Ludde Kuddsson
HBK Medlem
Ni som har installerat maringelbatterier till bodelen, vart har ni köpt och vad har de kostat och hur många ampere har de varit på?
/Kuddsson
/Kuddsson
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Förstår nog inte frågan, menar du möjligen Ah (eftersom du nämner bodelen)? Amp brukar man ju mest tala om då det gäller startbatterier. Vilket man menar ger helt olika svar.Ni som har installerat maringelbatterier till bodelen, vart har ni köpt och vad har de kostat och hur många ampere har de varit på?
/Kuddsson
Förstår nog inte frågan, menar du möjligen Ah (eftersom du nämner bodelen)? Amp brukar man ju mest tala om då det gäller startbatterier. Vilket man menar ger helt olika svar.
Jag menar hur många Ah de är på, jag trodde att förkortningen Ah betydde Ampere-timmar, men jag hade kanske fel...
1) Varför skulle GEL-batterier kräva mer underhåll (?), både GEL eller AGM är underhållsfria - se resp bruksanvisning!AGM är som jag förstått inte alls lika känsliga för överladdning. Gelbatterier som blir överladdade får bubblor som fastnar i gelen och som aldrig går att få bort. Gelbatterierna kräver mer underhåll, dock är det så att om ett gelbatteri sköts på rätt sätt så kan det hålla längre än AGM.
AGM är som sagt inte alls lika känsliga för överladdning och man behöver inte tänka på temperaturkompenseringen vid laddningen.
Det är alltså inga jätteskillnader mellan dessa två sorter, man får välja utifrån behov och hur mycket tid i skötsel man vill lägga ner.
Marin och fritidsbatterier
http://www.ttcommerce.com/Pdf/Battery/Sonnen.pdf
Tyska ebay :
marin gel batterie Angebote - attraktive Preise für Auto Motorrad Teile Artikel bei eBay.de
Men vad är skillnaden mellan "husbils" och marine GEL ?