• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpumpen startar inte (Knaus Plåtis 2016)

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Hej

Efter vinterförvaringen (som ska vara frostfri) så händer inget när jag öppnar kranarna.
Gäller alla vattenförbrukare (toa spolning, badrumskran, kökskran).
Modellen är en Ducato Plåtis Knaus Boxlife från 2016. Tänker att Knaus plåtisar byggs på liknande sätt.
Min är en 540 så den är välpackad.. enkelsäng tvärs bak och en nersänkbar dubbelsäng fram.

Problemet
Jag fyllde upp hela vattentanken som vanligt. Slog på bodelens el och sedan vattenpumpsknappen.
Man hör hur det knäpper till som vanligt för båda strömbrytarna
Öppnar jag sedan en kran händer inget.
Jag har kollat säkringen, såg hel ut och provade med en annan 10A (inte 100% koll iofs..)

Jag har letat (googlat) lite efter var vattenpumpen sitter och utan att ha öppnat min vattentank så tror jag att jag har en dränkpump i tanken (men jag vet inte).
Jag tänkte jag skulle ha en tryckreglering som styr pumpen, modell membran + brytare.. Såg att dessa kan fastna om man inte använder vattensystemet på länge.
Sitter tryckregleringen i pumpen eller separat komponent som sitter dold på något lurigt ställe.

Jag ska felsöka mer i veckan men hoppas någon med liknande bil har stött på detta tidigare.
Något som är lite konstigt är att jag brukar glömma "frostventilen" i öppen läge vid första fyllning och då brukar det rinna ut under, inte denna gång.
Men trots full tank kan jag inte få det att rinna ut den vägen hur jag än ställer ventilen (kanske beror på att systemet är tömt ordentligt och att pumpen ännu inte fyllt på.. då den inte går)

Tacksam för tips på felsök.
 

GöranT

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
24627
Medlemskap
2024
Pumpen sitter i vattentanken. Styrs bara av strömbrytarna i blandarna, inget som går på tryck. Microbrytarna i blandarna går sönder ibland men knappast båda plus toaspolningen samtidigt.
Se om du kan mäta om du har spänning fram till pumpen.
 

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Pumpen sitter i vattentanken. Styrs bara av strömbrytarna i blandarna, inget som går på tryck. Microbrytarna i blandarna går sönder ibland men knappast båda plus toaspolningen samtidigt.
Se om du kan mäta om du har spänning fram till pumpen.
Tack för svar.
Jag förstår och jag tycker jag hör microbrytarna fungera..
Sladd till pump och kontaktstycke tror jag nu vet var det sitter (syns inte jättebra på bilden men finns där)
Kan bli desto lurigare att byta pump men får kolla spänningen först.
 

Bilagor

  • Bild.jpg
    Bild.jpg
    66,1 KB · Visningar: 80

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Tack för svar.
Jag förstår och jag tycker jag hör microbrytarna fungera..
Sladd till pump och kontaktstycke tror jag nu vet var det sitter (syns inte jättebra på bilden men finns där)
Kan bli desto lurigare att byta pump men får kolla spänningen först.
Kan också vara så att pumpen fastnat när det varit torrt under vintern. Ta upp pumpen ur tanken och peta försiktigt på impellern (pumphjulet) för att se om det rör sig. Om inte, försök att peta lite fram o tillbaka för att lossa impellern.

Mvh / Roland
 

Hasse Lorentzon

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
32892
Medlemskap
2024
Tack för svar.
Jag förstår och jag tycker jag hör microbrytarna fungera..
Sladd till pump och kontaktstycke tror jag nu vet var det sitter (syns inte jättebra på bilden men finns där)
Kan bli desto lurigare att byta pump men får kolla spänningen först.
Har du en lucka för rengöring av tanken, så kanske du når pumpen genom den. Prova att skaka den, kan ha kärvat över vintern. Funkar det inte. Ta ett kort på typeskylten och köp en ny likvärdeg. Kan finnas hos Biltema eller Amazon.
 

BMSS

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
38588
Medlemskap
2024
Ta upp pumpen ur tanken och knack på den med skaftet av en skruvmejsel, då brukar den vakna till liv, skulle detta misslyckas, byt pump, men kolla så du får en med samma tryck annars kan slangskarvar tryckas isär, ny pump är inte dyr. Lycka till!
 

Pielstick

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
36688
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har en likadan husbil som du. Jag beskriver hur min fungerar och förhoppningsvis stämmer detta även med din.

När jag startar vattenpumpen med vattenpumpsknappen på manöverpanelen så klickar det i ett litet relä på Elektroblocket. Vid ett tillfälle så klickade inte relät för mig. Det visade sig att det var glapp i kabeln som kommer från manöverpanelen till Elektroblocket. Genom att vicka på kabelhärvan från manöverpanelen till Elektroblocket så klickade relät (med vattenpumpsknappen tillslagen). Kabelhärvan är ansluten till en 16-polig kontakt på Elektroblocket.

När frostskyddsventilen öppnar så töms bara färskvattentanken när systemet är helt fyllt med vatten. Är slangarna tomma så töms bara varmvattenberedaren och tur är väl det. Är slangarna tomma så räcker inte den hävertverkan som uppstår att tömma tanken.

Pumpen hänger i slangen som är ansluten till den röda vinkelanslutningen (på din bild). Öppna inspektionsluckan och lyft upp pumpen så kan du ha den i knät. Längst ner på slangen sitter en slangklämma på anslutningen till pumpens trycksida.

Prylen till höger är nivåmätaren och den svarta ratten är till bottenventilen för att tömma tanken.
 

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har en likadan husbil som du. Jag beskriver hur min fungerar och förhoppningsvis stämmer detta även med din.

När jag startar vattenpumpen med vattenpumpsknappen på manöverpanelen så klickar det i ett litet relä på Elektroblocket. Vid ett tillfälle så klickade inte relät för mig. Det visade sig att det var glapp i kabeln som kommer från manöverpanelen till Elektroblocket. Genom att vicka på kabelhärvan från manöverpanelen till Elektroblocket så klickade relät (med vattenpumpsknappen tillslagen). Kabelhärvan är ansluten till en 16-polig kontakt på Elektroblocket.

När frostskyddsventilen öppnar så töms bara färskvattentanken när systemet är helt fyllt med vatten. Är slangarna tomma så töms bara varmvattenberedaren och tur är väl det. Är slangarna tomma så räcker inte den hävertverkan som uppstår att tömma tanken.

Pumpen hänger i slangen som är ansluten till den röda vinkelanslutningen (på din bild). Öppna inspektionsluckan och lyft upp pumpen så kan du ha den i knät. Längst ner på slangen sitter en slangklämma på anslutningen till pumpens trycksida.

Prylen till höger är nivåmätaren och den svarta ratten är till bottenventilen för att tömma tanken.
Tack för utförligt svar och tips.
Jag tycker jag hör reläet varje gång jag sätter på pumpen (knappen i panelen). Så den tror jag fungerar.
Då låter det normal med frostvakten att det inte töms denna gången.
Nu låter det ganska enkelt då jag först trodde jag skulle behöva dra ut pumpen via stora locket i vattentanken.
Ska prova det du sa att få bort den röda vinkelanslutningen och se hur det ser ut.
Nivåmätaren hade jag inte koll på att det va men bottenventilen hade jag koll på.
Provar under veckan. Känns helt klart enklare att ge sig på detta med all ny information.
 

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Nu har lag fått tid att felsöka. Semestern närmar sig..
Jag mäter spänning ca 7.8 Volt fram till pump. Räcker det?
Microbrytarna verkar fungera av och på (ser att spänningen går på).
Jag hittade en bättre lucka att gå in genom och har tagit upp pumpen och knackat lite på den. Verkar inte hjälpa.
Kul att se nivåsensorerna!
Har bytt till nya wago-kopplingar De på bilden är gamla.
Tänker att jag köper en ny pump oavsett.
Tacksam för tips fortsatt, speciellt då att bekräfta att spänningen räcker..

Mvh, Pelle
 

Bilagor

  • IMG_8903.jpeg
    IMG_8903.jpeg
    2,4 MB · Visningar: 26
  • IMG_8907.jpeg
    IMG_8907.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 25
  • IMG_8908.jpeg
    IMG_8908.jpeg
    2 MB · Visningar: 25
  • IMG_8911.jpeg
    IMG_8911.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 27
  • IMG_8913.jpeg
    IMG_8913.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 28
  • IMG_8917.jpeg
    IMG_8917.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 29
Toppen