• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem hade blivit vållande ?

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vem hade blivit vållande ?

I detta fall skulle jag säga att väjningplikten vid utfart från parkeringsplatsen väger klart tyngre i ansvar för situationen. För att den som kör ut på vägen i huvudtaget ska få sitt ansvar jämkat måste man kunna styrka att man "inordnat sig i trafiken" dvs att man hunnit upp i den hastighet som normalt förs på vägen och kunna styrka att den mötande (som i detta fall kört om) varit ovarsam/vårdslös i sitt handlande. Hänger ni med min "grekiska"? :twitcy:

XX
 
Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Nej, men det innebär väl att den som gör omkörningen kanske skulle ta och vara lite mer eftertänksam och uppmärksam för att minska olycksrisken..
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Vem hade blivit vállande?

Naturligtvis den som begár en infraktion, olämplig omkörning eller för hög fart in i en rundell.

Nu kan det mánga gánger vara svárt att bevisa till ett försäkringsbolag eller en dommare.
Hade det hela filmats sá kunde man snart se vem som har gjort infraktioner och áker pá skulden.
 
F

F.d. 4626

Guest
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Vem hade blivit vállande?

Naturligtvis den som begár en infraktion, olämplig omkörning eller för hög fart in i en rundell.

Nu kan det mánga gánger vara svárt att bevisa till ett försäkringsbolag eller en dommare.
Hade det hela filmats sá kunde man snart se vem som har gjort infraktioner och áker pá skulden.

Jag håller inte med dig. Ett vållande är den bedömning försäkringsbolagen gör. Den utgår strikt från lagen och ev praxis från tidigare domar (och utifrån vad som är styrkt genom parterna och ev vittnen). Man kan säga att högerregeln och väjningsplikten nästan är orubbliga när det gäller vållandefrågor. Andra regler är "mindre värda" och det krävs i stort sett en bevisad vårdslöshet på motparten för att man ska flytta ansvaren över från den som inte lämnat företräde enl högerregel eller väjningsplikt.
Jag har jobbat med denna juridik och har varit med om fall där bilar kört ut på huvudled och sedan blivit påkörda bakifrån och trots att de hunnit in på vägen en bra bit har de fått hela ansvaret. Som grädde på moset så var det dessutom snörök och man kan då tycka att den som kört på huvudleden kanske borde haft en mer anpassad hastighet med tanke på sikten! Man ansåg ändå att ansvaret inte var nog starkt i förhållande till väjningsplikten så att det ens gick att jämka till 1/3 vållande ( ett vållande är Helt, halvt, 2/3 eller 1/3).
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Jag håller inte med dig. Ett vållande är den bedömning försäkringsbolagen gör. Den utgår strikt från lagen och ev praxis från tidigare domar (och utifrån vad som är styrkt genom parterna och ev vittnen). Man kan säga att högerregeln och väjningsplikten nästan är orubbliga när det gäller vållandefrågor. Andra regler är "mindre värda" och det krävs i stort sett en bevisad vårdslöshet på motparten för att man ska flytta ansvaren över från den som inte lämnat företräde enl högerregel eller väjningsplikt.
Jag har jobbat med denna juridik och har varit med om fall där bilar kört ut på huvudled och sedan blivit påkörda bakifrån och trots att de hunnit in på vägen en bra bit har de fått hela ansvaret. Som grädde på moset så var det dessutom snörök och man kan då tycka att den som kört på huvudleden kanske borde haft en mer anpassad hastighet med tanke på sikten! Man ansåg ändå att ansvaret inte var nog starkt i förhållande till väjningsplikten så att det ens gick att jämka till 1/3 vållande ( ett vållande är Helt, halvt, 2/3 eller 1/3).

Korrekt!
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Detta gäller även om det inte är en huvudled du kör ut på.
Det kallas utfartsregeln .Du har alltid vejningsplikt mot all trafik
Baraför att där är en parkerinsplats el en vägkorsning betyder det inte omkörningsförbud
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Detta gäller även om det inte är en huvudled du kör ut på.
Det kallas utfartsregeln .Du har alltid vejningsplikt mot all trafik
Baraför att där är en parkerinsplats el en vägkorsning betyder det inte omkörningsförbud

Visst förstår jag att jag har väjningsplikt när jag kör ut, men när jag började köra ut fanns det ingen mötande trafik.

Håkan
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Du har väjningsplikt mot all trafik när du kör ut oavsätt vad.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Hej Vippen.
Är det en vägkorsning gäller omkörningsförbud däremot inte vid utfarter från p-plats, bensinstation eller motsvarande.
M v h / Roland
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vem hade blivit vållande ?

helt rätt fel av mig.omkörning i vägkorsning är förbjuden.
Men om en liten grusväg korsar en "stor" väg då ?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vem hade blivit vållande ?

helt rätt fel av mig.omkörning i vägkorsning är förbjuden.
Men om en liten grusväg korsar en "stor" väg då ?

Vid korsning mellan ägoväg och allmän väg gäller utfartsregeln. Däremot om korsningen är mellan en enskild väg, gul vägvisare med röd bård och allmän väg gäller högerregeln.
/Åke
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Vem hade blivit vållande ?

mellan en enskild väg, gul vägvisare med röd bård och allmän väg gäller högerregeln.
/Åke
Är det huvudled så är det den som kör in på huvudleden som blir vållande, oberoende av från vilket håll det andra fordonet kommer ifrån.
Med andra ord är det lagligt att köra om i korsning, vid P-fickor på huvudled. Sen kan man diskutera om det är så smart för det gör trots allt ont att fronta ett annat fordon fast man har rätten på sin sida..
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Är det huvudled så är det den som kör in på huvudleden som blir vållande, oberoende av från vilket håll det andra fordonet kommer ifrån.
Med andra ord är det lagligt att köra om i korsning, vid P-fickor på huvudled. Sen kan man diskutera om det är så smart för det gör trots allt ont att fronta ett annat fordon fast man har rätten på sin sida..

Det var inte det jag svarade på, det är tillåtet att köra om på huvudled om det inte finns vägmarkering som förbjuder det. Det jag svarade på var vad som gäller vid korsning mellan allmän väg och ägoväg ( typ mindre grusväg) som går mellan olika ägor och inte är en Enskild väg.
/Åke
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Åke, du har helt rätt. Ber om ursäkt. Ville bara förtydliga att det gäller att skilja på allmän (bashastighet 70) där högerregel gäller och väg som är uppmärkt som huvudled där man har företräde.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Du har väjningsplikt mot all trafik när du kör ut oavsätt vad.

Att jag har väjningsplikt när jag kör ut på vägen behöver jag inte fråga om, det tror jag nog alla vet.

Om du läst från början kanske du sett att när jag började köra ut på vägen hade inte mötande bil påbörjat omkörningen

/Håkan
 
Toppen