• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varningskedja / asfaltsarbetare

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 3644

Guest
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Hej alla ute i landet.
Vilken debatt:wideeyed:, jag planerar åka västkusten, snedda över landet och till Öland. Men jag, ensam kvinna med en liten hund, funderar hur man ska VÅGA, när man läser detta.:twitcy:
I sakfrågan, bra att tipsa varandra, och den gemensamma kanalen är väl här. Jag har inte dator med på resan, så jag nås inte av information.
En fråga, har dom brutit sig in i bilar, dagtid, nattetid, eller....
Det finns ju knep att ta till, olika larm vid samtliga ingångar. En enkel sak.
Bra inlägg tycker jag, att byta praktiska erfarenheter.
Hälsar en hälsing:wub::music-icon:
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Nu idag har dom slagit läger på parkeringen vid Särö Västerskog. Skall bli intressant att se hur länge dom får stå kvar med tanke på att det är "på Särö".
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

.... och i Gävle ockuperar de irländska asfaltläggarna fortsatt kommunens parkmark.

Kommunen hoppas hitta ett campingförbud - Gävle - www.gd.se

Citerar; "På Gävle kommun har man under tisdagen arbetat hårt med att hitta något stöd för att avhysa de engelsktalande asfaltläggarna på Stora Vall som varit där sedan i söndags.
Kommunen har polisanmält campingen.
– Vi har pratat med polisen men vi måste kunna visa att det råder campingförbud i parken. Då kan polisen gå in och de måste avlägsna sig med en gång. Annars kan polisen inte avhysa dem, säger kommunens säkerhetschef Markus Svensson.
Gatu- och parkchefen i Gävle, Karl Blad, jobbar hårt med frågan.
I ordningsstadgan står det idag inget om campingförbud, men kanske på något annat ställe?
"

Men hallå! Man undrar..... " men vi måste kunna visa att det råder campingförbud i parken." Diskussionen mellan kommunens representanter och polisen är alltså huruvida det är campingförbud på kommunens parkmark!

Tror den tveksamheten endast finns hos kommunens tjänstemän och polisen, vi andra visste det nog redan!
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Kan någon lägga in en bild så man kan se hur set ser ut i parken
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Det kan ju vara något. Nästa gång man skall till Stockholm kanske man skulle parkera på gräset på Djurgården. Det är ju inte säkert att campingförbud råder och hittar man ett riktigt tokigt ställe kanske komunen missat att förbjuda camping:)
Slottskogen eller Botaniska trädgården i Göteborg kan vara andra bra vildcampingplatser:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Poliserna är väl rädda för den här sortens människor liksom de tycks vara rädda för vissa motorcyklister, eller så är de upptagna med att sitta på kontor!

Jappe
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Gäller inte något som heter "terrängkörningslagen"? Fick P- böter för ett par 10-tal år sedan i Borgholm neråt hamnen då vi kört upp lite för långt på lite gräs. Vi hade hundar i bilen och fick mer skugga då och gränsen mellan grus och gräs var luddig. Vi hade då en Cheva-van med tacklucka och bra ventilation med fläkt. Dåtidens lastbil med bodel.
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Nu idag har dom slagit läger på parkeringen vid Särö Västerskog. Skall bli intressant att se hur länge dom får stå kvar med tanke på att det är "på Särö".

Pratade med en som varit i Särö idag mitt på dagen. Han hade inte sett några husvagnar, så det verkar som dom är borta. Det är tydligen skillnad på folk och folk, då menar jag vilka som är kringboende alltså.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

De är säkert välkomna på campingplatserna och bidrar sannolikt till ett bättre ekonomiskt utfall när det blir bokslut.;)

(En dotter drev matserveringen på en av Karlstads campingplatser för några år sedan, när "gästerna" från Irland intåg campingen blev det kalabalik liksom, de ville inte betala samma pris som andra campare och blev naturligtvis efter mycket ståhej avhysta, att en plånbok med c:a 7 tusen kronor försvann ungefär samtidigt från matserveringens bakre utrymme kan naturligtvis vara en ren tillfällighet.)
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Uppsalas ända camping mot Mälaren Sunnersta Camping är stängd hela denna säsong delvis pga Irländarna som bodde där förra sommaren förstörde så mycket. Komunen vill inte tillsvidare stå för upprustningen. I samma veva har arendatorn gett upp.

Tack för det "asfaltsläggare" och grannar som köpt deras tjänster:mad:
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Kan inte låta bli att undra hur dom tar sig hit. Uppenbarligen är bilar och husvagnar i väldigt dåligt skick. Det är ju en bit att åka om dom väljer Dover- Calais. Och det kostar väl också. Vi har åkt Esbjerg- Harwich och där fanns inga asfaltsläggare. Hur gör dom? Köper dom allt i Sverige? Bilar och vagnar?
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

nejdå deras fordon är för det mesta högerstyrda och har reggskyltar från storbritanien,därmed inte sagt att dom inte är lånade på obestämd tid där.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Pratade med en som varit i Särö idag mitt på dagen. Han hade inte sett några husvagnar, så det verkar som dom är borta. Det är tydligen skillnad på folk och folk, då menar jag vilka som är kringboende alltså.

Japp, dom flyttade till Kungsbacka istället, den nya ställplatsen. Totalt nerlusat med både gamla rishögar som knappt håller ihop och nya blanka lyxvagnar....

Jag pratade med chefen på Trafik och Park idag, dom anmälde till Polisen igår, och det är solklart att dom inte får vara där. Var sedan hos Polisen och gjorde en anmälan. De hade kört bort dom från Särö och ett annat ställe till häromdagen, och ska köra bort dom från Kungsbacka också.

Men ni som bor i området, ring polisen direkt om dom kommer tillbaka, ju fler som ringer och anmäler, desto bättre är det.

Dom har dessutom skräpat ner, det såg ut som f-n när jag var där o kollade för en stund sen.

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Varningskedja / asfaltsarbetare

Villkoret för att kommunen skulle anlägga en ställplats var att det inte fick förekomma husvagnar eftersom det då mer liknar en campingplats. En campingplats kräver en planändring. Nu skyndas processen på med inköp av förbudsskyltar mot husvagn och camping.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen