• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Ni som har installerat maringelbatterier till bodelen, vart har ni köpt och vad har de kostat och hur många ampere har de varit på?

/Kuddsson
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?

Batteriexpressens priser är exkusive moms. När man går in och klickar på olika batterier i deras webbshop luras man till att tro att det är väldigt billigt.
Först när man kommer till kassan, tillkommer information om att priset blir 25% mer.
Det skall inte råda någon som helst tvekan om huruvida ett pris är inklusive moms eller ej när man som konsument tittar på prislappar. Än mer vikigt är detta på Internet, där man är helt utlämnad attt söka informationen själv, utan att någon försäljare hjälper till.
Efter en hel del letande hittade jag till sist informationen om att priserna är exklusive moms på startsidan. Men där är en hel del annan text, och de allra flesta människor går ju logiskt sett direkt in i menyerna och letar efter den specifika vara de söker, och missar då den "lilla" informationen om priset.
Väl inne på varje batteri framgår det överhuvudtaget inte att priset är exkl. moms.
/Kuddsson
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?

Hej Ludde!
Svenska Batterilagret AB

Stigs Center 20

422 46 Hisisngs Backa
031-742 79 99

Ta med HBK medlemskortet, de lämnar rabatt nu minns jag inte hur stor
rabattsats det är 10 - 20%.
I min bil sitter det 2 st blybatterier (Ej marin) på 105 ah vardera. Aldrig

några problem med elen.

Hälsningar

Bosse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?

Kolla med Eklunds Lastbilsdelar i Skövde som levererar batterier till bla. Kronan i Skövde och Husvagns-Svensson i Lidköping. Tel 0500-411228.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?

Ni som har installerat maringelbatterier till bodelen, vart har ni köpt och vad har de kostat och hur många ampere har de varit på?

/Kuddsson
Förstår nog inte frågan, menar du möjligen Ah (eftersom du nämner bodelen)? Amp brukar man ju mest tala om då det gäller startbatterier. Vilket man menar ger helt olika svar.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?

Jag köpte mina Gel (A500C 110Ah 20h 130Ah 100h) batterier till min förra bil hos:

ETP KRAFTELEKTRONIK AB
Järnringen 15 43323 PARTILLE
Tel 031-44 07 15

Startsida - ETP Kraftelektronik AB

Fick c:a 40% rabatt jämfört med pris i vanlig handel men det var via en vän.
Vet inte om de säljer till privatpersoner men ring och hör.

Vad du bör(Läs skall) göra är att byta din laddare till en med storlek i Amp c:a 10-15% av Ah på batteri och med temperaturkompensering. Orsaken är att Gel inte gillar att bli överladdade och om man är söderut med temperaturer över 20 grader så måste laddspänningen sänkas från 14,4 enligt temperaturkompenserad laddkurva.
Man bör också helst ha ev. solcellsladdare temperaturkompenserad eller ställa ner laddspänning vid varmare väder.
Utan temperaturkompensering kan Gel bli kortlivade och det är nog den vanligaste orsaken till att Gel ibland fått dåligt rykte.

Mina Gel var i bra skick med nästan full kraft efter mer än 7 år när jag sålde bilen. 10-15 år kan Gel hålla om de sköts.

Jag hade nog trots ovan valt AGM för dessa är inte lika känsliga för överladdning men nästan lika tåliga mot djupurladdning.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?

Förstår nog inte frågan, menar du möjligen Ah (eftersom du nämner bodelen)? Amp brukar man ju mest tala om då det gäller startbatterier. Vilket man menar ger helt olika svar.

Jag menar hur många Ah de är på, jag trodde att förkortningen Ah betydde Ampere-timmar, men jag hade kanske fel...
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?

Nu lutar det åt AGM efter samtal med kunniga medlemmar här!
Jag säger bara en sak, den här klubben är ju outstanding!
På dom åren jag varit medlem har jag ökat mina kunskaper om husbilar och även annat med flera tusen procent!
Jag hoppas jag kan ge tillbaka kunskaper någon gång i framtiden till andra medlemmar som är noviser i början likt mig själv!

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?

AGM är som jag förstått inte alls lika känsliga för överladdning. Gelbatterier som blir överladdade får bubblor som fastnar i gelen och som aldrig går att få bort. Gelbatterierna kräver mer underhåll, dock är det så att om ett gelbatteri sköts på rätt sätt så kan det hålla längre än AGM.
AGM är som sagt inte alls lika känsliga för överladdning och man behöver inte tänka på temperaturkompenseringen vid laddningen.
Det är alltså inga jätteskillnader mellan dessa två sorter, man får välja utifrån behov och hur mycket tid i skötsel man vill lägga ner.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?

"Du har helt rätt, Ah betyder ampere-timmar, alltså strömmen i A gånger tiden i timmar"

Lite förtydligande : t.ex. 120 Ah betyder teoretiskt att vid 1 A förbrukning håller batteriet i 120 timmar, men praktiskt skall man ej gå under 12.2 V för lång livslängd.

Jojje
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?

Om man sitter och räknar på hur länge man kan ha tv, dator och belysning igång så ska man tänka på att ett batteri på 100 Ah i praktiken inte kan ge strömmen t.ex. 1 A i 100 timmar. Dels för att det troligen inte är fulladdat från början, dels för att man inte ska djupurladda det ända ner till noll och dels för att batteriet med åren "slits" och förlorar lite av sin kapacitet. Jag brukar räknar med att det går att nyttja ca 60% av det angivna värdet.
Man vill ju dessutom ha kvar lite till elektroniken i pannan, kylen, gasvarnaren.
Finns det någon mer än jag som har funderat i dessa banor.
Hälsningar från Willy
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?

AGM är som jag förstått inte alls lika känsliga för överladdning. Gelbatterier som blir överladdade får bubblor som fastnar i gelen och som aldrig går att få bort. Gelbatterierna kräver mer underhåll, dock är det så att om ett gelbatteri sköts på rätt sätt så kan det hålla längre än AGM.
AGM är som sagt inte alls lika känsliga för överladdning och man behöver inte tänka på temperaturkompenseringen vid laddningen.
Det är alltså inga jätteskillnader mellan dessa två sorter, man får välja utifrån behov och hur mycket tid i skötsel man vill lägga ner.
1) Varför skulle GEL-batterier kräva mer underhåll (?), både GEL eller AGM är underhållsfria - se resp bruksanvisning!
2) Alla batterier håller länge om de används till det de är konstruerade och avsedda för - se resp bruksanvisning!
3) Om vi förutsätter att laddning sker genom husbilens fungerande laddare (17-20A) - så finns ingen skillnad betr överladdning mellan AGM/GEL i en normal husbil!
4) Betr skillnader mellan AGM/GEL så är de stora, avsedda för olikartad användning. GEL oftast ett rent fritids-/förbrukningsbatteri (låga strömmar A in- och ut) medan AGM ar en kompromiss mellan start-/förbrukningsbatteri, egentligen inte bäst på något (men höga strömmar in- och ut).
GEL- tål vidare djupare urladdning än AGM-batterier vilket innebär att ett GEL-batteri innehåller mer användbar energi än ett AGM med samma Ah.
Ett AGM-batteri är ok att använda som startbatteri och om man har stora strömuttag till ex micro, mm. Ett GEL-batteri är perfekt som förbruknings-/fritidsbatteri!
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?


Skillnad mellan husbils och marinbatteri är nog liten har det sagts mig. Någon nämnde för mig att marinbatterier är mer vältsäkra eftersom det svänger mer på havet. Kapslingen skall vara bättre (säkrare).
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Vart köpa maringelbatterier till hyfsat pris?

Jag köpte mina bodelsbatterier, 2 st 110Ah för nästan samma pris som för ett, hos butiken i stan, hos denna firma.

MEP Batterier Sverige - batteri, batterier, personbilsbatteri, lastbilsbatteri, mc-batteri, personbilar, lastbilar, traktorer, tröskor, entreprenad, skogsmaskiner, fritid, rörcellsbatterier, fodervagnar, liftar, specialbatterier, mc, scoters, trädgår

Sidan är inte helt uppdaterad så man ska ringa och få pris av personalen som var väl insatt i batteridjungeln och de problem jag hade.
 
Toppen