• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vart är våra husbilar & förare på väg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Varje morgon ställer jag bilen på betongplattan med brunn avsedd för tömning av gråvatten. Jag öppnar kranarna för både köksvatten och duschvatten. Ibland måste jag flytta bilen några meter för att utloppet skall hamna rakt över brunnen. Under tiden tankarna töms ( tar rätt lång tid) så tömmer jag toan och fyller på dricksvatten. Om vi står längre tid, midsommar t.ex., använder jag spillvattenlungan och knallar fram och tillbaka.

Under dagen på rull kan vi ägna oss åt besök på olika sevärdheter och slipper leta efter tömningsplatser. Har hänt någon gång ibland då vi besökt vänner och jag inte vill tömma toan hos dem. Det känns jobbigt att leta efter möjlighet att tömma toan. Ett stopp per dag blir det oftast vid ett köpcentrum för att inte ställa oss utan på kvällen. Nästa morgon upprepar jag proceduren på betongplattan och njuter av resan hela dagen.

:mcride:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Varje morgon ställer jag bilen på betongplattan med brunn avsedd för tömning av gråvatten. Jag öppnar kranarna för både köksvatten och duschvatten. Ibland måste jag flytta bilen några meter för att utloppet skall hamna rakt över brunnen. Under tiden tankarna töms ( tar rätt lång tid) så tömmer jag toan och fyller på dricksvatten. Om vi står längre tid, midsommar t.ex., använder jag spillvattenlungan och knallar fram och tillbaka.

Under dagen på rull kan vi ägna oss åt besök på olika sevärdheter och slipper leta efter tömningsplatser. Har hänt någon gång ibland då vi besökt vänner och jag inte vill tömma toan hos dem. Det känns jobbigt att leta efter möjlighet att tömma toan. Ett stopp per dag blir det oftast vid ett köpcentrum för att inte ställa oss utan på kvällen. Nästa morgon upprepar jag proceduren på betongplattan och njuter av resan hela dagen.

:mcride:

Blir det inte jobbigt att släpa runt betongplattan? Vi står ofta på ställen som inte har betongplatt för tömning. Att då leta tömningställe eller camping har vi inte alltid lust till och de skall i princip alltid ha betalt. Står man på camping eller ställplats med tömning är det ju klart att de används med det gör ju många inte alltid och då är en grusbacke bäst.
Vägverket har många bra ställen för toatömning med inget för gråvatten.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Kan man inte tömma gråvatten i svartvatten-brunnen (även om man inte använt några kemikalier alls)? Hur gör dom som har samma tank för både och?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Blir det inte jobbigt att släpa runt betongplattan? Vi står ofta på ställen som inte har betongplatt för tömning. Att då leta tömningställe eller camping har vi inte alltid lust till och de skall i princip alltid ha betalt. Står man på camping eller ställplats med tömning är det ju klart att de används med det gör ju många inte alltid och då är en grusbacke bäst.
Vägverket har många bra ställen för toatömning med inget för gråvatten.

Vi står ju som vi berättat tidigare alltid på campingplats. Vi väljer campingar utan kristallkronor och heltäckningsmattor. Vi behöver bara inhägnat, för tryggheten, och tömma/fylla för bekvämligheten. Vi har alltid elanslutning och använder den till bristningsgränsen. Gasolen använder vi till fika mitt på dagen.
Låg gasolkostnad/hög övernattningskostnad. Bor på en gata där glassbilen och sopbilen är det enda som är intressant. Vi gillar folk omkring oss på campingen. Många andra har det precis tvärtom och söker ensamhet och stillhet i husbilslivet.

:)
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Tack vänner som står upp för ordning, reda och som vill ha en trivsam miljö. Jag kunde inte på något vis ana, det engagemang som finns för att "Hålla Sverige och hela Europa rent". Själv ska jag göra allt jag kan, för att allt ska bli bättre. Så här skriver en av mina bloggvänner...

"Vi sa till i Frankrike en gång, men han brydde sig inte, han ryckte bara på axlarna. Inte undra på att de stänger alla platser som vi har stått på i Spanien. Folk grisar ner så man undrar hur de har det hemma? Förstår de inte att de fördärvar för sig själva också……..vet inte hur man skall få dem att följa de regler som finns?"

En sommarkväll kom vi till parkeringsplatsen "Svinö" i Kalmarsund under Ölandsbron. Jag drog på mig grovarbetarhandskarna och skulle städa upp en ruta, så vi skulle kunna övernatta. Det var så mycket utslängt skräp att jag gav upp och for därifrån. Kvar stod det ändå säkert 40 husbilar i smutsen.

Jag vet att jag har överkurs på ordning och reda. På offentliga toaletter tar jag ofta ett par pappershanddukar och sveper över golvet innan jag lämnar min plats. Om alla följer lagar och regler skulle många av trivas ännu bättre.
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Om jag körde bakom en husbil som kör omkring med en öppen kran med rinnande vätska skulle jag bli lindrigt sagt förbannad.
Många är redan förut irriterade på husbilar för att de stör utsikten, kör sakta osv och stänker det sedan vätska, oavsett vilken, på bilar som ligger bakom spär det bara på den negativa synen på husbilar.
Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag skulle göra på detta sätt.

När det regnar stänker det om man ligger för nära rent vatten dör ingen av ! Frågan var väl olägenheten med släppt gråvatten! Sen om det kommer en liter rent vatten i nån kurva det är nog inte nån katastrofSen är det så att om man fyller knökfullt så stänker det ut i överfyllnadsröret i kurvor inget konstigt med det ! Verkar överdriven känslighet av vattenSen är jag klart för att vi skall följa lagar å regler! För min del varken jag skäms eller är förbannad om det skulle komma en vattendroppe från mej eller på mej :cool:
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Klart att man får släppa ut dricksvatten:D

Det spelar ingen som helst roll vad du tycker, det är vad betraktaren ser och
tycker som avgör vad vi får för rykte.
Tror inte många drar slutsatsen att du skickar ut dricksvatten.
Tycker fortfarande att du gör oss som kollektiv en rejäl och onödig björntjänst.
// Janne
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Det spelar ingen som helst roll vad du tycker, det är vad betraktaren ser och
tycker som avgör vad vi får för rykte.
Tror inte många drar slutsatsen att du skickar ut dricksvatten.
Tycker fortfarande att du gör oss som kollektiv en rejäl och onödig björntjänst.
// Janne

OK var å en tycker som man vill :cool:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

OK var å en tycker som man vill :cool:

Håller med Jannemickel. Gråvatten må vara helt harmlöst på en beväxt yta eller en grusbädd som inte ska användas som ställplats det närmsta dygnen, MEN "allmänheten" har nog svårt att veta vad man släpper ut, och reagerar därefter. Det är onödigt att spä på det motstånd som husbilar möter på många ställen genom obetänksamma utsläpp. Risken är stor att man bara bidrar till att det blir fler restriktioner framöver.
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Håller med Jannemickel. Gråvatten må vara helt harmlöst på en beväxt yta eller en grusbädd som inte ska användas som ställplats det närmsta dygnen, MEN "allmänheten" har nog svårt att veta vad man släpper ut, och reagerar därefter. Det är onödigt att spä på det motstånd som husbilar möter på många ställen genom obetänksamma utsläpp. Risken är stor att man bara bidrar till att det blir fler restriktioner framöver.

Får väl passa på när det regnar:wideeyed::cool::D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Det er en viktig årsak til at en ikke skal tømme gråvatn hvor som helst: smitte! Ikke bare virus og bakterier, men også frø av fremmede vekster og insekter.

I Australia var det i 2002 fortsatt normalt å tømme gråvatn i veikanten i skogsområder, dette er nå forbudt i de fleste stater. Årsaken til dette var spredning av blant andre fruktfluer og parasitter.

Men les http://www.cmca.net.au/assets/images/LNT/Bush_Camping_Code.pdf om hvordan en fricamper i dette store land med nesten like store friheter.
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

När det regnar stänker det om man ligger för nära rent vatten dör ingen av ! Frågan var väl olägenheten med släppt gråvatten! Sen om det kommer en liter rent vatten i nån kurva det är nog inte nån katastrofSen är det så att om man fyller knökfullt så stänker det ut i överfyllnadsröret i kurvor inget konstigt med det ! Verkar överdriven känslighet av vattenSen är jag klart för att vi skall följa lagar å regler! För min del varken jag skäms eller är förbannad om det skulle komma en vattendroppe från mej eller på mej :cool:

Försök att tänka dig in i en motorcyklist situation bakom dig som tömmer ut vatten, värst med gråvatten men även friskvattnet vill de vara utan.
/ Olle
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

.....MEN "allmänheten" har nog svårt att veta vad man släpper ut, och reagerar därefter. Det är onödigt att spä på det motstånd som husbilar möter på många ställen genom obetänksamma utsläpp. Risken är stor att man bara bidrar till att det blir fler restriktioner framöver.

Ovanstående är "huvudet på spiken" !!

Snålade på värmen en natt på asfalterad parkering mitt inne i en stad. Blev kallare än jag trodde på natten och frostvakten öppnade för färskvattnet. Naturligtvis var det lite lutning så vattnet slingrade sig långt över parkeringen.

Gjorde min egen lilla undersökning när jag satt i närheten vid en parkbänk med frukosten. Har ju läst tidigare diskussioner här om utsläpp av bl.a. gråvatten, så jag tyckte det var intressant, samtidigt som jag tyckte det var pinsamt när folk stirrade o ville förklara vad det var för de som passerade.

Frågade alla som stirrade surt på husbilen, vilket var nästan samtliga som parkerade/gick förbi minst ett 20-tal personer, vad de trodde och tyckte. Samtliga (utom en som hade husvagn o förstod) trodde det värsta, att det var avloppsvatten eller skitvatten som några uttryckte det. Ingen visste frostvaktens funktion eller ens skillnaden mellan svart- o gråvatten.
En trodde absolut inte på mig, bortförklaringar sa han, så jag samlade lite efterdropp i kaffemuggen och drack :D

Så - oavsett vad vi tycker/inte tycker om att släppa ut rent vatten/gråvatten kan man ju vara lite smart och inte göra det så det "sticker i ögonen på folk" när vi vet att många tar för givet/tror det är skitvatten.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Drar därmed slutsatsen att det är helt ok att släppa gråvattnet bara ingen ser det för man förstår normalt inte att det är ofarligt och vi kan få dåligt rykte. :)
Det är därför viktigt att köra långa extravägar och betala extrapengar för att "svensson" inte skall bli förbannad i sin brist på kunskap dvs jag skall betala för någon annans dumhet. Tror inte det!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

På vissa ställen rekomenderas man att markinfiltera i brist på tömningställen. Lär vara ganska miljövänligt med grusbädd. Släpper själv mitt på egen gräsmatta. Funkade så sent som idag och luktar inget. Gör det aldrig i samhällen eller i vattendrag. Finns det bra ställen använder jag dem men kör inte långa omvägar eller betalar extra.
Gråvattentrådar är tradition på forumet och ett säkert vårtecken:)

Nu förstår jag inte dina senare inlägg där du skriver att du släpper ut vattnet där du står. I det här inlägget skriver du att du släpper ut det hemma på gräsmattan , hur gör du egentligen??? Om du släpper ut vattnet där du står så finns det väl inget att släppa ut när du kommer hem.
HaDe Hasse
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Nu förstår jag inte dina senare inlägg där du skriver att du släpper ut vattnet där du står. I det här inlägget skriver du att du släpper ut det hemma på gräsmattan , hur gör du egentligen??? Om du släpper ut vattnet där du står så finns det väl inget att släppa ut när du kommer hem.
HaDe Hasse

Som jag skrivit mer än en gång i mina trådar låter jag det vara öppet där det passar sig men släpper givetvis inte ut vatten på asfalt utanför en stormarknad eller dyl. Ibland står också jag på camping och då brukar jag som efter denna helg inte köa för att släppa ut gråvatten (det var rätt lång kö)om jag ändå skall direkt hem. När detta inträffar släpper jag det på min gräsmatta vilket skedde senast i måndags. Inte så svårt. Om jag står på en grusplan eller i en skogsbacke låter jag kranen vara öppen.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Jag vet var en del bussar släpper sin skit. Det gör de när de kör in på en tvätt för bussar och där återanvänds vattnet. Där återanvänder man även skiten, som skuras in på bussen. Det är väldigt äckligt att serva dessa anläggningar. Min son har arbetat med detta genom Kärcher. Jag är glad att han inte arbetar med detta längre, med tanke på sjukdomsrisker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen