. Dvs strax under rufftaket och definitivt inte lågt placerad.)

Senast ändrad:
Den norm jag tidigare länkat till, handlar om fordonets säkerhetsventilation, inte om vädring. Kortfattat kan man beskriva att de krav som finns gäller minimiarea på nedre luftINTAG och övre luftUTSLÄPP. Hur stor arean ska vara, beror på hur många personer som fordonet skall vara godkänt för.

Säkerhetsventilationen skall vara dragfri. Luftintagen ska vara lätt åtkomliga för rengöring med normala verktyg – t.ex. skruvmejsel – och de i säkerhetsventilationen ingående öppningarna får ej vara stängbara.

Pålle

Det är bra att det finns föreskrift för hur ventilationen i en husbil skall vara anordnad, tro inte att jag anser annat! Hur luft kan röra sig begränsas dock inte av föreskrifter eller annan text, det styrs av fysiken. De resonemang du väljer att kalla tankevurpor är, om än svåra att ta till sig för en del, bl.a. grundat i mina lärdomar från flera års medverkan i teoretiska och laboratoriella studier av luftrörelser och ventilationseffektivitet inom forskningsvärlden.

(Ja, mina segelbåtar hade ventilationsöppning i ruffluckan. Dvs strax under rufftaket och definitivt inte lågt placerad.)
Jag har sett många konstiga fel när det gäller ventilation i hus. Ibland har det varit tankevurpor. När det styrningen av anläggningarna är det också ofta fel.
Teori och verkligheten är inte alltid samma sak.

Min gamla Hymer husbil har 3 takluckor, inga ventiler längre ner i bilen. Det kan komma in lite luft via några ställen som inte är helt täta. Kanske har räddat bilen när den har varit uppställd under vintern. För att få omsättning på luften öppnar man fönstren i ventilationsläge. Då är fönstren knappt öppna. Det blir mer luft in i bilen om man öppnar takluckorna, de har visserligen tvångsventilation om de är stängda.

Det finns ingen mekanisk ventilation. Självdrag via fönstren och ut genom takluckorna.
I alkoven finns det ett fönster på varje sida, där är det bäst luftomsättning, korsdrag.
Om det blåser ute kan det komma in luft via takluckorna.

Använda Hymern på vintern är inte att tänka på, den är inte gjord för det.

Ibland är enkelheten det bästa när det gäller ventilation: Att kunna öppna fönster.

Låt oss "som vanligt" :twitcy: gå till källan:
Jag kan se att luftinsläpp genom instrumentpanelen vore möjligt enligt standarden, denna får vara max 10cm över golvnivå.
Detta stämmer i min bil med golvutsläppet/ värmen för fötterna.

Det är alltså inte tillåtet att ta in luften för säkerhetventilationen högre än 10cm över golvnivå.
Inte många takluckor sitter så lågt.

Där står det:
1759067485589.png

Tillbaka
Toppen