• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vart är våra husbilar & förare på väg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Så länge så många saknar sunt förnuft, måste någon bry sig. Vem vill komma och stå på en nedgrisad ställ- eller campingplats, där man sett någon släppa ut disk- & duschvatten. Tömmer du på en skogsväg, säger jag inget, kanske bara polisen, om han skulle se dig och du får böter. Att släppa ut gråvttenet på asfalt som skedde i Färjestaden och i Kårehamn är minst sagt omdömeslöst.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Att man orkar bry sig om detta ickeproblem. Gräs, grus funkar utmärkt. Aldrig i dagvatten ellet vattendrag. Inget stort problem att reta sig över. Har ni aldrig sett en bonde sprida gödsel. Där sprids mer skit på ett par timmar än allt gråvatten från husbilar på ett år.
Kom inte och tjöta hos mig för då får ni ett finger. Privata gråvattenpoliser nej tack!

Så länge så många saknar sunt förnuft, måste någon bry sig. Vem vill komma och stå på en nedgrisad ställ- eller campingplats, där man sett någon släppa ut disk- & duschvatten. Tömmer du på en skogsväg, säger jag inget, kanske bara polisen, om han skulle se oss och vi får böter. Att släppa ut gråvattnet på asfalt som skedde i Färjestaden och i Kårehamn är minst sagt omdömeslöst. Att sprida gödsel på en åker tillhör naturen och det har jag gjort mycket i mitt liv, men disk- & tvättvatten hör inte hemma där.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Att sprida saker är ju att tillföra näringsämnen som bör vara biologiskt nedbrytbara. Att då tillföra några ml i form av duschvatten ser jag inte som något problem alls när man jämför med gödselspridning eller ett husdjur som pinkar mot ett träd. Inget att bråka om alls och något jag ämnar fortsätta med på de ställen det passar. Att göra det utanför köpcentret i färjestaden var dumt men fortfarande ingen stor sak då det säkert ran ut till asfaltskanten och sedan filtrerades ned i gräsmattan. Att stå med stängd kran och sedan släppa jäst gråvatten är dock något som måste ske där ingen störs av lukten och om det var detta som gjordes var det mycket dumt gjort.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Ja det är säkert inget stort problem om du släpper ut "några ml" här o där, men om vi alla ca 60000 husbilsägare skulle göra samma sak (enligt dig en rimlig tanke) så skulle snart vårt fria husbilsliv vara ett avslutat kapitel. Vi bör sköta oss exemplariskt när vi är ute och åker, då är vi välkomna nästa gång också.

När det gäller böndernas gödsling så är det en dålig jämförelse, de gör det bara för att ersätta de näringsämnen som deras gröda har tagit upp ur marken, ingår alltså i ett kretslopp. Det är och har varit ett problem med böndernas övergödning men som tur är har det blivit bättre.

Ha en bra sommar men tänk på miljö och ett gott rykte.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Yepp Anders;)
Det har undertecknad Anders fått, jäkligt retligt:cool:
Helst om man står som vi gjorde, på en asfaltplan i Borgholm på Skördefesten!
Det var rätt många som såg vattenfloden. Jag satte mig utanför bilen på en stol och försökte förklara (för de som ville lyssna;))

Fast man kan ju förstå folks ilska, samt att det är ju inte lätt att förklara det här med frostvakt och egen okunskap för nån som inte är så insatt i en husbils små teknikaliteter:oops:

Man har klantat sig många gånger sen 1988 då vi började kava runt i div. Husbilar:oops:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

När vi är på rull stannar vi bara på öppna gräs och grusytor. Vi stänger aldrig gråvattenkranen så när jag borstar tänderna och tvättar händerna rinner vattnet ut direkt. På så sätt blir det aldrig lukt från gäst gråvatten. Diskar gör vi i en balja utanför bilen på gammalt scoutvis. All servis är av engångstyp och slänges tre gånger per dag i olika tunnor.
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Vi öppnar färskvattenkranen när vi är på hemväg så blir tanken helt tömd! Kan naturligtvis uppfattas som tömning av gråvatten, vilket ju är beklagligt men kan ju inte sätta en skylt bak på bilen å förklara vattentyp
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Om jag tolkar vissa rätt i denna tråd så kan vi lägga ner Kommungruppen, det mesta vi gör är att försöka få till tömningsmöjligheter i samband med ställplatser, men det är tydligen ingen ide...
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Om jag tolkar vissa rätt i denna tråd så kan vi lägga ner Kommungruppen, det mesta vi gör är att försöka få till tömningsmöjligheter i samband med ställplatser, men det är tydligen ingen ide...

Nä vi skall fortfarande pressa vår politiker till att se problemet. Men tyvärr vill inte alla kommuner hjälpe till. Ni gör et kanon arbete, jobba på och tack for det.


MVH

Dahl
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Vi öppnar färskvattenkranen när vi är på hemväg så blir tanken helt tömd! Kan naturligtvis uppfattas som tömning av gråvatten, vilket ju är beklagligt men kan ju inte sätta en skylt bak på bilen å förklara vattentyp

Om jag körde bakom en husbil som kör omkring med en öppen kran med rinnande vätska skulle jag bli lindrigt sagt förbannad.
Många är redan förut irriterade på husbilar för att de stör utsikten, kör sakta osv och stänker det sedan vätska, oavsett vilken, på bilar som ligger bakom spär det bara på den negativa synen på husbilar.
Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag skulle göra på detta sätt.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Om jag tolkar vissa rätt i denna tråd så kan vi lägga ner Kommungruppen, det mesta vi gör är att försöka få till tömningsmöjligheter i samband med ställplatser, men det är tydligen ingen ide...

Eller så ser man de 151 tack som Matts Torebring fått på sitt inlägg och ser att de flesta nog uppskattar ert arbete!

Ser framför mig en ställplats på grus där husbilsägarna säger "det är ju bara lite gråvatten jag släpper ut" x 20l vatten med lite matrester/tvålrester etc. x 20 bilar x 30 dagar i månaden x 5 månaders säsong...
I slutet av säsongen (om inte förr) kanske den ställplatsen är så mysig längre efter 60m3 gråvatten och tillhörande rester på markytan om alla skulle resonera så.

Tycker mest det är fel mot dem som kommer efter på samma plats och kliver ut i föregående ställplatsgästs kladdiga gråvattenrester även om miljöaspekten är nog så viktig.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Jag pratade med en granne, som har en skogsväg som leder in till en vacker sjö. Vid sjön finns en stor uppläggningsplats för timmer, som skulle passa utmärkt som ställplats, då allt timmer ska vara utkört, jag tror första maj. Han har satt upp en bom över vägen, jag frågade varför. Han svarade " jag är less på att städa efter andra" där kommer skrotbilar, soffor, matrester som fåglarna drar ut, toapapper och därtill hörande saker. Nu har han städat, men släpper inte in någon och jag förstår honom. Det är synd att det blivit på detta sättet.
Om man hela tiden tänjer på regler så hamnar man snart på en soptipp.
Första pappret är alltid svårt att slänga, men finns där redan skräp före, så gör det inget om det kommer mer.
Vi plockar skräp på vår biltvätt varje dag. Det underliga är att är det mycket tvätt blir det lite skräp, lite tvätt mycket skräp. Det verkar som folk drar sig för att slänga när någon ser på.
Skulle aldrig falla mig in att släppa ut, vare sig gråvatten eller friskvatten, som kan reta upp andra människor. De kan ju omöjligt veta vad som rinner under bilen.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Eller så ser man de 151 tack som Matts Torebring fått på sitt inlägg och ser att de flesta nog uppskattar ert arbete!

Ser framför mig en ställplats på grus där husbilsägarna säger "det är ju bara lite gråvatten jag släpper ut" x 20l vatten med lite matrester/tvålrester etc. x 20 bilar x 30 dagar i månaden x 5 månaders säsong...
I slutet av säsongen (om inte förr) kanske den ställplatsen är så mysig längre efter 60m3 gråvatten och tillhörande rester på markytan om alla skulle resonera så.

Tycker mest det är fel mot dem som kommer efter på samma plats och kliver ut i föregående ställplatsgästs kladdiga gråvattenrester även om miljöaspekten är nog så viktig.

Den gillade jag riktigt mycket...
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Brusen, man kan ju också låta bli att göra så, och tömma på lämpligare sätt, så förstör man inte synen på husbilister kollektivt? :)

Ja nog gör vi så! Tömmer det som rinner ut när vi står still! Men det blir ju kvar några liter som töms när det blir svajigt! Inget gammalt vatten kvar nästa gång drar på tur
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Det är säker bra om man klarar av att säga till andra att inte tömma ut gråvatten olämpligt, men hur många klarar det? Fortsättningen kan bli riktigt otrevlig.
Åke
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Vi öppnar färskvattenkranen när vi är på hemväg så blir tanken helt tömd! Kan naturligtvis uppfattas som tömning av gråvatten, vilket ju är beklagligt men kan ju inte sätta en skylt bak på bilen å förklara vattentyp

Hoppas du har låtit bli att sätta upp HBK-skylten också...
// Janne
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vart är våra husbilar & förare på väg?

Jocke har gjort en fantastisk fin förteckning över tömningsställen som många av oss kommer att ha stor nytta av och kanske slippa grusbäddar, diken och mycket av det som nämns ovan. En sak jag undrar över, var tömmer alla bussar, lastbilar, hemmabyggen från hela Europa och alla andra möjliga "porta-potti" resenärer sitt?

Om vi är ca 60 000 HB ägare i Sverige och kanske minst lika många HB-sommar-turistande från resten av Europa (många på väg till Nordkap), hur gör alla "dom andra" som saknar Jockes fina förteckning och inte ens kan språket? Smyger dom på skogsvägar och letar efter grusställen, eller...? Är det verkligen så svårt att hitta ett tömningsställe så att man absolut måste släppa ut gråvatten på asfalten i Färjestaden eller Kårehamn? Mycket omdömeslöst, som någon tidigare skrev.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen