• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem hade blivit vållande ?

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Häromdagen hade vi gjort ett snabbstopp vid en parkeringsplats längs riksväg 26. När vi skulle köra ut på vägen tittade jag bakåt och det var fritt från trafik, kastade ett öga framåt och såg att tre bilar närmade sig i den motsatta körbanan. Började sakta rulla ut från P-platsen och tittade då återigen bakåt så att det var fritt från trafik. När jag var ute med halva husbilen i mitt körfält får jag se att den sista av de tre mötande bilarna påbörjat en omkörning och vi var nu mycket nära att kollidera. Min fart var ännu mycket låg så jag hann vrida ut vår bil på vägrenen och undvek en kollision.

När pulsen gått ned och jag började tänka klart igen dök frågan upp. Vem hade varit vållande om vi hade kolliderat?

/Håkan
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Jag är ganska säker att mötande bil hade varit vållande om inte hans omkörning redan var påbörjad, vilket han givetvis kommer hävda, annars hade han ju inte gjort en omkörning..


Läskigt i alla fall..


Funderar lite till, inte lättbedömt det där..
Ska bli kul att se vad dom andra skriver..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vem hade blivit vållande ?

God fråga, svaret ligger muligens i merkingen i vegbanen. Er det heltrukket strek så er det klart markert at en ikke skal kjøre forbi. Samme gjelder kort stipling som markerer at det er lov å svinge av til venstre. Om markeringen er at det er ok å kjøre forbi så blir det litt mer problematisk.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Det är vid sådana situationer som en dashcam kan vara bra. Finns på Ebay för 150 kr (i Sverige 8-900). Inte världens bästa skärpa men det duger i dessa sammanhang. Den startar och stoppar när tändningen slås på/av och har "loop recording".

Betydligt bättre bildkvalitet ger appen Dashcam i en iPhone men lite bökigt att rigga vid varje körtillfälle.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vem hade blivit vållande ?

God fråga, svaret ligger muligens i merkingen i vegbanen. Er det heltrukket strek så er det klart markert at en ikke skal kjøre forbi. Samme gjelder kort stipling som markerer at det er lov å svinge av til venstre. Om markeringen er at det er ok å kjøre forbi så blir det litt mer problematisk.

Det fanns ingen spärrlinje, god sikt åt båda hållen
 

Arne Berger

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Norge
HBK-Nr
5057
Medlemskap
2024
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Hvis du med din bil var på plass med hele bilen i din høyre kjørebane, er saken klar. Fullt ansvar for den som foretok forbikjøringen.

Mvh Arne
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Trafikförordning (1998:1276)

3:5§
Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.
Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.


3:21§
En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen. Förordning (2007:101).


Observera VÄG inte körfält



Möte och omkörning

3:32§
En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.


3:36§
Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.
En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.


3:39§
Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.


Detta är lagstiftningen. Rättsväsende och försäkringsbolag gör ofta olika tolkningar.


/J
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Spelar knappast ngn roll om han påbörjat sin omkörning eller inte, uppstår kollision och han är på "din" sida på vägen är skulden solklart hans...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Svår bedömningsfråga, men sätt in er i den omkörande bilens situation som ser att en stor väg är fri och klar för omkörning och påbörjar omkörningen och plötsligt kör en bil ut från en sidoväg el parkering på leden och en kollisionssituation plötsligt uppstår. Hade jag kört den omkörande bilen hade jag tyckt jag hade gjort helt rätt. Hur veta att en bil plötsligt kör ut i vägen framför mig ?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Intressant och svår situation som kan orsaka en trafikolycka, alltså en verklig olycka, inte en olycka som beror på oaktsamhet eller vårdslöshet eller annat olämpligt uppträdande i trafiken.

De allra flesta "olyckor" beror på människans hantering av sina fordon, dock ej denna olycka in spe. Här hade det kunnat inträffa en verklig olycka värd namnet!

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Lovens bokstaver ville gitt deg skylden - les innlegget fra Jimbo. Forsikringsbolagene ville kjempet og endt med delt skuld.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Jag har faktiskt råkat ut för något liknande i Moseldalen för ett par år sedan. Samtidigt som jag påbörjade en omkörning av en traktor på en bergsväg så bestämde sig en glop i en Alfa-Romeo bakom mig för att köra om mig. Alla tre inblandade "gned sig" lite grann mot varandra vid trippelomkörningen på den smala vägen. Eftersom han kunde överblicka situationen på ett bättre sätt än vad jag kunde så ansåg jag att skulden borde vara hans.

Det ansåg inte den lokalpatriotiskt lagde polismannen som tvingade mig att betala 125€ direkt på polisstationen. Kanske gick det till deras kaffekassa.

Skadorna blev inte så stora så jag lät det bero. Att jag räddade livet på glopen beaktades inte alls av polisen. Storsinthet är mitt signum! :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vem hade blivit vållande ?


Då menar du att man aldrig kan köra ut från en mindre väg om det inte är fritt från bilar i båda körfälten?

Om det är mycket trafik och jag vill svänga höger ut på en huvudled kör jag ut så fort det är fritt från trafik från vänster. Man kan nog få stå och vänta ganska länge om det ska vara fritt i båda körfälten innan man kör ut.

Men denna händelse har fått mig att tänka ett steg längre. För mig känns det som varken den förare jag mötte, som körde om, eller jag gjorde något fel men ändå var en mycket allvarlig olycka på väg att ske.

/Håkan
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Knepigt att vi alla inte vet vad som gäller!

Jag anser det dock vara självklart (utan att veta säkert) att det alltid är föraren av bilen, som kör ut från en parkering, en tomt eller någon annan uppställningsplats, som är skyldig att förvissa sig om att det inte finns risk för att störa trafiken på vägen han kör ut på - och i synnerhet om det är en huvudväg.

Därmed inte sagt, att föraren av den omkörande bilen på vägen är fri från ansvar.

Ingen har rättigheter, alla har skyldigheter!
 
H

hianders

Guest
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Vi råkade ut för en otäck incident förra hösten när vi kom åkandes fr Insjön söderut. Framför oss låg en liten röd pb som plötsligt blinkade höger och kör in på en liten ficka vid sidan av vägen. När vi kom närmare så svänger plötsligt bilen tvärs över båda filerna utan att blinka vänster. Hade vi varit två sekunder tidigare hade vi kört in i sidan på personbilen. Man blev lindigt sagt lite chockad!! Jag vet att jag hann säga "vad i h-e gör han?......"

Vi hade ju inte kunnat göra något.

hianders/Inger & Hasse
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Vem hade blivit vållande ?

Man har väjningsplikt mot ALLA trafik då man kör ut på vägen från parkeringsplats eller väggren.
Sedan är det bara en fråga om vem som var först.

I går så blev jag omkörd av en bil. Då han låg jämsides med mig så åkte en bil ut från en korsande väg framför oss och in på mötande kurs. Föraren i den utkörande bilen kontrollerade troligen bara om det kom någon från vänster (den sida han tänkt hålla sig i) och tänkte inte på att bilar för köra om före en bevakad korsning, det var väjningsplikt. Lyckligt vis fick de plats båda två.
 
Toppen