• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentanklock.

F

F.d. 940

Guest
Är det någon som vet hur man plockar isär detta lock.
Det frikopplar inte i låst läge.
Arne.
 

Bilagor

  • SUC30065.JPG
    SUC30065.JPG
    212,4 KB · Visningar: 25
  • SUC30066.JPG
    SUC30066.JPG
    192 KB · Visningar: 19

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vattentanklock.

Vanlig feil, fikk nytt på garanti - har prøvd å plukke i biter det gamle uten å lykkes, Ser ut til at det er presset sammen med kraftige mothaker.
 
H

hianders

Guest
Sv: Vattentanklock.

Hej!
Med hjälp av en särskild monteringsnyckel går det att dra ur låset ur locket för att sedan trycka in det i ett nytt lock. Om man vill ha en enda nyckel till alla utvändiga lås kan man göra så. Men själv skulle jag nog satsa på ett nytt lock av bra kvalitet och ta omaket att hålla reda på en extra nyckel. Vi har samma problem och har haft tanken olåst sedan 2007 på sommaren.

Hasse
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Vattentanklock.

Försökte också reparera utan att lyckas, köpte ett sådant på bilden och bytte det trilskandes diesellocket, vattenlocket var nämligen hälften så dyr som diesellocket, ca. 300 kr har jag för mig den kostade.

Nackdelen är en extra nyckel.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Vattentanklock.

Samma problem här. Kan inte låsa upp vattentanklocket. Det går bara runt oavsett hur nyckeln står. Mycket opraktiskt när jag skall tanka vatten.Som tur är har jag ytterligare vattentank som jag kan fylla och därefter pumpa över till huvudtanken.
//Lars
:twitcy:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.533
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Vattentanklock.

Hej!

På min förrförra husbil hade jag samma problem. Allt bara snurrade när man skulle öppna.

Jag borrade ett litet hål, ca 2 mm rakt in i plasten genom ytterhöljet och det som är innanför. När jag ska öppna vrider jag först om nyckerl och därefter kör jag in en smal syl (spik) eller vad som helst i hålet och då följer även innandömmet med och locket öppnas.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vattentanklock.

Ut i fra den manglende funksjonaliteten på lokket så spiller det liten rolle bare en ikke bogger inn i godset på røret under. Selv ville jeg borret tett inntil forhøyningen for låsesylinderen.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vattentanklock.

Det är enkelt att demontera locket, gjorde det i somras av exakt samma anledning som du, dvs den frikopplade aldrig. Du demonterar från locket insida, ta en mindre spårmejsel och bryt los den inre ramen på lockets insida, då kommer du åt alltihop. Det som är problemet är att det har blivit grader i plasten som ska låsa locket, dessa grader gör att locket aldrig kan löpa fritt när du har det låst. Jag tog bara slippapper och putsade av graderna och smorde mekanismen med silikon.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Vattentanklock.

Vi låser aldrig locket till vattentanken.Risken att någon "pinknödig" kommer förbi är minimal,men vem vet.Rätt höjd!!!
Om dom tror att dom kan slanga diesel kommer dom inte långt.Varför låsa överhuvudtagit?
:twitcy:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vattentanklock.

Försökte också reparera utan att lyckas, köpte ett sådant på bilden och bytte det trilskandes diesellocket, vattenlocket var nämligen hälften så dyr som diesellocket, ca. 300 kr har jag för mig den kostade.

Nackdelen är en extra nyckel.
Det finns att tänka på innan man ersätter ett lock till en bränsletank, stor risk att bilens OBD-systemet råkar i obalans med ett vattentanklock.
Detta innebär att dieseltanksystemet kanske släpper ut dieselångor i det fria i stället för att stå under vaccumtryck vilket leder till att miljön belastas med dieselångor, mm.
Eftersom bilprovningen märkligt nog inte tycks kolla detta med OBD-systemet så tror jag dock inte att någon reagerar på detta.
Normalt skall det under och efter körning om OBD fungerar bildas ett undertryck i bränsletanken (hörs bra då man öppnar locket för tankning).
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vattentanklock.

"Varför låsa överhuvudtaget?"


Jo, efter det att jag för några år sedan i sista millisekunden lyckades hindra en hjälpsam och initiativrik fiskekompis från att fylla diesel i vattentanken (han hade redan hunnit föra in pumpmunstycket i tanköppningen när jag ingrep) så har jag varit mycket noga med att låsa vattentanken.

aake
 

Hugo B

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
13378
Medlemskap
2024
Sv: Vattentanklock.

Det är enkelt att demontera locket, gjorde det i somras av exakt samma anledning som du, dvs den frikopplade aldrig. Du demonterar från locket insida, ta en mindre spårmejsel och bryt los den inre ramen på lockets insida, då kommer du åt alltihop. Det som är problemet är att det har blivit grader i plasten som ska låsa locket, dessa grader gör att locket aldrig kan löpa fritt när du har det låst. Jag tog bara slippapper och putsade av graderna och smorde mekanismen med silikon.

Tack för tipset! bra beskrivning, nu har jag lagad locket och det är som nytt igen.
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Vattentanklock.

Inte ett lock till vattentanken, men här en länk till mitt inlägg från 2010 när jag demonterade diesel-tanklocket
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/305236

/Anders

PS: Hur jag fixade mitt tanklock? Köpte nytt på Fiatverkstad utan låscylinder, var inte alls dyrt. Flyttade över låscylindern till det nya.
 
Senast ändrad:
Toppen