• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenkran läcker

ufffe

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Lund
HBK-Nr
37480
Medlemskap
2024
Hej

Denna kran har börjat läcka på ställe som vi inte kan identifiera varför vi sannolikt måste byta kran, om ingen här har tips på vad som kan vara tokigt. Läckan verkar komma inuti, där eltrådarna går ner tillsammans med till-vattnet. Droppat ner i hyllorna under vasken.

Vi tar tacksamt även emot tips på bra nya kranar även om ni inte har nån egen erfarenhet av läckor Hålet där kranen sitter är 37mm och det passar bra. Slangarna( röd,blå) är 12mm och sitter fast med slangklämmor i till-vatten.
Håller till i Skåne med Burstner Marano.
 

Bilagor

  • 17164827775906092037129446891544.jpg
    17164827775906092037129446891544.jpg
    2,6 MB · Visningar: 38

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Har du försökt att ta isär kranen? Många av dessa är ju pressade ihop så man kan rycka ut den övre delen och då komma åt att byta packningar som brukar bestå av O ring.
 

ufffe

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Lund
HBK-Nr
37480
Medlemskap
2024
Tack för svar!
Vi tog av själva den del som vattnet kommer ur, och där fanns en O-ring, som dock var felfri såvitt vi kunde bedöma. Menar ni att det finns fler i resten av kranen kanske?
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Bör väl finnas runt den svängbara delen också? Hur är det upptill? Går delen med handtaget att lossa på något sätt? På liknande krantyper för bruk i vanliga hus brukar man kunna ta av denna och därunder finna en enhet som blandar varm och kallt och som också har packningar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.677
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja kranar brukar faktiskt gå att plocka sönder och laga. Jag lyckades nyligen att bända på rätt ställe och en kran hoppade itur, och det var som ofta vanligt två O-ringar som läckte lite Problemet kan ibland vara att hitta nya O-ringar med rätt mått.
Men många gånger är det brytaren i kranarna (om det är en sådan) som bråkar så man måste in i dem.
Men grundproblemet är ju faktiskt att hitta hur man får den att dela på sig.
Om den går sönder så får man tänka positivt......
Den funkade ju inte ändå, och nu vet jag i alla fall hur man skall göra/inte skall göra nästa gång :msn_wall:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

ufffe

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Lund
HBK-Nr
37480
Medlemskap
2024
Bör väl finnas runt den svängbara delen också? Hur är det upptill? Går delen med handtaget att lossa på något sätt? På liknande krantyper för bruk i vanliga hus brukar man kunna ta av denna och därunder finna en enhet som blandar varm och kallt och som också har packningar.
Det är utflödesdelen som är vridbar, men det kan absolut finnas platser med fler packningar. Ska se om det går att få av handtaget på något sätt dock är inget synligt som avslöjar hur .
Risken är väl att det går sönder...men får prova försiktigt
 

ufffe

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Lund
HBK-Nr
37480
Medlemskap
2024
Hej, ja kranar brukar faktiskt gå att plocka sönder och laga. Jag lyckades nyligen att bända på rätt ställe och en kran hoppade itur, och det var som ofta vanligt två O-ringar som läckte lite Problemet kan ibland vara att hitta nya O-ringar med rätt mått.
Men många gånger är det brytaren i kranarna (om det är en sådan) som bråkar så man måste in i dem.
Men grundproblemet är ju faktiskt att hitta hur man får den att dela på sig.
Om den går sönder så får man tänka positivt......
Den funkade ju inte ändå, och nu vet jag i alla fall hur man skall göra/inte skall göra nästa gång :msn_wall:.

M.v.h. JANKRO.
Ja, det är lite det som är riskabelt!
Brytare finns säkert då man sätter på vattnet så startar ju motor som drar upp vattnet via 12v. Får se om jag kan ta mig in i det innersta
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.052
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Vi bytte precis 2 st mot sån här modell.
Bra arbetshöjd på den, man kan skölja utan att riskera slå i diskhon.

Vår förra kran läckte undertill ifrån kabelgenomgången. Troligen fryst sönder.
 

Bilagor

  • IMG_4654.jpeg
    IMG_4654.jpeg
    647 KB · Visningar: 14

ufffe

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Lund
HBK-Nr
37480
Medlemskap
2024
Tack alla för era inlägg och tid.
Det blev en ny kran då vi inte kunde identifiera problemet. Den gamla behåller vi och plockar isär ordentligt ( med våld nu då vi har en ny) och sparar som reservdelar eftersom vi har en likadan på toaletten. 799 på thansen.
Mvh Uffe
 

Bilagor

  • 17165437165376717942673170081864.jpg
    17165437165376717942673170081864.jpg
    2,5 MB · Visningar: 18

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.677
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kan väl då tillägga om man kommer så långt att det går att komma till renovering och montering igen, så är det väl inte nödvändigt, men det finns armaturfett som man även kan ha nytta av till vanliga kranar hemma.
Det har massor med "finesser" rätt fast så det funkar i gängor m.m., inte skadligt för plast, gummi och O-ringar, och livsmedelsgodkänt naturligtvis, och är bra när man monterar ihop sin kran för att få den där lite sega känslan på det rörliga.

Finns på många ställen, enklast är kanske Clas Ohlson. som har en liten tub även i butikerna oftast.


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen