• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vattenburet/luftburet

F

F.d. 3345

Guest
Har en gammal MB 508 med en sweterm 3500 panna, har bott i bilen i ca -15 grader och det gick bra, lite kallt efter golvet kanske, men gasolen gick ju för högtryck hela tiden förstås, undrar om det skulle vara bättre med en luftburen panna typ Truma? Nån som vet?
 
Senast redigerad av en moderator:

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: vattenburet/luftburet

jag skulle nog inte vilja byta bort min vattenburna värme. jag upplever en mycket jämnare värme med aldepannan än jag hade i husvagnen (truma).
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: vattenburet/luftburet

jag har nu vattenburet...2 husbilar tidigare med fläktvärme och det är ett hiskeligt startande på fläkten...iaf upplever jag det så eftersom jag vaknar varje gång. En fördel med fläktvärme är att det snabbt blir varmt...men ack det blir fort kallt också.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: vattenburet/luftburet

Hej!
Klart du skall behålla den vattenburna värmen. Enda fördelen med luftburen är nog precis som janase skriver att det blir fort varmt. Men som sagt det kyler ut fort också. Kan möjligen vara en fördel att man inte behöver oroa sig för frusna ledningar.
Har tyvärr luftburen värme själv, men man kan ju inte få allt!!
/Thomas
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: vattenburet/luftburet

Nu blir man lite konfunderat..vad är det som kyler???:music-icon:
Ja du! Om man har på värmen i bilen så är det nog för att luften utanför är kallare:cool: än vad man anser behagligt! :wink:
När värmefläkten stannar så tar det inte lång stund innan luften inne i bilen blivit utkyld, och fläkten får starta igen.
Om man däremot har vattenburen värme så tar den proceduren lite längre tid, och innomhusklimatet upplevs som lite behagligare med en jämnare temperatur.:D
Som lite försvar för luftvärmen måste jag säga att de nya pannorna/fläktarna är i det närmaste ljudlösa (eller så börjar min hörsel bli sämre:twitcy: )
så det problemet tror jag inte är så stort.

Men jag kanske missförstod frågan? :swoon:
Det som kyler i en husbil är ju kylskåpet eller AC:n:spinny: :p
/Thomas

:wideeyed: Vart tog det inlägget vägen????:wideeyed: :wideeyed: :wideeyed:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: vattenburet/luftburet

Min inlägg försvan???Kanske web-master tyckte att jag stälde en provocerande frågan....eller är det väldigt låg tak i den här klubben.Fast nu undrar jag om fläkten verkligen stanar??Det gjorde och gör inte det på mina truma-värmare.Dess hastighet är beroende av inställning på termostaten.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: vattenburet/luftburet

Nädå här är det nog högt till tak!
Jag tror att fläkten stannar. Kan möjligen vara så att den är varvtalsstyrd, men inte på lite äldre modeller. Sammanfattningen av det jag skrev förut är ju egentligen att varm luft kallnar fortare än varmt vatten och därför kan en bil med vattenburen värme uppfattas som jämnare i temperaturen. Jämför med ett bostadshus med luftburen/vattenburen värme.
/Thomas
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: vattenburet/luftburet

Nja..viserligen så har jag ju bara erfarenheten av 3002 pannor,men där stannar aldrig fläkten,den går upp och den går ner beroende på instälda hastigheten och värme.Därimot min erfarenhet av vattenburen är helt motsatta,viserligen kan jag bara hänvissa till primus men ändå.Där stannar ju vattenpumpen och dom aluminium konvektorerna blir ganska fort kalla med resultatet att det drar kallt bakom ryggstödet.Åtminstone i mitt fall så var det väldigt springande till primus panelen och vridande uppåt av termostat vredet bara att panan skall starta tidigare.Så jag håller på truma-värmaren fortfarande.:)
 
Senast redigerad av en moderator:

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: vattenburet/luftburet

Hassekl! Jag hade en gång en Cabby husvagn år 1981. Den hade sweterm panna tror jag. Jag hade svårt få varmt med den. Jag mätte avgastemperaturen på skorstenen utom hus till över 200 grader (stektermometer). Det var en pulserande panna. Jag monterade dit en 12V cirkulationspump och sedan blev det bättre och pulserandet upphörde. Jag vill minnas att elpatronen på 2 kW medgav lägre utomhustemperatur än gasolpannan. Kanske borde du byta panna om du skall vinterkampa till exempelvis Långe Jan.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: vattenburet/luftburet

Åtminstone i mitt fall så var det väldigt springande till primus panelen :twitcy:


Det måste ha varit en stor vagn du hade Zlatko som medgav detta springande!:wink:
Själv har jag bara råd med en liten Bil/Vagn som inte medger detta springande till manöver panelen!
Men fördelen är ju att min lilla Aldepanna värmer upp bilen fort, samt att jag når vredet från soffan!:D
PS. Kräftorna var goda, även Josans Kantarellpaj!
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: vattenburet/luftburet

Hej alla!
Jag har installerat ett vanligt värmeelement (elektronisk styrning) vid bodelsdörren ... det håller varmt i bilen långt in på hösten. Naturligtvis måste man ligga på en camping. Vid fricamping gäller gasol, Truma panna och luftvärme. Upplever inte att den för något störande väsen.

//kaj
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: vattenburet/luftburet

Jadå Crystal...det var ingen husbil utan husvagn Solifer 550 dl!Kan tänka mig att Josans Kantarellpaj var god..Ha det gott/
Zlatko:)
 
F

F.d. 3345

Guest
Sv: vattenburet/luftburet

Många råd o tips, lite olika åsikter, det är ju en pulspanna så det tar ju lite tid innan det gått runt. Är långe jan mycket effektivare än den panna jag har? Vilka husvagnar/årsmodeller satt dom i om man skall leta upp en?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen