• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Ni som har installerat maringelbatterier till bodelen, vart har ni köpt och vad har de kostat och hur många ampere har de varit på?

/Kuddsson

F

F.d. 15874

Guest
Sv: Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?

varför åker du inte till mekonomen och köper ett nytt 110 amp,det dorde väl rcäka,
jag menar hur skall du kunna ladda 2 st 150 amp batterier,du kommer att få köra slut på en tank bara för att ladda batterierna.
jag själv var inne på att parallellopla 2 st 150,och försäljaren sa ska du bara sitta i husbilen dynget,
jag rekomederar dig att ta en sväng till mekonomen och köpa ett 110 amp (20)Globe.
ett mycket bra batteri,och jag hade turen att träffa en försäljare från varta,som sa att syra batterierna håller längre än slutna,o dom slutna kan syran försvninna och du har ingen chans att fylla det med batteri vatten,därför så är syra batterierna bättre och du har mer koll på hur batteri vattnet ligger,dess utom håller dom längre.

ETT TIPS BARA
per/

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag har en Efoy som ständigt laddar, jag vill ha en stor batteribank då jag har sen del förbrukare som ständigt går, bl.a. en extra kompressordriven frys och ett extra kyl som står i garaget.
Elverket använder jag bara vid de tillfällen då jag behöver 230v i uttagen, t.ex. för dotterns piano, mina hårddiskar m.m.
Jag hade en stor batteribank på min tidigare husbil och det fungerade utmärkt med alla min förbrukare!
Jag är en storförbrukare när det gäller ström i husbilen...:p:

När det gäller blysyra våta batterier har jag, då jag har fördjupat mig i detta och ringt runt till diverse fackfolk, fått förklarat för mig att dessa är avsedda för att ge en stor kraft under ett kortare ögonblick, d.v.s. det är ett startbatteri. Ett vanligt våtbatteri klarar inte heller några djupurladdningar utan att ta skada. Ett gel eller AGM är gjort för långsam förbrukning under en längre tid och tål djupurladdningar samt har ett stort antal laddningscykler innan det börjar bli dåligt. Har man då en står batteribank, laddas inte batterierna ur lika fort, och de behöver med andra ord inte laddas lika många gånger, vilket medför att de håller längre.

/Annette

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om en benytter våte bly/syre så måste det bli med sentral utlufting og slang til under bilen. Knallgass + syredamp er ikke noe en vil ha inn i bilen.

Det finnes noe som kalles for vedlikeholdsfrie bly/syre batterier, disse har en katalyttisk regenering av dampene og er hermetisk lukket. Desverre taper disse vatn og syre over tid og kan ikke etterfylles.

AGM forsøker å forene fritidsbatteriets høye effekt pr. kg med startbatteriets evne til å tåle stor strømmer både inn og ut. Et fritidsbatteri er normalt oppgitt i Ah ved 100h, et startbatteri er i Ah ved 20h. Løsningen for å få til dette kompromi er tynne plater med liten avstand som i fritidsbatteriene, men med et glassfibervev mellom platene slik at de ikke kan kortslutte.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej Ludde Kuddsson!
Följande som du påstår ovan är inte rkorrekt, det är just detta som som skiljer dessa batterityper från varandra;

"Ett gel eller AGM är gjort för långsam förbrukning under en längre tid och tål djupurladdningar samt har ett stort antal laddningscykler innan det börjar bli dåligt."

Jag antar att du med ex "långsam förbrukning" avser lågt effektuttag (Amp)!
AGM tål inte heller djupurladdningar lika bra som GEL!

Batterityperna är konstruerade för olika användningstillämpningar och därför gäller det att veta vad man ska använda dom till (vad man har för användarprofil = hur man laddar resp förbrukar sin 12v el)!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Som en liten komplettering, vad jag har förstått är GEL-batterierna dåligt lämpade att ta ut höga strömmar under kort tid, då uppstår blåsor i gelet och blyplattorna sufateras med följden att batteriet blir permanent skadat. Olämpliga belastningar kan vara microvågsugn, fön, eller kaffebryggare som ju tar mycket ström under kort tid.

Gert8

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024

Hej
Mycket intressant diskussion.Härligt.
Ludde K skriver att hon har stor batteribank och det ger en fördel vid laddning när man kör med bilen.
Bilens generator laddar då med många ampere, men när man närmar sej att batteriet nästan är fullt c:a 70% så stiger batterispänningen och laddningsregulatorn minskar på amperen som kommer från generatorn.
Skälet till detta är att batteriet kan inte ta emot fulla ampere från generatorn och då blir överskottet värme.(tänk Einstein).
I slutändan så dom sista 30% tar väldigt lång tid att ladda in.
Landström,solcell eller den numer allt vanligare bränlecellen har där det som behövs, några ampere under många timmar.
Sen är det ju så att batterier är tunga och många ligger på gränsen viktmässigt och är därigenom begränsade.
tack för ordet
Gert

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Är det överhuvudtaget någon här i klubben som har AGM-batterier i sin husbil? Av vilka skäl föll valet på AGM istället för GEL?
För nån måste väl ha detta eller?:wideeyed:

F

F.d. 53022

Guest

Jag bytte från Gel till AGM batterier i min förra HB (Bytte HB för några veckor seden) jag bytte inte för att gel batt var dåliga utan ville ha större batteribank och hade tillgång till AGM batt, det som märktes direkt var att AGM batt laddades mycket fortare, men vilka som är bäst vet jag inte.
Jag hade en mätare som visade i procent hur mycket som fanns kvar i batterierna, och den visade inte rätt när jag dubblade antalet batterier.

Att AGM laddas fortare bekräftades när jag hämtade min nya bil i tyskland, det satt AGM batt och en 100 amp laddare som laddade med 14,7 volt och den förklaring jag fick var att AGM batt skall ha något högre laddspänning och tål tuffare laddning.

Rättelse: Givetvis skall det vara 14,7 volt inte 12,7 som jag skrev tidigare.

Bosse

Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

100 Amp laddare funkar helt ok gentemot AGM batteri i sig (men 12,7v ?), är det verkligen en husbil du skriver om och är det i så fall bodelsbatterier du avser och inte startbatteri (fö är detta märkligt hög laddning även för startbatterier)?

Intresserad av vad det kan vara för husbil du har skaffat och vad som gör den så speciell avseende laddning, har aldrig en hört talas om något liknande (mer än om man installerat extra speciell generator etc), detta är lite mer än speciellt!

F

F.d. 53022

Guest

Det är en variomobil och laddaren är en Mastervolt combi, det finns tre displayer som visar laddningsförfarandet, varav den ena visar laddspänning den visade mellan 12,4 och 12,7 volt, jag tyckte också 12,7 var väl högt det var därför jag frågade teknikern som gick igenom bilen med oss.

Laddningen pendlade mellan 12,4 och 12,7 med 5-10 sekunders mellanrum.
Det är 4 AGM batt på 225 Ah st som laddas.

Teknikerns svar var att det var helt okey.

Rättelse.
Det märks att man börjar bli gammal, det skall givetvis vara 14,4-14,7 volt.

Bosse

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I N+B Flair sitter det i dag AGM som standard, tidligere var det Gel.
I mange biler døde gel-batteriene innen garantitiden grunnet bruken av kraftigere lader enn det optimale for batteribankens størrelse. Jeg har hørt omtalt et tilsvarende problem og løsning hos Concorde uten å vite dette med sikkerhet. Har selv en Flair med 2 stk 148 Ah AGM sammen med en 45 A lader fra 230V - 2009 og nyere har mulighet for 3 større også AGM sammen med en Mastervolt på 75A

F

F.d. 52943

Guest

När vi köpte vår bil bytte vi till 2 AGM batterier - det befintliga Gelbatteriet var slut. Vi visste inte så mycket utan bad handlaren skaffa de bästa batterierna som fanns och dom rekommenderade AGM. Dom har funkat perfekt under de 3 år vi haft bilen.

Vi monterade en solcell (175W 24V) förra våren och har sedan dess klarat oss utan extra el sommartid.

Toppen