• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varningsskylt

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Varningsskylt

Jag äger en varningsskyllt, efter att ha sett tidigare påstående i Husvagnssvenssons katalog. Jag använder den inte längre eftersom den skymmer seendet med backkameran.
Jag har konstaterat att italienarna använde skyllten mycket begränsat o även i tyskarna.
I Spanien har jag inte kört ännu, så dem yttrar jag mig inte om. Jag har frågat flera vad som gäller, men ej fått ett riktigt svar, men tydligen så vet medlemmarna i Husbbilsklubben hur det ska vara. Det senaste en "förståsigpåare" svarade mig, var att det gäller endast bilar över 3,5 ton. Jag har inte hört någon ännu som blivit bötfälld på grund av saknad skyllt!?
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Varningsskylt

Varningsskylt för cykel.
Ska användas enligt lag i vissa länder.
(Text hämtat från Husvagn-Svenssons katalog 2008).

Någon som vet vilka länder det gäller?

Hälsningar
Knausen

Visa bilaga 5981

Har jag förstått något fel.....Det här mal i bakhuvudet någonstans....
Som Finne i Sverige, med svenskregistrerad bil och turist i ett tredje land, skall väl de regler gälla som gäller i mitt hemland gällande fordon?......
Eller har jag förstått det fel?.......
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Varningsskylt

Där har du fel! Det är varje land som skapar sina egna lagar de får dock inte vara i strid med EU-bestämmelser. I detta fall skulle det vara bra att EU bestämde en skylt för hela unionen. Exempel på olika bestämmelser är t.ex. vinterdäckslag, dubbdäckslag, lag om
att medföra glödlampor , reflexvästlag , lag om medföra förbandsutrustning , snökedjor en eller två varningstrianglar osv.........
 

Pricken

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
2746
Medlemskap
2024
Sv: Varningsskylt

Hej igen.

Nu har jag fixat min skylt som är avsedd för Italien. 50*50 cm och ränderna, som är 80 mm breda, ska riktas ner mot vänster som en markering för omkörande...
Skyltarna lär gå att köpa på bensinmackar vid gränsen. Min är gjord av papp med en stor röd reflex i varje hörn.

Denna skylt hade jag faktiskt kunnat göra ganska enkelt själv... nu när jag vet exakt hur den ser ut.

/Knausen

Hej!
Har i dag inhandlat varningsskylt skylt hos Husvagns-Svensson inför vår stundande resa till Italien.
Vad jag av tidigare inlägg ej helt förstått är om skylten kan monteras mot husbilens bakre vägg eller om den som Anders.B hävdar skall sitta bakom befintlig last, i detta fallet cyklar. I så fall får skylten fästas mot t.ex det cykelskydd av presenning som jag tänker skaffa.
Tacksam om någon kan berätta vilket av de två ovannämnda alternativen är det rätta.

"Pricken"
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Varningsskylt

Skylten skall sitta efter det som lastats bakom husbilen. Har man cyklar bak på bilen så måste skylten vara fäst på cyklarna och får inte skymmas av något föremål.

Hur hårt man sedan bedömer detta beror nog på den enskilde polisen.
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Varningsskylt

Köpte min skylt på en mack i Italien vid gränsen betalade 5 euro 2009 . Skylten är i plast helt Ok lätt o bra.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varningsskylt

Vad som gäller i Spanien
"V-20 a el artículo 173 el anexo XI del Reglamento General de Vehículos"

I Spanien gäller skylten V20 kostar runt 30€ den med tre röda streck.
Skall användas när lasten sticker ut utanför fordonet .
Utländska Eu fordon på besök kan använda sina skyltar dvs dom med fem streck.
Godkända cykelställ som monteras på dragkroken och har baklyktor bakom lasten behöver inte ha skylt.
Om lasten är bredare än bilen max 40Cm max bredd 2.55m skall två skyltar användas
 

Bilagor

  • portabicicletas_v20.jpg
    portabicicletas_v20.jpg
    30 KB · Visningar: 664

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Varningsskylt

Är det någon som säkert vet vad som gäller i Spanien? Är det som Hjulnissarna säger, att det måste vara en annan skylt där än i Italien?
Och vet någon säkert att en plastskylt med reflexer i hörnen inte längre duger i Italien? Det känns som det är mycket hörsägen i den här tråden.

Vi tänker åka till Spanien i sommar och vill gärna veta om vi behöver köpa ny skylt (har Husvagnsvenssons i plast med reflexer, som fungerat i Italien tidigare).
Precis, mycket hörsägen och troende som alltid i sådana här trådar. Som i postkodmilionären när publiken skall ge hjälp.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Varningsskylt

Vad gäller i Tyskland, österike, Slovenien o Kroatien? Någon som vet om man behöver skylt?
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Varningsskylt

Vad gäller i Tyskland, österike, Slovenien o Kroatien? Någon som vet om man behöver skylt?
Enligt svar på fråga jag ställde i HusbilHusvagn är det endast Italien och Spanien som kräver varningsskylt nere i Europa.

Lasse
 

Rapido9065

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
5135
Medlemskap
2024
Sv: Varningsskylt

Ett väldigt sent inlägg i debatten om varningsskylt för cyklar m.m. i Spanien, från 1/7 i år måste man förutom varningsskylt även ha minst två skyddsväster + alko-mätare i bilen.

Hittade en billig skylt och västar hos www.ghcampingshop.se/som finns i Ulricehamn, de är med på årets mässa nästa vecka men har då inte med sig dessa prylar. Skylten kostar 89 kr och väst 19 kr per st, de har också alko-mätare men den låg på över 1700 kr. Har hört att Clas Ohlson har betydligt billigare men har inte varit där ännu.

Om ni ringer GH Campingshop tar de med sig era prylar till mässan och då slipper ni frakt på 99 kr.
 
Toppen