• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenslang?

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Hej, en newbiefråga.

Tar ni med er en slang med koppling när ni åker iväg på längre resor?

Hur fyller man på med färskvatten på bensinmackar, finns det slang där?
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Lite svårt att se men troligen handlar det om en så kallad Nito koppling. Den är inte så vanlig i Sverige idag men förekommer till bland annat bänkdiskmasiner.
Hälsningar Sanddammaren
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är en trycklufkoppling som vi råkat ut för i Frankrike, mycket sällsynt men finns att skaffa hemma så man kan göra en adaptor med Gardenas (en på var sida). Tyvärr ingen bild nu, men detta har jag publicerat nog för säkert 4-5 år sen...

Jag tror att vi idag har alla kopplingar som tänkas kan inom EU + en 15 m spiralslang (blir liten när den är indragen) och en 5 m vanlig slang (används normalt), men en sak som vi inte var beredda på är GLÖMSKA! Glöm inte skruva av din egen koppling efter att du fyllt tanken, annars kommer du att sakna den sen.

5 m slangen fungerar perfekt även när vi tömmer färskvatten-tanken när vattnet t.ex. har stått stilla i värmen under sommaren eller i vissa andra sammanhang...

OCH! ANVÄND ALDRIG en annan slang än din egen, precis som rekommenderades i ett tidigare inlägg. Du har ingen aning i vilken toakassett den har varit i.
Nito koppling finns på Swedol,Gardena passar till denna.
Har råkar ut för denna bla. i Frankrike.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Här kommer min "arsenal" av diverse kopplingar. I Frankrike (tror det va' i Biarritz) hade de satt dit en 1¼ tums koppling!! I Oradour Sur Glane (& flera andra ställen) hade de bara en slät kran, utan gängor varken på insidan eller utsidan. Då passar den gummikopplingen med vingmuttern perfekt. Och på ett ställe uppe i västra Pyreneerna hade de den gammaldags klokopplngen. Allt i mässing!! Plast har en förmåga att gå sönder.

IMG_5661.JPGIMG_5662.JPGSkarvkoppling.jpg
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Kolla på Biltema.
Dom har diverse kopplingar, multiverktyg med 4 olika tappar/nycklar för att öppna kran där nyckel fattas, slang har dom givetvis också. Sen har dom en bra slangväska att stoppa prylarna i. Min väska har jag stoppat i gasolskåpet, där den får plats i springan mellan tub och vägg.
OBS någon form av munstycke att ha i änden på slangen som passar att köra in i påfyllningsöppningen på bilen & som går att sätta på eller stänga av på munstycket, helst med knapp som gör detta så man inte skall stå och vrida flera varv för stänga av vattnet. Dvs ett typ pistolmunstycke med avtryckare för detta. Ja det finns dom som funkar så som går in i påfyllningsöppningen, visserligen går dom inte in så långt men fäller man ner luckan på bilen så brukar den hänga kvar.
vattenkanna brukar funka överallt!!!!
 
Toppen