• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varningskedja / asfaltsarbetare

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 3088

Guest
Fick en ide med tanke på dessa asfaltsläggare eller andra.:cool:
Vi kanske skulle ha en tråd där vi meddelar varandra var dom finns eller vart dom är på väg. Tydligen våldgästar dom campingplatser på sin väg att utföra "arbeten", inbrott, snatterier,rattfylla, hot, skadegörelse mm. mm följer i spåren:mad::mad:
Läs gärna Grevens tråd
http://www.husbilsklubben.se/forums/t32336/

Om det passar kan vi ju börja här, för ett par timmar sedan var dom på väg mot Nässjö.:cool:

Gurra:cool:
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Varningskedja

En riktigt bra ide Gurra.
Eftersom vi är många bilar i klubben så borde det gå att ha god koll på dom.
Inte kul att behöva hamna på samma camping som dom.
Är nästan hundra på att bilen som dök upp på Gränna var just en Transit, nyare modell och dessutom vit. Killen med bandage bar inte endast det, pryddes desutom av en blåtira.

Varför tog jag inte bilnr. nästa gång då ......

// Jonny
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Varningskedja

kan tänka mig att dom rekade efter öppen camping :cool:
Dom ställer sig även på fotbollsplaner eller dylikt :mad:

Ett gäng gick tydligen norr ut igår oxå mot Östergötland (E4)

GH
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Varningskedja

Men nu förstår jag inte ... asfaltering kan man väl inte utföra på eget bevåg? Som någon slags organiserad företagsamhet?

Vi hamnade i i asfalteringen av Dalsland i augusti förra året men det var ju inte nån grupp att skydda sig från precis? Det var ju Vägverket eller Transportstyrelsen eller vad dom heter numera.

Även kommuner kan starta upp reparationsarbeten på vägar med hjälp av sedvanlig upphandling från diverse seriösa entreprenörer. Uppdraget tillfaller sedan den firma som samhällsbyggnadsnämnden fastställer.

Pratar vi asfaltbeläggning på privat mark - då är det väl upp till var och en att ta personligt ansvar och inte var så dumsnåla och gå på vad som helst! Men det kan väl inte vara någon större aktivitet?

Måste vi göra ett organiserat motangrepp mot en misstänkt gemensam fiende här eller?

Det är rätt skönt att vara lite korkad ibland och kunna bortse från sånt som verkar så självklart för alla andra!

/elisabeth
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Varningskedja

Hej Elisabeth

Asfaltsverken kan inte neka att sälja asfalt

Dessa oseriösa utan orgnummer säljer på plats förskottbetalning utan kvitta mm. mm
Garanti finns ingen. Snålheten bedrar visheten ibland :D
Äldre med hus har svårt att freda sig :mad::mad:

Klipp

Tydligen våldgästar dom campingplatser på sin väg att utföra "arbeten", inbrott, snatterier,rattfylla, hot, skadegörelse mm. mm följer i spåren:mad::mad:

Läs på nätet om fenomenet så förstår du;)

Gurra
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Varningskedja

Ja ja jag förstår det - men fortfarande inte vad husbilsklubbens medlemmar har med detta att göra?

Är det kriminell verksamhet är det väl en polissak?

Vi gick i alla fall inte med i klubben för att ta del av någon slags privat mobilisering.

/elisabeth
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Varningskedja

hej igen Elisabeth

Om du vill stå på samma camping som dom så går det ju bra för min del :D
men jag och några till tycker nog att det kan vara bra att slippa dylika grannar det kan då vara bra att veta vad dom finns,

Det var därför jag startade tråden :cool:

Gurra
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Varningskedja

Jag förstår hur Elisabeth tänker, och självklart ska vi inte vara privat spanare.
En tråd däremot där man varnar andra för att den campingen eller ställplatsen bör undvikas tycker jag är helt ok.
Det är inte roligt att få sin resa förstörd av oron av att camping grannarna ska själa eller förstöra ens saker.
 
F

F.d. 17469

Guest
Sv: Varningskedja

Gurra du är helt ute på rätt spår det är väl inte meningen att vi ska leta upp dessa individer men ser vi deras framfart så lägg in en blänkare så slipper vi åka dit. Vi hade dom här i västsverige för två år sedan och dom var några riktiga grisar att skitnaned och föra bus
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Varningskedja

Hej
Jag tycker det var en god ide att varna för dumheter som vissa kan hitta på tex. oseriösa asfaltläggare, det är ju bra att känna till sådant innan det blir en polissak. God idé Gurra.
Sören
 

PJohan

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2024
Sv: Varningskedja

Hej Elisabeth! Ett försök till förklaring angående "asfaltläggare". Det här gänget, eller gängen, åker årligen på turnéer från sydsverige och norrut ungefär som flyttfåglar. Knackar dörr och erbjuder sina tjänster på allehanda sätt. Som sagt, asfalten betalas kontant vid verket, sen runt å knacka dörr, blir det sen vid dagens slut en sudd asfalt över - tippen i topp - så har camping platsen, rastplatsen, skogsvägen eller var man nu råkar stå, fått en bojsten utan beställning. Inte sällan är man pigga på att asfaltera om man kommer från Irland. ABC nyheterna försökte för nåt år sedan göra ett "reportage" (inslag) om dessa arbetssamma, men det visade sig att lika pigga som man är på att asfaltera, lika pigga är man på nävaspel - alltså tydligt kroppsspråk - no komments! Greven har konstaterat att dessa asfaltläggare har ett annat sätt att umgås i sina husvagnar och husbilar, därav "varningskedja". Flyttsträcken går norrut vanligen - sen vänder dom ju... ARN har ingen adress till dessa gäng, hoppas att vi kan trivas tillsammans gör PJohan.
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Varningskedja

Hej igen!

När jag först kollade tråden trodde jag att vi skulle varna varandra för astfaltsarbeten ... alltså sträckor på vägarna som vårrustades med tung trafik och långsam hastighet som resultat. Det kändes ju kamratligt och trevligt!

Jag förstår precis vad frågan gäller och anser att fenomenet bygger på tillgång och efterfrågan ... så länge folk betalar kontant för jobbet så kommer gruppen tillbaka till den lönsamma marknaden. Det är väl det största problemet!

Tror inte att ARN kan göra så mycket åt den här verksamheten .. den lyder ju inte precis under konsumentlagstiftningen. I det här fallet kan bara lita på sig själv och VSF*!

Jag vill inte dela campingplats med någon störande grupp och det finns många olika konstellationer att akta sig för - men jag tänker inte här namnge eller varna för någon specifik.

/elisabeth

* Vanligt Sunt Förnuft
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Varningskedja

Hej Det kan väl inte vara HBK:s uppgift att vara människofientliga om nu dessa asfaltsläggare från IRLAND är här och har olagligheter för sig så är väl det en polissak.Hade dom som grannar på en camping i Danmark 2008 dom gjorde inte oss något utan dom var väldigt trevliga att prata med.Döm inte alla männikor över en kam
mvh Deicer
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Varningskedja

Godmorgon Deicer och andra:music-icon:

Människofientlig är det minsta jag är ej heller polis. Bråk försöker jag alltid undvika, lyckas rätt bra i mitt dagliga jobb med det men när jag är ute och åker, rastar, vilar eller kopplar av på min semester, då vill jag helst inte dela plats med grupper som jag vet stökar och enligt pressen och polisen så är dessa en utav dom.
Om jag då ser att någon här skriver att dom har ockuperat något ställe kan jag ju då undvika att besöka stället just då.
När jag är ute med husbilen vill jag slippa allt vad gäller stök, kriminalitet, bedrägerier mm.mm. Då vill jag njuta av min ledighet. :D

Under markisen kan man skriva om allt mellan himmel och jord bara det följer forumreglerna, min tråd är en sådan en del tycker säkert den är givande, andra tycker kanske den är för mycket vad vet jag.
Förhoppningsvis skriver dom som tycker iden är bra så fort dom ser något som jag och flera vill undvika.

Gurra den sävlige
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Varningskedja

Hej på er!
Jo, i våran eminenta tidning corren så varnar t.o.m. polisen för så kallade tiggare som drar runt i Sverige. De påstår att det följer olagligheter i deras väg! Mera fick vi inte veta!
Sedan gav polisen även en brasklapp om att förekommer bilar som stoppar andra fordon utmed vägarna och försöker göra affärer med olika suspekta ting.
Dessa fordon står tydligen och gör sken av att de behöver hjälp med huven öppen och påkallar uppmärksamhet på liknande sätt.
Jävligt tragiskt om man åker förbi någon som verkligen behöver hjälp, men så blir det ju när vissa missbrukar andras medmänsklighet:mad:.
Nu när samhället ser ut som det gör så tycker jag att det är rätt att informera om vad som händer så att man har en chans att undvika vissa individer:(
Man behöver ju inte gå runt och vara rädd, men lite försiktighet kan man ju kosta på sig.


Anders. B
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Varningskedja

Jag är osäker på om det är praktiskt möjligt för oss medlemmar inom HBK att upprätta och ajourhålla en varningskedja som i verkligheten blir användbar och tillförlitlig. Varningskedjan måste förmodligen skötas av någon. I vart fall går det inte att ha kedjan i denna form här i denna tråd. Man kan ju inte sätta sig ner och läsa synpunkter och andra tyckanden som inte direkt ger någon varning.
Ska det fungera så måste kedjan förmodligen vara uppbyggd på ett annat sätt som ger bättre överskådlighet med direkt koppling till vägnätet eller platser.
Det är kanske också är aningen passivt att enbart lägga in en varning i detta forum bland alla andra trådar. Förmodligen bättre att göra en polisanmälan Elektronisk anmälan om brott och istället överlåta till polisen att plotta in var de oskötsamma gängen befinner sig. Då hjälper vi istället polisen att hantera och vidta lämpliga åtgärder. Det är nog trots allt det som biter mest på buset.
V-backen ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Varningskedja

Hmmm V-backen Titeln var ordet varningskedja, om du läser början på inlägget skriver jag att vi kan tipsa varandra.

För att förenkla det hela då :D

Jag kommer personligen att göra så här när jag ser dylik kolonn, eller ekipagen uppställda.
Startar ett inlägg exempelvis med titel: upplysning här finns dom nu
(Om jag vid tillfället har tillgång till dator)
Sedan skriver jag i inlägget klockslag, plats, färdriktning antal

:D Enklare kan det väll inte bli, sedan att tråden växer blir ju en bisak folk vädrar sina åsikter ;)

Synpunkter och tyckanden kan man ju strunta i och bara läsa var dom finns någonstans




Det behöver inte alltid bli så stort och byråkratiskt :swoon:

Polisanmälan gör man ju om man ser ett brott ex inbrott 112 är då numret
Visst kan man ringa polisen men då är det kriminalunderättelsetjänsten man tipsar till :cool:
Och då kommer det ju inte in något här på sidan varvid jag kanske hamnar bland möket:mad:


Gurra
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Varningskedja

Håller med dig Gurra stöter man på dom på en camping , t ex nässjö så får ju folk en aning om vad som kanske väntar om man tar in på den campingen eller den staden/ställplatsen;) , kan givetvis vara hur lugnt som helst men troligtvis inte . Jag blir gärna varnad före så att jag vet vad som kan vänta;)
Till och med jag tänker mig för innan jag har med vissa folk/eller flyttfåglar att göra ...Då hjälper inte golfklubba ens .....
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Varningskedja

Såg en eftersläntare idag i Huskvarna :mad:, måhända att det ver den som varit anhållen:confused::D

Gurra
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Varningskedja

Håller med Gurra, det skadar inte med lite upplysning var detta klientel befinner sej.
I lilla Sala drabbades vi för några år sedan av detta ohyfsade gäng ,det är inte kul.
Någon nämde Polisens sak???,hur ofta ser ni några poliser ute???? du kan åka i veckor i Sverige utan att se en polis efter vägen.
Bernt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen