• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dricksvatten i husbilen - en lathund

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Efter att ha funderat en stund över hur man säkrast ska sköta sitt dricksvatten i husbilen började jag skriva ner en del uppgifter. Gjorde sedan om det till denna lathund som jag nu bilägger detta inlägg för att jag tror att fler kan ha nytta av informationen.

I lathunden försöker jag förklara varför vi ska vara noga med vattnet, vilka risker som finns, lite mikrobiologi, vad man bör göra och inte göra och avslutningsvis tankrengöring och metoder för desinfektion av vatten.

Jag tror att riskerna att bli dålig av dricksvattnet från våra tankar är mycket små, men ändå kan vi med några enkla rutiner vara betydligt säkrare. I vissa fall kan det vara lämpligt att klorera vattnet och i andra fall är det onödigt.

Se den här lathunden som ett utkast. Jag vill gärna ha synpunkter!

Hans
 

Bilagor

  • Dricksvatten i husbilen.doc
    46 KB · Visningar: 6.445
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

God morgon!
Tack Hans för denna lektion.
Själv tar jag maskindiskmedel (ingen fara med överdosering) och löser upp i varmt vatten, fyller på detta och spolar i varmt vatten i tanken. Kör upp vatten i kranarna så att jag känner att det kommer ut vatten med diskmedel (varm- och kallvattenledningen).
Fyller sedan upp tanken igen och låter det stå över natten.
Kör igenom så mycket av vatten som möjligt genom kranarna, fyller sedan på med varmvatten igen för att spola igenom, tömmer det sista ur tanken. Skjöljer sedan två gånger med kallvatten så allt diskmedel är borta, det känner man på vattnet (lite fet känsla = diskmedel kvar). Sköljningen sker genom kranarna, tänk på att varmvattenberedaren innehåller en del vatten.
Så gör jag och det fungerar.
Nä, nu ska jag åka till jobbet, ha en bra dag på er alla!
/Bosse
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Tack för en mycket bra promemoria i mikrobiologi!

Fram för fler expert att skriva om sina specialområden och som vi har nytta av i vårt "husbilsägande".

Till webbadministratörerna:

Kan vi inte samla alla dessa viktiga filer på ett och samma ställe. Jag har nu samlat på mig filer om checklista inför avresa, anropsförfarande, PMR och nu dricksvatten.

MVH

Home-car
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Filterholdere for 10" mikropore og kullfilter finnes på bl.a. Biltema (utgående vare) og Clas Ohlsson (også i Norge) - utfordringen ved bruk i husbil er klargjøring før frost. Har selv i noen år hatt en rigg med et micropore (10 my) filter først og deretter et aktivt kullfilter, begge filter byttes etter en sommersesong.

Filterriggen er koblet direkte etter trykkpumpen, men ved hjelp av 3 ekstra kraner kan jeg koble vekk riggen for vinterbruk av bilen.

Ved fylling av litt tvilsomt vann tilsetter jeg en dose desinfeksjon i tanken (oftest kloramin) lukten og smaken av dette blir fjernet av kullet.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Hej, bra inlägg ovan.

När jag och min fru är ute med husbilen så är det fest…här dricks inget ljummet kranvatten från en snuskig plasttank oavsett hur rent vattnet var från början.
Skulle aldrig få för mig att tappa upp ett glas vatten ur husbilskranen för att släcka törsten.
- Urrrk så äckligt.

I skrivande stund sitter jag och njuter av en iskall Heineken Premium och läser trevliga inlägg samt längtar ut.

Torbjörn
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Vi använder ALDRIG vattnet i Husbilen för att dricka.
Vi har en fem (5) litersdunk, separat, som vi fyller upp varje Dag med RENT vatten.
Husbilsvattnet använder vi endast för toaletten och för diverse saker.
Vi kommer senare att duscha i "husbilsvattnet" men eftersom den gamla ägaren till vår bil har gjort om duschen till garderob , så kommer det att ta lite tid.
Skall försöka att återställa bilen till Originalet. Men det kommer att ta sin tid.

Det som kommer först just nu är "Batteribanken" och det har jag tänkt att jag skall få hjälp med av Bacillen.
Skall inte vidareutveckla detta för då brister tråden. Har lagat en annan tråd idag och det "Läcker"
:twitcy::twitcy:
 

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Tack alla för ert intresse att läsa min lathund!

Först tänkte reflektera över de två senaste inläggen. Jag tror att vi husbilsägare består av hela skaran från att alltid dricka tankvatten till att aldrig dricka vattnet. Det viktiga är att man gör vad man känner är bäst, men med mer kunskap kanske man i vissa fall kan "gå" åt ena eller andra hållet beroende på omständigheterna. För mig är ytterligheterna från känt svenskt bra vatten till vatten från tex östra eller södra Europa. En varm sommarvecka känns kanske inte heller vattnet så trevligt att dricka som på en klar vårmorgon! Det är väl inte heller något stort problem att köpa buteljerat vatten under en semester, men kan vara skönt att slippa när man bara ska ut en sväng.

Nu till knugrones inlägg om filter. Rent teknisk kan de filter (10 my) som du nämnde bara ta bort vissa protozoer och inga bakterier och virus. De flesta kranvatten/ledningsvatten har redan minst genomgått den här behandlingen eller motsvarande.

Hälsningar
Hans
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Något jag tycker är konstigt i vår bil är att avtappningen i tanken sitter på sidan, och det gör ju att det alltid står ca 1/2 cm vatten i tanken trots den skall vara tömd. Varför inte ha avtappningen i botten, då hade det varit lättare att få ut allt gammalt vatten.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Hej! Det varnas för driksvatten i Öst men jag har använt vatten för att dricka ur kran i Båten när jag har besökt Gästhamnar i Polen, Litauen Lettland och Estland. Har aldrig haft problem med magen.
Mvh Frank
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.237
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Inge Johnsson:

Anledningen till sidomontage är antagligen att det är lättere att montera tanken och ansluta slangar vid sidomontage. För att tömma kan du kanske köra upp bilen på en lutande yta så att utloppet kommer nederst. Då blir det antagligen inte så mycket vatten kvar.

Vi tömmer sällan vår tank men vet jag att jag vill tömma den brukar jag öppna avtappningen när jag är på hemväg och inte har så många mil kvar att köra. Då är det inte många droppar kvar när jag väl kommit hem.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Hej Hans. Bra lektion.Jag har en undran över varmvattnet. Om man har tveksamt vatten i tanken, är det väl inte så bra, att bara värma till 40 grader? Bakterietillväxt?
Bosse B
 

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Hej!

Vill lämna en kommentar på Nyfikens inlägg. Det här med bedöma risker och rekommendationer utifrån en riskbedömning är svårt. Oftast är det tyvärr så i dessa sammanhang ett vi personligen inte kan bedöma risken utifrån enstaka resor till ett land eller område och dra några slutsatser. Mina råd här kommer direkt från Smittskyddsinstitutet som bygger på epidemiologiska data. Se tex Giardiainfektion Giardiainfektion - Smittskyddsinstitutet

För det mesta går det ju faktiskt mycket bra att dricka allt möjligt vatten och det är väl tur det!

Det stämmer Bosse B att 40 grader är en ideal tillväxttemperatur för bakterier. De flesta bakterier dör vid 60 grader, men ska man vara på den säkra sidan ska man upp till kok.

mvh
Hans
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Hej! Jag har kört husvagn i 10 år i arbetet över hela sverige vinter som sommar vi
använde alltid vatten från tanken till mat kaffe m.m. vi fylla på vatten på måndagen
när vi kom fram och tömde tanken när vi åkte hem på fredagen. Vi blev aldrig dåliga
av vattnet. Nu har vi husbil sedan 6 år tillbaka använder vattnet till allt. Har ej haft
problem. Fyller tanken hemma och tömmer och torrtorkar tanken när vi kommer hem
fungerar bra kommer att fortsätta med det.

MVH Bertl 536:dog:
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Vi var i förra sommaren i baltiska länder, och i Polen, och använder vatten hela tiden för kaffet, annat. Visst ska man vara försiktig, jag brukade smaka vatten före påfyllning, mest för att känna om det var mycket järn. Annars vi gör som Berra, en gång i veckan färksvatten tanken tomt, och torrt. Och någon gång vanligt vattentvätt, med borste.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.237
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Någon skrev att tömma tanken, borsta den ren och torrtorka. Man skall vara lite försiktig med att skura tanken invändigt eftersom det lätt uppstår repor som i sin tur ger grogrund för alger och andra organismer.
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Michael, helt rätt, så klart försiktigt med borste, mjuk sådan, mer att svepa över "det bruna", annat som man ser när man öppnar tanken. Inga repor ska till.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

[FONT=&quot]Vi bor sedan över 6 månader tillbaka i vår husbil och vi använder vattnet till matlagning, kaffa och te. För dricksvatten fyller vi vanliga pethflaskor med vatten och lite koncentrerad citron i. Det inte omöjligt att komma åt att rengöra färskvattentanken och vi har aldrig upplevt att det finns något behov. Tanken är av svart plast och monterad i mörkt utrymma varför möjligheten för tillväxt är liten. Vi fyller alltid från kommunala nätet.

Kurt

[/FONT]
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Detta med riskvärdering är svårt, men nu vill jag axla rollens som djävulens advokat och tala för den snart klassiska vattenbehandlingen med silverjoner, alltså Micropur m.fl. preparat.

Inom medicinen har vi förvisso en del gammal erfarenhet av silverförgiftning (argyri) från eran före moderna antibiotika, silverjoner var ett av flera gamla sätt att behandla syfilis, men i modern tid är silverförgiftning extremt sällsynt. Jag har inte kunnat hitta några fallbeskrivningar utifrån behandling av dricksvatten och ändå är detta sedan länge rutin för många värdsomseglare. Preparatet har uppenbara fördelar: ger ingen bismak på vattnet och har effekt i flera månader.

Från Livsmedelsverkets hemsida kan man inhämta att 0,39 mg silverjoner per person och dag anses vara den högsta dosen som inte medför negativa hälsoeffekter. Max 10 g silver under livstiden.

Micropur pulver innehåller 1% silverjoner, vilket med rekommenderad dosering (1 g pulver per 100 l vatten) ger 0,1 mg/l i vattnet. Det krävs alltså stor vattenkonsumption (flera liter per dygn) under lång tid för att komma i närheten av toxiska nivåer. Sjäv har jag använt Micropur vid campingliv sedan 70-talet och har grovt skattat fått i mig ca 0,15 g silverjoner (1½ l x 0,1 mg x 1000 dygn) och eftersom jag nu är på mitt 67 år så räknar jag inte med att hinna få i mig så mycket mer innan jag går i mål. Alltså mycket långt kvar till misstänkt toxiska nivåer.

Jag tänker fortsätta med Micropur. Billigt att inhandla i 100 g förpackning hos alla fackbutiker i Tyskland. Ca 1 kryddmått på 100 l rent vatten och man kan känna sig så pass trygg som man nu kan vara i denna osäkra tillvaro under sex månader.

Miljöaspekterna av det lilla silverutsläpp det handlar om kan jag inte med någon säkerhet uttala mig om, men silver är ju som ädelmetall inte den mest reaktionsbenägna av substanser.
 
Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Tack för intressant läsning. Alltid lär man sig nåt nytt på dessa sidor. En fråga dock; Vad menas med fackbutiker?
 
Toppen