• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten kontra luft

PerAllan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32844
Medlemskap
2024
Hej!
Är relativt ny inom husbilscamping och undrar lite om uppvärmning.
Har sökt i trådar och inte riktigt hittat svar.
I förra husbilen som vi nu sålt (genom Upplands Bilforum och Fritid, som jag för övrigt varmt kan rekommendera)
hade vi luftburen värme. Jag blev faktiskt lite störd av fläkten samt att jag inte riktigt kände mig bekväm med att den höllt på att dra ur batteriet.
Nu letar vi efter en större husbil och hur ska man välja?
Fläktljudet kan jag leva med, men om man inte har tillgång till 230 hur hålla batteriet igång?
Vad jag förstår så behövs inte 230 till vattenburen och cirkulationspumpen drar väl inte så mycket?
Samt att man i vissa husbilar värma motorn.
Nackdelar med vattenvärme?
Vänligen.
 

PerAllan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32844
Medlemskap
2024
Som redan skrivits är det inte Trumavärmaren fel utan installatörens att värmarens fläkt låter mycket. I vår bil med Truma (7,3 meter lång bil) sitter Truman under soffan fram vid bordet. Aldrig haft problem med ljudet, vi sover bak och hör inte ens när gasolen tänder. Är Truma däremot installerad under sängarna (vilket tydligen är vanligt om man tittar var skrorstenen sitter) så förstår jag att man hör både fläkten och gasoltändningen. Men det är ju inte värmarens fel att den monteras (som jag tycker, fel). En för oss stor fördel med Truma är att temperatursänkningar/höjningar går betydligt fortare med Truman, vi vill ha det riktigt svalt på natten när vi sover (ca 6-7 grader) vilket med ett trögt vattensystem blir väldigt svårt eller i alla fall betydligt långsammare. Sen att man på vintern inte får varmt med Truman tror jag mer beror på dålig issolering, vi kör året om och har alltid 20 grader inne oberoende av yttertemperatur. De gånger elpatronen på 1800 Watt inte räckt är lätt räknade, men då har man ju kombidrift (elvärme med stöd av gasolvärme). Sen har vi träffat andra vintercampare med Alde där skarvarna mellan rör och element läcker och måste efterdras flera gånger per säsong. Förmodligen inte ett Alde-fel utan åter en dålig installation.
Hej och tack för svar.
Verkar ju vara en blandning mellan handhavande samt hur man vill utnyttja bilen som är mer utslagsgivande än vilket system som är bäst.
Tanken är ju att skaffa en ny(?) bil till våren.
Så nu har vi ju lite att fundera på.
Missade ju årets mässor på grund av operation, men hoppas ju att det är några till våren.
Vi har ju kommit fram till några kriterier: Automat, acx2,5-bältad,helintegrerad,dusch,.
Vänligen
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Hej och tack för svar.
Verkar ju vara en blandning mellan handhavande samt hur man vill utnyttja bilen som är mer utslagsgivande än vilket system som är bäst.
Tanken är ju att skaffa en ny(?) bil till våren.
Så nu har vi ju lite att fundera på.
Missade ju årets mässor på grund av operation, men hoppas ju att det är några till våren.
Vi har ju kommit fram till några kriterier: Automat, acx2,5-bältad,helintegrerad,dusch,.
Vänligen
Lägg till uppvägd
 
Toppen