• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vattentank

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
hej på alla jag fick en chock tömmer bilen för vintern tittade i vatten tanken det är ett brunt lager i tanken använt tabletter för första gången mot alger i år ,kommer nog aldrig mer att använda detta, skall göra rent på vanligt vis som alltig med citronsyra mvh håkan:)
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: vattentank

Alger brukar vara åt det gröna hållet om dom har någon färg alls.
Messt brukar det kännas som en slemmig yta.
O alger behöver ljus för att frodas, ligger tanken gömd i en låda så brukar inte alger trivas.
Mitt tips att det bruna kommer utifrån via vattnet.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: vattentank

tack berntMgn jag har aldrig sett något liknande det var en slemmig sörja kan det vara dåligt vatten man tankat bilen stog still 2-3 veckor mellan användandet det var vatten kvar ca halvtank mellan gångerna dricker ej vatten ur tank har pt flaskor som jag fyller ofta
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: vattentank

Vi har i år kört mellan 22 maj till 30 augusti. Vi har använt vattnet dagligen.
Vi dricker aldrig vattnet okokt direkt från tanken. För kallt vatten har vi en kanna
från Clearly of Sweden, med en filterpatron som klarar 7000 liter vatten eller ett år.
Kannan passar i kylskåpet. Allt har fungerat perfekt.
När vi kom hem kollade jag tanken, lite brunt på botten men ingen slemmig
yta någonstans. Det bruna anser jag komma från någon rostig vattenledning
vid påfyllning. Vi hade större flagor förra året. Lite av det satte sig fast i plasten
och jag har inte försökt få bort det. Det är viktigt att inte repa plasten som då
lätt ger en grogrund för värre angrepp.
Vi kör ättika i tanken på våren och det har fungerat bra.

Länk till Clearly:

Ditt Vatten Din Hälsa | Clearly of Sweden

Länkar till vår resa:

turne 1

turne 2
 

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: vattentank

Den bruna kan precis som sägs ovan vara järnutfällning eller även något annat. Alger och mikroorganismer kan även bilda ett slam som kan gå åt det rostbruna hållet, men jag har för dålig kunskap om den saken. Om man inte tömmer tanken efter varje tur (vilket man kanske inte gör när man kör en långtur under semestern kan det lätt bildas någon form av utfällning eller slam på botten.

När jag har koll på vattnet i tanken, dvs lite kortare turer med eget vatten, tömning mellan påfyllningarna brukar jag dricka vattnet, men när det gått ett par veckor på sommaren och man har fyllt på med för mig osäkert vatten känns det inte så kul längre. Man kan naturligtvis klorera vattnet, vilket jag gör på sommaren och långturer, och då minskar man eventuell tillväxt av mikroorganismer högst påtagligt. Lite slam får man nog räkna med ibland och det känns ju alltid bäst att tömma bort detta när man kommer hem.

Lite då och då kan man även chocklorera vattensystemet. Läs mer om detta i lathunden som jag har skrivit. http://www.husbilsklubben.se/forums/t24571/
mvh
Hans
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: vattentank

En bra regel för att undvika problem med vattnet är att endast tanka i
kommunalt vatten. Då vet man att det är fritt från järn mm. och nästan
alltid är klorerat. Vi har alltid använt vårt vatten i tanken även som
dricksvatten, så länge vi är i nordeuropa, utan problem.
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: vattentank

Hej!

Många långa utläggningar, men Peters ovan är det mest logiska. Undvik även icke kommunalt vatten i Sverige.
Har man varir söder om Alperna. Tappa ur och fyll klorerat kommunalt vatten så fixar det sig oftast. Söderut använd flaskvatten eftersom kranvatten ofta inte är vidare gott. Det är drickbart efter uppkokning. Om man befinner sig på lite högre höjd behövs lite längre koktid eftersom kokpunkten sjunker och det behövs lite längre tid för att döda det ej lämpligar.

Hälsningar
Hans
 
Toppen