Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tror det är fel stigning på gängan, obs tror.Annars funkar väl en avkapad bit gängstång utmärkt för ett hjulbyte... finns på biltema, Bauhaus och andra byggfirmor. Går att fila/slipa bort onödig gäng är
Om man e petig. Annars bara kapa och använda
![]()
Kan det nog vara. Ser mer fingängad utTror det är fel stigning på gängan, obs tror.
En sådan var jag precis och köpte till min Ducato med Light-chassie. Jag hade skruvat ur en bult och hittat en mutter som passade på den. De hade jag med mig och testade. Muttern gick lätt på hjulbulten men kärvade en bit in på styrpinnen. Vi testade två styrpinnar och båda var lika. Efter lite "5-56" så gick det bra. Troligen satt det någon rest från tillverkningen kvar i gängorna. Kanske något som har med den svarta behandlingen att göra.Köp en här. Leverans innan helgen.
![]()
Styrpinne för däckbyte M14x1,50 - Verktyg till däck och fälg - thansen.se
Köp Styrpinne för däckbyte M14x1,50 : Verktyg till däck och fälg från thansen.sewww.thansen.se
Fast om du slipar bort gängorna på en 16mm gängstång så blir den typ 14mm?Annars funkar väl en avkapad bit gängstång utmärkt för ett hjulbyte... finns på biltema, Bauhaus och andra byggfirmor. Går att fila/slipa bort onödig gäng är
Om man e petig. Annars bara kapa och använda
![]()
När jag var ung så hade gänga en annan betydelse.För att citera Carl Bertil Jonsons "Glögg-fryntlige" fader.
-Jag är kanske inte den rätte att påtala,
men jag känner ändå att stämningen kräver ett litet anförande:
-Vanlig gängad stång, med std metrisk gänga har stigningen 2,0 mm/varv.
Gäller här, både M14 & M16.
Kallas historiskt för "grovgängat".
Stigningen 1,5 mm/varv kallas därmed, å sin sida... "fingängat".
"fingängat" har bl.a egenskapen att skruvens "kärndiameter" blir större.
Åtdragnings momentet kan också göras högre
och även uppnås exaktare med olika momentverktyg.
Känns ganska åtråvärt på en HB´s hjul eller hur?
Därför har fordonsindustrin i detta fall valt "fingängat".
Personligen tar jag inte ställning i valet av gängans stigning.
Men enl ovan anförda mekaniska fakta,
så känner jag mig helt tillfreds med att de ovan gjorda
fackmannamässiga valen är helt ok.
Vill man skaffa sig ett rysligt bra universal-verktyg för dessa spörsmål?
Då heter det Gängfil metrisk.
Detta verkty kan laga/justera skadade gängor, invändiga och utvändiga, nice!
Men fungerar också som en utmärkt mätare av gängors stigning...
Mvh "yrkesskadad" maskinkontruktör... haha![]()