• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varningsskylt

F

F.d. 4754

Guest
Varningsskylt för cykel.
Ska användas enligt lag i vissa länder.
(Text hämtat från Husvagn-Svenssons katalog 2008).

Någon som vet vilka länder det gäller?

Hälsningar
Knausen

varningsskylt.jpg
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Varningsskylt

B.L.A. i Italien har kravet funnits i många år,Billigare med skylt än böter.
Skylten talar om att man har utskjutande last,i Sverige måste man också hänga på en typ vipel om man har utskjutande last.
HaDe Hasse
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Varningsskylt

Det finns minst 2 typer som är aktuella, en för Italien med lite smalare röd/vita stipes på plåten - en för Spanien med bredare. Av någon underlig anledning tycks inte den ena var giltig i det andra landet. Skall det kallas EU-norm?
Tyvärr ganska dyra - i Tyskland (Fritz Berger) kostar Italienskylten i aluminium ca 250:- och den "spanska" ca 400:-! Antar Husvagns-Svensson inte är billigare. Det finns alternativ i plast men de har jag för mig är inte godkända av polisen i resp land.
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Varningsskylt

I Spanien är det lag på att använda skylten, i Frankrike ska skylten användas om lasten sticker ut en antal decimeter inte säker på exakta måttet. Jag använder skylten så fort jag lämnar Sverige, den gör ju ingen skada när den sitter där.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Varningsskylt

Hej Knausen!
Skylten skall sitta längst bak,bakom cyklar od.Tror att även Österrike har sånt krav.
Anders.B
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Varningsskylt

Vill bara nämna att i Sverige gäller följande enligt Trafikförordningen om fordons last.
Det är inte lätt att vara detektiv och ta reda på andra länders nationella regler...

82 § Vid färd på väg skall lastens yttersta del vara tydligt utmärkt när lasten skjuter ut framför ett fordon eller mer än en meter bakom ett fordon. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Varningsskylt

Hej igen.

Nu har jag fixat min skylt som är avsedd för Italien. 50*50 cm och ränderna, som är 80 mm breda, ska riktas ner mot vänster som en markering för omkörande...
Skyltarna lär gå att köpa på bensinmackar vid gränsen. Min är gjord av papp med en stor röd reflex i varje hörn.

Denna skylt hade jag faktiskt kunnat göra ganska enkelt själv... nu när jag vet exakt hur den ser ut.

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Varningsskylt

Har själv tänkt göra en med två olika sidor, har bara hittat gul och röd/orange reflekterande på Biltema. var hittar man vi reflex.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Varningsskylt

Knausen!

Var och hur fixade du sin skylt? Pris?

Tacksam om du
kan tipsa oss på bra inköpskälla.
:spinny:
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Varningsskylt

Enligt uppgift är det aluminiumskylten som skall användas i Italien.
Vi har själv den gamla skylten med runda reflexer som inte är godkänd längre och det hade säkert 50% av dom andra fordonen också när vi var där i somras.
Hälsn. Krister o.Ursula.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Varningsskylt

Hej.

Jag har fått min skylt av en kompis som har bytt till en husbil med stort garage och inte har cyklarna bakom bilen längre. Min skylt är köpt på en vanlig mack precis vid Italienska gränsen.

Husvagns-Svensson säljer varningsskylten som med all sannolikhet är rätt skylt för Italien.
Sidan 78 i deras katalog: http://np.netpublicator.com/?id=n85029876

Knausen igen.
 
F

F.d. 9118

Guest
Sv: Varningsskylt

Är det någon som säkert vet vad som gäller i Spanien? Är det som Hjulnissarna säger, att det måste vara en annan skylt där än i Italien?
Och vet någon säkert att en plastskylt med reflexer i hörnen inte längre duger i Italien? Det känns som det är mycket hörsägen i den här tråden.

Vi tänker åka till Spanien i sommar och vill gärna veta om vi behöver köpa ny skylt (har Husvagnsvenssons i plast med reflexer, som fungerat i Italien tidigare).
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Varningsskylt

Hej igen.

Nu har jag hittat bilder på bägge skyltarna.

Den vänstra skylten är avsedd för Italien. (Samma skylt som Husvagns-Svensson säljer enligt katalogbild).

Den högra bilden som har färre men bredare fält ska användas i Spanien.

Bägge skyltarna har måttet 50*50 cm.

Skyltarna kan köpas här: Fritz Berger: Ihr Spezialist für Camping und Freizeit

/Knausen

8450460329779216.jpg 8450460302025328.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Sv: Varningsskylt

Hej alla ,

Finns det ingen "klurig" uppfinnare här i klubben som kan tillverka dessa skyltar i tunn aluminium med ränder för Spanien på ena sidan och för Italien på andra ?
Om en sådan skylt skulle kosta ngn. krona mer än en från ex. Husv.Svensson så vore det ändå en bra affär istället för att behöva köpa en för varje land.
Jag ställer mig först i kön för köp i så fall.
mvh
Ulf
 
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Varningsskylt

Hej.

Har köpt en sådan skylt i Trieste på en bensinmack. Den är av plast och var ganska billig.
Den borde väl vara tillåten eftersom den såldes i landet.

Har rest 2 gånger i Spanien men såg inga randiga skyltar där, är det en ny bestämmelse i Spanien?

Mvh. Jägarn :D
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Varningsskylt

Jag använder den skylt som Knausen säger är för Italien. Och än så länge är det ingen polis i Spanien som klagat över det.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Varningsskylt

Hej igen.

Nu har jag hittat bilder på bägge skyltarna.

Den vänstra skylten är avsedd för Italien. (Samma skylt som Husvagns-Svensson säljer enligt katalogbild)....../Knausen

Den vänstra ser ut som en flagga med öljetter.Det kanske man skulle uppffinna för vikt o plats bara att rulla ihop.Men det finns säkert redan.Susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Varningsskylt

Hej Susanne.

Det är nog bara att sätta igång och sy om du hittar reflextyg...

/Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Varningsskylt

Hej igen.

Så här ser den gamla skylten ut med reflexer i alla fyra hörnen.

Knausen igen.

GammalskyltenItalien.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen